Warmtebank bij massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Appie Geijn
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2021, 16:15

Warmtebank bij massakachel

Bericht door Appie Geijn »

Wij willen zelf een massakachel (houtstook) gaan bouwen met een warmtebankje, waar je lekker warm tegen de kachel aan kunt zitten. Bijvoorbeeld een bergkachel.... Ik doe dapper mijn best om te begrijpen hoe zoiets werkt, en waar we op moeten letten. Maar ik kom er toch niet helemaal uit. Dus daarom toch nog hier een paar vragen...
Klopt het dat je een warmtebankje kunt beschouwen als een bell, zolang de opening van de inkomende lucht maar hoger geplaatst is dan de opening van de uitgaande lucht?
Welke natuursteensoorten zijn hittebestendig en kun je gebruiken als afdekking van het bankje?
Kunnen we er vanuit gaan dat de temperatuur van het bankje zo laag blijft dat het bankje van betonsteen opgemetseld kan worden?

Vast bedankt voor jullie reacties!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtebank bij massakachel

Bericht door Pigion »

Wij hebben zo'n warm bankje, echter nog nooit gebruikt. Simpel en alleen omdat er te weinig warmte "over" is om die te verwarmen. De rookgastemperatuur wordt dan te laag. Dat heeft zijn oorzaak in:
- wij hebben een "omloopkachel" Rechterzijde is daal-kanaal, linkerzijde is stijg-kanaal. Verbinding van de kanalen in de kruipruimte met geïsoleerde rvs kanaaldelen. Bank, lengte 1,2 M zit aan de linkerzijde en kan middels een vlinderklep naar behoefte worden bijgeschakeld. Vlinderklep staat altijd open en bank wordt ge-by-passed (lelijk woord).
- Ik heb 2 grote warmtewisselaars in de kachel gebouwd. Er wordt zoveel warmte aan de rookgassen onttrokken dat de rookgassen condenseren als ze de schoorsteen verlaten. Ik moet met kleppen spelen om niet reeds in de kachel condensatie te krijgen. Met nog een bank erbil, nog meer condensatie en smerige troep op het dak en op de PV panelen.
- ik krijg de kachel nu al niet verzadigd, max 250 C in de centrale steenmassa boven de vuurpot.
Komend voorjaar worden de warmtewisselaars 50% kleiner gemaakt. Dan kan ik het bankje wel warm maken.
Pigion
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Warmtebank bij massakachel

Bericht door peterberg »

Appie Geijn schreef: 14 jan 2022, 01:06Klopt het dat je een warmtebankje kunt beschouwen als een bell, zolang de opening van de inkomende lucht maar hoger geplaatst is dan de opening van de uitgaande lucht?
Kort antwoord: ja. Voor een grotere en/of langere bank maakt het zelfs niet uit of de inlaat hoger zit, maar voor een kleintje wel.
Appie Geijn schreef: 14 jan 2022, 01:06Welke natuursteensoorten zijn hittebestendig en kun je gebruiken als afdekking van het bankje?
Het wordt daar niet zo erg heet, dus vrijwel alle natuursteen soorten zijn geschikt. Graniet, zandsteen, speksteen (duur!), serpentijn, en ga zo maar door. Als de bank echt bedoeld is om op te zitten maak de zitting dan behoorlijk dik, boven 40 ºC is het niet lang lekker om op te zitten. Grote betontegels van 60x40x5 cm zijn heel geschikt als massa, bij voorkeur in twee lagen met overlappende naden. Daarbovenop een mooie plak natuursteen en je hebt veel massa op de plek waar het uitmaakt plus het ziet er goed uit.
Appie Geijn schreef: 14 jan 2022, 01:06Kunnen we er vanuit gaan dat de temperatuur van het bankje zo laag blijft dat het bankje van betonsteen opgemetseld kan worden?
Jazeker, betonklinkers zijn lekker dicht en zwaar, bovendien zijn ze heel maatvast. De hele mantel van een Bergkachel kan trouwens ook van betonsteen gemetseld worden, het is al veel vaker gedaan. Zolang ze maar op geen enkele manier de kern zelf raken, daar is die 12 mm superwool voor.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Appie Geijn
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2021, 16:15

Re: Warmtebank bij massakachel

Bericht door Appie Geijn »

Dank voor de reactie. Goed om te weten. We worden steeds enthousiaster!
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Warmtebank bij massakachel

Bericht door maarten martens »

wij hebben ook zo'n bankje in een nis, enorm tevreden hiervan.

waarschuwing :
als je dat effectief gaat bouwen, zorg voor goede afspraken met je ev. huisgenoten, want iedereen wil op die plaats zitten & liggen :D

ik heb deze opgebouwd uit ongebakken leemstenen met een gegoten betonnen afdekplaat.
vloer onderin geïsoleerd met glasschuimgranulaten.
inlaat hoger dan uitlaat,
roetveegluik aan de voorzijde.
afwerking met kalkpleister.

ik zou het zo dadelijk opnieuw bouwen !!

https://www.ecologieforum.eu/viewtopic. ... 91#p114091
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Appie Geijn
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2021, 16:15

Re: Warmtebank bij massakachel

Bericht door Appie Geijn »

Ja, zo stel ik me dat voor met dat bankje!
Dank voor de link. Heb ik vanavond nog wat te lezen. Super blij met die praktijkervaringen, want ik vind het wel een flinke onderneming, zo'n kachel bouwen!
Plaats reactie