Vraag houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Orion
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2022, 15:30

Vraag houtkachel

Bericht door Orion »

Beste,

Ik heb net een kachel aangeschaft (Olympia Muria) en ik hoorde dat mensen nachtbriketten gebruikten om de kachel te laten gloeien en sochtends weer aan te kunnen steken. De nachtbrikketten hebben een beloofde brandduur van 8 tot 10 uur (gepersrte schors) maar bij mij gaan ze maar 2 uur mee. Zelfs op minimale luchttoevoer branden ze redelijk snel door. Aan wat kan dit liggen? Ik hoor van veel mensen dat ze lang kunnen nagloeien tot sochtnes op laagste stand, zelfs met gewoon hout, maar zelfs met nachtbrikketten kom ik daar niet. Aan wat kan dit liggen?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vraag houtkachel

Bericht door LeaD »

De briketten eens deze gloeien afdekken met een laagje as .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Vraag houtkachel

Bericht door pelletpower »

Zelfs op minimale luchttoevoer
Ik heb er niet echt verstand ( vol gas is de enige stand), maar is dat niet een stinkbom creeeren?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vraag houtkachel

Bericht door LeaD »

Lukt met een grote blok hout ook, eens goed aan het gloeien volledig afdekken met as . 's Ochtends de gloei vrijmaken en vers hout er op . Brandt binnen de kortste keren en je spaart een lucifer uit :lol: .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Vraag houtkachel

Bericht door benthuis »

Moeten we hier reclame maken voor onvolledige verbranding?
Zo'n stinkbom is koren op de molen van de anti houtstook lobby...
Als dit nodig is is er misschien iets mis met de isolatie?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vraag houtkachel

Bericht door kockie »

Ik wil een ander voorstel doen. Laat de kachel uitgaan, leg er net voor het slapen gaan wat aanmaakhout in. 's Ochtends een lucifer eronder en het gaat weer heen. Ben het helemaal met Ben eens!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vraag houtkachel

Bericht door LeaD »

benthuis schreef: 16 jan 2022, 00:21 Moeten we hier reclame maken voor onvolledige verbranding?
Is het onvolledig verbranden, of is het volledig isoleren ?

Branden op een laag as of op een rooster, over die keuze zijn we het vast wel al eens . Je schouw warm houden tijdens de nacht, hoeveel trekverliezen levert dat op voor je woning .

Laatst was ik bij een demo van een hoogtewerker om de maat van de schouwpijp op te nemen . De bewoner zat al drie dagen zonder verwarming . Deze was toch wel erg geschrokken hoeveel warme lucht er nog uit de schouwpijp kwam .

Om die reden, Kockie zijn advies om te laten uitbranden en daarna ook de luchttoevoer volledig afsluiten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vraag houtkachel

Bericht door Pietje »

Als de briketten branden zoals kolen branden (dus zonder houtgas) dan is het geen stinkbom als je de primaire lucht laag zet. Maar schors brandt niet, dus van geperste schors heb ik weinig verwachting.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vraag houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Orion schreef: 14 jan 2022, 15:33 De nachtbrikketten hebben een beloofde brandduur van 8 tot 10 uur (gepersrte schors) maar bij mij gaan ze maar 2 uur mee. Zelfs op minimale luchttoevoer branden ze redelijk snel door.
Pietje schreef: 16 jan 2022, 19:00 Maar schors brandt niet, dus van geperste schors heb ik weinig verwachting.
Wat moet ik nou geloven?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vraag houtkachel

Bericht door Pietje »

:lol: Jezelf, hoe dan ook!
Er zijn op het forum verschillende mensen geweest die geprobeerd hebben schors geschikt te maken voor verbranden. Voor zover ik weet, is dat niemand gelukt. De stookwaarde is gewoon veels te laag.

Daarom geloof ik niet dat er schors in de briketten zit, zeker niet als ze 18 uur branden. Maar ik laat me graag verrassen, en dan kan ik wellicht iets gaan doen met de schors die overblijft van het kloven... ;-)

Edit. De stookwaarde van droge schors ligt toch rond die van hout. Dan trek ik mijn conclusie in! :oops:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Vraag houtkachel

Bericht door Gerda van den Bergh »

Reepjes droge schors zijn heel fijn aanmaak'hout'.
Ik laat de schors gewoon aan het gekloofde hout zitten. Een deel valt na het drogen vanzelf van het hout af en dan breek je het met de hand makkelijk in reepjes. Werkt natuurlijk niet voor beuk of es, maar eik en populier geven mooie aanmaak-schors.
Schors die met kloven loskomt, drogen we met het hout mee.

Vandaag de kachel aangemaakt met de droge spil van maiskolven nadat de korrels in het kippenvoer waren beland.
De droge maisstengels laten zich niet handig onderspitten of onderploegen, heeft iemand al eens geprobeerd om de staken meteen na de oogst te drogen voor de kachel?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Vraag houtkachel

Bericht door dormos »

Terug naar de topicstarter: een kachel gesmoord de hele nacht proberen te laten branden is niet ecologisch.
Gesmoord = onvolledige verbranding = vervuilend.

Wat is het nut er van? Gesmoord levert de kachel op 1 zo'n briket aamper warmte en met een paar aanmaakhoutjes is de kachel 's morgens zo aangemaakt.
Het schoonst stook je met een zo heet mogelijk vuur dat voldoende zuurstof krijgt. Bij teveel warmte moet je minder brandstof gebruiken, niet minder zuurstof.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vraag houtkachel

Bericht door LeaD »

De topicstarter wist nog niet dat je ook gecontroleerd kunt smoren . Denk daarbij aan onze aardbol, de kern is al miljoenen jaren aan het smoren . Laatst was er nog een lekje in de kortst, met nogal wat gevolgen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Vraag houtkachel

Bericht door pelletpower »

Pietje schreef: 17 jan 2022, 23:10 :lol: Jezelf, hoe dan ook!
Er zijn op het forum verschillende mensen geweest die geprobeerd hebben schors geschikt te maken voor verbranden. Voor zover ik weet, is dat niemand gelukt. De stookwaarde is gewoon veels te laag.

Daarom geloof ik niet dat er schors in de briketten zit, zeker niet als ze 18 uur branden. Maar ik laat me graag verrassen, en dan kan ik wellicht iets gaan doen met de schors die overblijft van het kloven... ;-)

Edit. De stookwaarde van droge schors ligt toch rond die van hout. Dan trek ik mijn conclusie in! :oops:
Verbrandingswaarde maakt volgens mij niet heel veel verschil, maar dit weet ik niet zeker. Echter schors is niet gewenst in briketten of pellets vanwege de extra asvorming.

Aanmaken doe ik ook met schors die is blijven liggen van het kloven. Brand in notime als een fakkel.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vraag houtkachel

Bericht door LeaD »

Doe de schors maar op de Finse piste . Loopt lekker zacht .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie