Andere woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Andere woning

Bericht door Woz »

TLS schreef: 26 jan 2022, 08:25 Hey Pelletpower mijn WP is gewoon een lucht-water. Dat is een vrij ordinair ding dat ik uit china gehaald heb.

Houtstook als hoofdverwarming ben ik ronduit tegen geworden, sinds ik een hond heb en er dus een dagelijkse ochtenwandeling mee maak: wat stinkt de buurt toch naar die houtkachels en mazoutbranders; dat kan ook niet goed zijn voor 't milieu! Ik geloof in 't feit dat hout hernieuwbaar is, maar dikwijls wordt het dan nog slecht gebrand in even slecht geïsoleerde woningen. Met héééél veel pijn in 't hart zeg ik 'ja' tegen verbod op houtstook. Ik zie het er wel niet direct van komen hier in België, gebrek aan politieke moed....
Er wordt wel door de overheid opgeroepen om in deze periode van weinig wind en mist houtstook te vermijden.

In stedelijk gebied zal houtstook steeds verder ontmoedigd worden denk ik. Zeker als het met gas ook in die richting gaat.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Andere woning

Bericht door GTV6 »

Dat wilde ik dus wel eens weten. Op mijn wp heb ik een warmte- en kWh meter gezet. COP zit zo rond de 2,5 met de aantekening dat dit voor sanitairwater is van 55 a 60 graden. Valt me tegen en had ik ook wel kunnen verwachten. Komt er iemand met de vraag of een wp een goed idee is, dan is dit niet zonder meer ja. Naar mijn mening vooral nee eigenlijk. Dus het zou wel leuk zijn als je jouw wp met cijfers kunt onderbouwen, dan worden die dingen wat uit die schimmige hoek gehaald.



Een COP van 2,5 is idd niet gewenst om je huis te verwarmen, gas doet het dan beter. Een warmtepomp is ook nog niet geschikt voor 55 a 60 graden. Wellicht komt dat ooit, een warmtepomp is wel rendabel als je afgiftesysteem genoegen neemt met max 35 graden. Wat feitelijk neerkomt op je moet grotendeels vloerverwarming hebben. Bij de A merken is dan een COP van 4,5 haalbaar tot een 2 graden buiten.
Bij -10 buiten zakt het ook onder COP 3 maar ja dat zijn een gering aantal uren per jaar.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Andere woning

Bericht door Ramon »

Een COP van 2,5 is idd niet gewenst om je huis te verwarmen, gas doet het dan beter.
Economisch of ecologisch beter?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Andere woning

Bericht door TLS »

Ramon schreef: 26 jan 2022, 12:29
Een COP van 2,5 is idd niet gewenst om je huis te verwarmen, gas doet het dan beter.
Economisch of ecologisch beter?
bwa, met de huidige prijs van gas= 15c/kWh vs stroomprijs 30c/kWhheb je eigenlijk al voldoende voldoende aan een COP van boven de 2 om een warmtepomp rendabeler te laten zijn dan een gasketel! Dit is uiteraard 'te danken' aan de recente stijging van de gasprijs van 5c naar 15c/kWh.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Andere woning

Bericht door Sandman79 »

@ TLS, je mag rustig komen ruiken hier met m'n houtvergasser en droog onbehandeld hout... Uitstoot valt ook nog heel erg hard mee...
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Andere woning

Bericht door 1980 »

Sandman79 schreef: 26 jan 2022, 19:49 @ TLS, je mag rustig komen ruiken hier met m'n houtvergasser en droog onbehandeld hout... Uitstoot valt ook nog heel erg hard mee...
Bij mij ook zo
Alleen ruik ik helaas de kachel van de buurman wel
Die wil fatsoenlijk stoken niet snappen….
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Andere woning

Bericht door Ramon »

Je eigen scheet stinkt nooit zo hard als die van een ander. Misschien zit je buurman ook wel op dit forum, en zegt t zelfde.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Andere woning

Bericht door Sandman79 »

Hoog niveau Ramon.

Op jouw niveau : krijg het driedubbel vliegend schijt en spoel met je arrogante toon de slechtste helft van het restant maar door het riool.

Bye en tot nooit meer.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Andere woning

Bericht door 1980 »

Ramon schreef: 27 jan 2022, 08:43 Je eigen scheet stinkt nooit zo hard als die van een ander. Misschien zit je buurman ook wel op dit forum, en zegt t zelfde.
Bedankt voor je hulp en info op dit topic.
Hier ben ik echt veel wijzer van geworden.

Kan niet wachten tot je weer zoiets wil posten
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Andere woning

Bericht door Ramon »

Nou nou...

Ik wist niet dat jullie kwaad werden...

Ik probeer alleen maar te nuanceren... Maar ik weet nu wel waar het zere been zit. Ik ken jullie helemaal 100% niet, ik zou vreselijk moeten lachen als iemand dat tegen mij zou zeggen, en denken: hij heeft nog gelijk ook...

Btw:
Fijnstof ruik je niet, is mij verteld...
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Andere woning

Bericht door 1980 »

Misschien is het handig dat je mijn reactie nog eens leest.

Kwaad ben ik zeker niet.

Vind jouw reactie's alleen wat raar overkomen. (Klinkt mij nogal neerbuigend)

Als je het wat vriendelijker cq netter zou verwoorden,
En niet alleen het slechte van iemand anders zou verwachten.
Dan kon er wel eens een interessant gesprek ontstaan
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Andere woning

Bericht door LeaD »

Netiquette is wel erg ver te zoeken .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Andere woning

Bericht door Ramon »

Het is niet neerbuigend bedoeld.

Ik ruik mijn buurman ook (met z'n houtkachel). Maar zeer waarschijnlijk ruikt hij mij ook, en misschien stinkt ik nog harder als hij.

Het hangt er niet alleen vanaf HOE je stookt, ook WAT je stookt.
Berken ruikt het meest aangenaam (uit onderzoek)
Misschien stook jij wel berken, en je buurman angelim vermelho.

Ik kan je wel een paar blokjes angelim vermelho geven. Ik durf te wedden dat heel de buurt jou ruikt. Terwijl je goed kan stoken (hoop ik, ga ik even vanuit).

De ene parfum ruikt ook anders dan de andere. In mijn beleving zegt het minder dan niks, over de uitstoot.

Maar stinken doet het.

Ik wacht meestal tot de wind gunstig is, dan stook ik het.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Andere woning

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 27 jan 2022, 18:07 Nou nou...

Ik wist niet dat jullie kwaad werden...
Niet? Verwacht je dat echt niet bij jou manier van reageren?
Ramon schreef: 27 jan 2022, 18:07 iemand dat tegen mij zou zeggen, en denken: hij heeft nog gelijk ook...
Je zelf-overtuiging zit echt verschrikkelijk diep. Er kan er ook maar 1 gelijk hebben niet dan?
Ramon schreef: 28 jan 2022, 07:18 Het hangt er niet alleen vanaf HOE je stookt, ook WAT je stookt.
Berken ruikt het meest aangenaam (uit onderzoek)
Misschien stook jij wel berken, en je buurman angelim vermelho.
Kijk, dat kan en wil ik wel volgen en aannemen van je. Inderdaad, reukloos kan niet/nauwelijks. Sommige soorten doen laten vermoeden alsof je geverfd hout, of zelfs bitumenachtige troep verstookt terwijl het gewoon keurig goed droge brandstof betreft. Het lastige is dat zoiets in het leger van de anti-stokers dat direct als overlast wordt aangemerkt. Als stoker zou je daar enigzins rekening mee moeten houden om de aandacht niet op je gevestigd te krijgen, danwel de tegenstanders wat tegemoet te komen. Maar of dat laatste in dank afgenomen wordt, waag ik te betwijfelen.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Andere woning

Bericht door 1980 »

Het is niet neerbuigend bedoeld.

Dat is fijn om te horen.


Ik ruik mijn buurman ook (met z'n houtkachel). Maar zeer waarschijnlijk ruikt hij mij ook, en misschien stinkt ik nog harder als hij.

Wanneer er hier gestookt word,loop ik diverse keren naar buiten om te kijken/ruiken
En heb gemerkt (sinds de bergkachel) dat met aansteken je wat rook ziet en klein beetje ruikt soms.
Maar na zeg 5min zie en ruik je niks meer.
Dit zal waarschijnlijk komen door het bovenaan aansteken en vervolgends de hoge temperatuur waar die mee brand

De buurman hier heeft een dichte schuur als houthok (droogt lekker)
En vind het goed dat de pijp rookt

Heb de kachel eens gezien, maar de ruitjes zijn niet te vinden (zo zwart)



Het hangt er niet alleen vanaf HOE je stookt, ook WAT je stookt.
Berken ruikt het meest aangenaam (uit onderzoek)
Misschien stook jij wel berken, en je buurman angelim vermelho.

Hier word beuk es eiken berk vuren gestookt
Met instapelen word berk bovenin gedaan
Dus tegen de tijd dat de rest komt is dekachel al op temperatuur.

Angelim vermelho ken ik niet
Maar zal best smerig ruiken.


Ik kan je wel een paar blokjes angelim vermelho geven. Ik durf te wedden dat heel de buurt jou ruikt. Terwijl je goed kan stoken (hoop ik, ga ik even vanuit).

Nee dankje,
Geverft en of behandeld hout komt hier de kachel niet in
Net als spaanplaat trouwens.

Buurt zal mij vaak wel ruiken (dat ligt niet aan de kachel :D )


De ene parfum ruikt ook anders dan de andere. In mijn beleving zegt het minder dan niks, over de uitstoot.

Maar stinken doet het.

Ik wacht meestal tot de wind gunstig is, dan stook ik het.

Zover ik weet (overal gelezen heb) is de uitstoot van een goed gestookte berg/massa kachel.
Stukken minder als de ijzeren kachels.
En verbruik je minder hout om te verwarmen en dus weer minder uitstoot.

Zoals je kan lezen in dit bericht,
Heb ik een hekel aan rokende en stinkende kachels.
Een keer een foute stook kan ik hebben(gebeurt iedereen wel eens)
maar altijd en zonder verbetering vind ik kansloos

Mvg 1980
Plaats reactie