regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

floordirection
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2012, 10:16

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door floordirection »

Het is een bijzondere puzzel.
Vanavond weer eens verder denken
floordirection
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2012, 10:16

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door floordirection »

Dit zou toch moeten werken? ?
Met een externe voeler op de retourleiding van de buffer.
Maar als je een mengventiel gebruikt zonder externe voeler, hoe moet het dan?
ec08.jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door LeaD »

Deze opstelling kan wel en behoeft geen externe voeler . Zo heb je een vrij constante energietoevoer naar de PWW . Als er geen afname is na de PWW zal de pomp freewheelen langs de b-aansluiting van het mengventiel . Er zal slechts een heel kleine stroom uit de buffer komen om de energieverliezen te compenseren .
Wanneer er energievraag uit de woning komt zal het mengventiel dit automatisch compenseren door meer warm water uit de buffer te halen ( via aansluiting B ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
floordirection
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2012, 10:16

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door floordirection »

Als ik het mengventiel op bv 35ºC zet, dan geeft dat toch de waarde van de gemengde kant ( ab) van het mengventiel weer?
Of ik begrijp de werking van een mengventiel niet goed.
Wanneer er energievraag uit de woning komt zal het mengventiel dit automatisch compenseren door meer warm water uit de buffer te halen ( via aansluiting B ) . Begrijp ik hieruit dat mengventielen een vaste A en B kant hebben? en is dan A de koude en B de hete kant?
En is er nog een voorkeur voor een type mengventiel?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door LeaD »

Ik heb een foutje gemaakt , A is in de tekening de warme toevoerkant .

A , B en AB staan altijd aangeven op het mengventiel . Je moet bepalen welke de warme en de koude toevoer is . Kun je testen door op de klep te blazen met de mond . Het gemengde gedeelte is nooit gesloten . A of B zijn open of gesloten in functie van de ingestelde temperatuur en de aktuele temperatuur . Soms worden rode en blauwe lijnen op de mengklep gezet om de werking aan te geven, maar dit is merkafhankelijk .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door LeaD »

floordirection schreef: 12 jan 2022, 21:55 Als ik het mengventiel op bv 35ºC zet, dan geeft dat toch de waarde van de gemengde kant ( ab) van het mengventiel weer?
Dat heb je goed gezien .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
floordirection
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2012, 10:16

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door floordirection »

Maar dan begrijp ik het toch niet. Want dat betekent dat je voor het laatste schema op het mengventiel een maximale waarde instelt voor wat naar de PWW gaat bv 65º, Klopt dit?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door LeaD »

Ja . Dat klopt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
floordirection
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2012, 10:16

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door floordirection »

Ik denk dat ik het pas ga begrijpen nadat ik het gebouwd heb.
Zo kan ik me niet voorstellen dat het circuit van PWW, F3 naar de pomp en het mengventiel b op een lage temperatuur blijft.

Zou thermosyphon ook werken als er nog een pomp in het circuit (die uitstaat), of moet je hem dan helemaal verwijderen/overbruggen
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door rob21tq »

Het gaat er niet om dat je bij F3 een lage temperatuur krijgt. Het gaat erom dat je bij F1 een constante temperatuur aanbied!
Als je bij F3 een zo laag mogelijke temperatuur wild(retour naar buffer) dan moet je zorgen dat je aan de secundaire zijde F4, F2 zoveel mogelijk koud water aanbied. En een goede warmte overdracht tussen primair en secundaire.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door rob21tq »

Ik heb bv een friswaterstation, ook met platen wisselaar.

Daar is F1 60graden, F3 30a40graden (retour naar buffer) F4 10graden en F2 55graden.

Wil ik F3 kouder krijgen, dan moet ik zorgen dat ik aan secundaire zijde F4, F2 meer flow heb, dus meer kouder water.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door rob21tq »

Wat betreft thermosifon, dan moet je volgens mij zorgen voor een zo groot mogelijk leiding werk, met zo min mogelijk weerstand (dus pomp demonteren)
floordirection
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2012, 10:16

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door floordirection »

Ik gebruik nu een 4 standen pomp aan de primaire kant van de PVV dus daar zit vast een stand tussen zodat alles goed werkt.
Bedankt zover, eerst maar eens bouwen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door LeaD »

Voor thermosyphon hoef je de pomp niet te demonteren, deze zijn meestal toch veel te groot . Belangrijk is het hoogteverschil tussen buffer en PWW . Die zorgt voor de drijvende kracht vanwege het verschil in soortelijk gewicht tussen warm en koud water . Leidingverliezen klein houden door voldoende grote diameter van buis te nemen ( dacht 1 " aan de PWW ) . Ook heel belangrijk is dat het systeem zichzelf automatisch ontlucht . De PWW kan dus nooit hoger opgesteld worden dan de hoogte van het waterniveau in de koudste toestand van de buffer .

Als je dan toch een pomp plaatst, zorg dan dat de pomprichting dezelfde is als de richting van de opstijgende luchtbelletjes .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door LeaD »

floordirection schreef: 12 jan 2022, 23:00 Ik gebruik nu een 4 standen pomp aan de primaire kant van de PVV dus daar zit vast een stand tussen zodat alles goed werkt.
Je kan het debiet ook verkleinen door een bolkraan in serie bij de pomp te plaatsen . Door te smoren zal je het debiet laten afnemen en ook het verbruik van de pomp zal afnemen . ( Met dat laatste zullen er wel een aantal niet akkoord wezen :D )
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie