Dak en zoldervloer isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Koens_90
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2021, 19:48

Dak en zoldervloer isoleren

Bericht door Koens_90 »

Ik ben pas begonnen aan het verbouwen van ons nieuwe huis. Het betreft een boerderij wat net na de oorlog is herbouwd vanwege een bom die er naast was gevallen. Het is dus in een redelijk arme tijd gebouwd, maar desondanks is de basis gewoon goed.

Het huis heeft een houten kap met houten planken als dakbeschot. Het hout is verbazingwekkend goed, ik heb nog geen 1 rotte plank gevonden. Waarschijnlijk omdat het gewoon flink tocht en dus ook makkelijk droogt. Het dak was niet geïsoleerd, onder zaten er gewoon zachtboard plaatjes tegen de balken als plafond. Er zat ook geen zolder in, dus ik ben nu een balkenlaag aan het maken. De zoldervloer wil ik isoleren, om zo de warmte echt in de woonruimte te houden. De kap wil ik niet helemaal tot bovenin isoleren, om te voorkomen dat ik hout wat nog in topstaat is op te sluiten. De schuine kanten echter moet ik wel isoleren, maar ik twijfel sterk over hoe dit te doen. Isoleren is erg nuttig, maar niet als mijn kap binnen 10 jaar weg rot. Want dan heb je uiteindelijk minder verdiend dan zonder isolatie ben ik bang...
Zelf dacht ik aan steenwol isolatie van 12 cm tussen de gipsplaten en het dakbeschot, de ruimte is daar 15 cm. De rollen wol wou ik dan bestellen met zo'n dampremmend alu laagje er op. Door 12 cm te pakken heb ik nog een kleine luchtspouw en kan het dakbeschot aan de onderkant ook nog drogen en krijg ik geen schimmel. Tot zover mijn filosofie. Andere mensen zeggen juist dat ik gewoon 15 cm isolatie er tussen moet proppen, maar zelf ben ik dus bang dat ik vocht opsluit. Het huis staat helemaal vrij, en in Zeeland. Het kan dus behoorlijk spoken, en met een storm kan er dus weleens regen onder de pannen waaien. Dat is nooit een probleem geweest vanwege de ventilatie.
Wie heeft dit weleens aan de hand gehad, en weet wat voor isolatie een goede optie zou zijn?
GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Re: Dak en zoldervloer isoleren

Bericht door GertS »

Dag Koen,

Zelf heb ik / ben ik een boerderij uit 1895 aan het restaureren, ik weet niet hoe je kap er uitziet, maar als je het doet, moet je het goed doen.
ik zelf heb een sporenkap, die ik volledig geisoleerd heb met 16cm isolatie (vol) en aan de buitenkant tyvec-doek er over, zodat de constructie kan ademen, ook raad ik je aan om op de (te creëren) verdiepingsvloer een laag fermacell vloerelementen te gebruiken, de isolatie die hier onderzit is er in verschillende diktes, en draag tevens bij aan het onderbreken van contact-geluid !

Zelf ben ik bijna zover dat er haast een nieuwe boerderij staat die volledig voldoet aan de eisen van deze tijd :lol:

Succes met je verbouwing !! :D

EDIT: je planken zullen aan de buitenzijde zitten ... waarom maak je geen renavatie platen over het bestaande dakbeschot ? je zult dan het dak iets hoger krijgen, maar kunt de binnenkant zo laten :wink:
Koens_90
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2021, 19:48

Re: Dak en zoldervloer isoleren

Bericht door Koens_90 »

Bedankt voor je reactie! Ons huis heeft geen sporenkap maar een gordingkap, dus de gordingen in de lengte van de nok, en het dakbeschot van goot tot nok. Ik wil aan de binnenkant isoleren aangezien er redelijk wat verschillende dakvlakken zijn, en ook houten dakgoten rondom. Het dakbeschot is nog in goede staat, alleen met extreme wind wil er weleens iets doorheen sijpelen, maar dit is minimaal aangezien het 80 jaar oude houtwerk nog bikkelhard is. Hoe ik er nu in sta is dat ik 12 cm dikke isolatie pak met een zo hoog mogelijke rd waarde en tussen de gordingen klem. Over de gordingen wil ik dan dampremmende folie spannen en vast nieten. De mantelbuizen voor stroom doe ik dan tussen de tengels voor de gipsplaten.

Langs buiten is waarschijnlijk wel de beste optie, maar ook het meest ingrijpend aangezien de hele kap en goten aangepast moet worden. Daar heb ik nu de tijd niet voor aangezien we over niet al te lange tijd over zullen gaan.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Dak en zoldervloer isoleren

Bericht door maarten martens »

isoleren tussen de balken zonder onderdak heeft geen zin en meer nog, je kan het erger maken dan nu het geval is.
als er veel wind en dus regen onder de pannen in je isolatie kan geraken, vermindert de isolatiewaarde, maar erger nog, je kan er vocht gaan opsluiten tussen isolatie en hout.
dit kan niet meer uitdrogen !
met alle gevolgen vandien ...

alleen een isolatiepakket met damprem/luchtdichting aan de warme zijde van de isolatie én een winddicht maar ademend onderdak geeft goede resultaten.

geen idee of deze werkwijze bij jou mogelijk is ?

mvg
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie