Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Pigion »

Goedemorgen,
Na wat persoonlijke ongemakken en oncologische toestanden bij mijn echtgenote, ben ik weer in de running. Nou ja running is wat overdreven met een plastic prothese in de linkerknie en veel met handschoenen aan vanwege voorstadium van huidkanker op de rug van de handen. Erfenis van 17 "tropenjaren". Maar het kan erger. Een goede goede kennis en ook houtstoker, heeft plotseling een tumor in de hersenen, nu halfzijdig verlamd.

Ik wil al lange tijd een Bodem-WP installeren ondersteund door de Tigchelaar FinOfen, collega/concurent van de bergkachel.
De opname collector, 2 x 300 M PE leiding, dia. 42 ligt er al een jaar, grotendeels in een slootje vanwege de uitstekende warmteoverdrach en in een 5 M3 betonnen wateropslag. Warmte ontrekken aan slootwater en aan een gesloten opslag is het enige wat een niet gecertificeerde amateur nog mag doen. De bronboorfirma's en warmtepompenmafia hebben hun zaakjes goed weten af-te=schermen door succesvol lobbyen. Ik sta op het punt een NIBE WP te bestellen via parallel import uit zweden. Volkomen legaal, echter slechts 2 jaar fabrieksgarantie. Bij te kopen garantie en in bedrijfstelling is peperduur en onnodig. Het is weinig meer dan een koelkast. Er liggen 32 PV panelen op het dak, ZO en ZW
Warmteopslag met Glauberzout heb ik eerst opgegeven.
Wat mij nog ophoud,is de onzekerheid over saldering etc. In de winter maken de panelen zo weinig stroom dat er aanvulling nodig van gas of houtpellets.
Wie heeft daar een mening over?
Pigion
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door pelletpower »

Ik heb altijd een mening en deel deel die. Gevraagd en of ongeveaagd.

Salderingsregeling gaat afgebouwd worden, en terecht. Extra stroom gaan verbruiken in de winter is dus niet echt slim. Je eigen broek op proberen te houden wel. Dit is persoons gebonden
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Pigion »

Ik zie geen reden waarom ik 100% mijn eigen broek moet ophouden bij het dekken van de energiebehoefte. Er zijn altijd al electrische centrales geweest en die leverden in d winter meer stroom dan in de zomer. In tropische landen ligt de piek in de zomer vanwege energie sleurpende airco's. Helaas hoe meer we energiebehoefte proberen te dekken uit PV panelen, des te meer zijn we in de winter afhankelijk van stroom van centrales.
Energie opslaan is nog steeds een moeilijke zaak:
- accu's zijn duur en je kan niet 2 weken bewolkt weer overbruggen om met een WP te verwarmen.
- opslaan in waterstof: 30 % verlies bij het elctrolyse proces. H2 is een gevaarlijke drager van energie door wijde explosie-grenzen en migratie door metalen. Bij onzuiver staal kans op HIC (Hydrogen Induced Crackking), geringe energiedichtheid.
- Bijstoken met gas: relatief duur en we wilden/moeten toch van het gas af?
- Houtpellets: iets goedkoper dan gas. Je moet opslag hebben voor wintervoorraad, reken op 3 a 4 m3. Staat letterlijk in een kwade reuk. Pellet CV-ketels zijn 2 a 3 x zo duur als gasketels. Fijnstof uitstoot tenzij filter.
- Houtstook: over het algemeen veel uitstoot van PAK's en fijnstof tenzij houtvergasser met electrostatische filters. Moeilijker automatisch te regelen, toezicht, vullen etc. Goede houtketels met toeters en bellen zijn duur.

Beter energie salderen en te korten in de winter dekken met energie uit groene Kerncentrales. Saldering afgeroomd in stand houden.
Gelukkig gaan eindelijk in Brussel en Den Haag het licht aan..... een beetje laat door gedram van Greenpeece, Groen Links etc.

Aangezien ik niet op die kerncentrales kan wachten en saldering in 2023 afloopt, moet ik nu beslissen.
Het eenvoudigste is de 10 jaar oude gasketel te laten zitten en bijstoken in bivalente vorm. Eénvoudige te integreren in het verwarmingssysteem. Moeiijker is bijstoken in een hybride configuratie. Groot probleem is de verhoogde temperatuur van het retourwater naar de WP.Dan dondert de COP in.

Pigion
Pigion
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door pelletpower »

Pigion, excuus. Was een botte opmerking. Ik probeer naar oplossingen te zoeken waar ik mijn eigen broek op kan houden. Meestal is dat ook een ecologische, althans dat probeer ik mee te wegen. Saldering stopt niet volgend jaar, maar gaat over tien jaar afgebouwd worden. Voorlopig zul je daar weinig van merken en heb je nog de tijd om het verbruik wat om te buigen. Investeren in een warmtepomp om de winter te overbruggen hoort daar in mijn optiek niet bij. Goed , iedereen is daar natuurlijk vrij in om dat voor zijn eigen situatie in te vullen. Een massakachel lijkt me daar wel perfect in passen. Hoog rendement, warmteopslag binnen de schil, enz enz. Hout is te koop als voorbereiden een probleem is. De andere opties maken je afhankelijk van grote clubs, betalen of niet verwarmen.

Trias energetica. Wat er dan aan het eind overblijft, is goed met een blokje hout te doen. Simpele oplossingen zijn meestal de beste, toch?
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Woz »

Klinkt allemaal bijzonder ingewikkeld.

Wat mij betreft is de essentie nog steeds: zo weinig mogelijk energie nodig hebben.

Ik stook nu op gas (400m³/j voor verwarming en sww). Ketel is nu 15j oud, werkt nog goed maar ik denk dat gas in verhouding nu sneller duurder zal worden dan elektriciteit.

Daarom staat nu een eenvoudige lucht/lucht warmtepomp op de planning. Voor ongeveer 3000€ ben ik er, geplaatst.
Aangezien we klein en compact wonen denk ik dat die de verwarming volledig kan overnemen van de ketel.
Ketel mag wel voorlopig gewoon blijven hangen voor het sww en voor het geval we nog eens een echte strenge winter zouden hebben. sww zal op termijn ook wel elektrisch worden.

Bijkomende opmerking: wij wonen in de stad. Indien op het platteland zou ik eerder opteren voor een efficiënte houtkachel.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Pigion »

Het huis is zoals het is. We verstookten in 1988/1989 5.500 M3 gas. Dan is nu 2000 a 2500 M3 helemaal niet zo gek. We houden van ruimte om ons heen, en zouden ons niet thuis voelen in gestapelde kippenhokken. Bij ijverige houtstook heb ik al eens 1200 M3 gas aangetikt. Bewoners van kleine woningen en flats gaan relatief veel meer op stap en consumeren dan ook energie met transport etc, Wij zitten bij mooi weer in de tuin en gaan dan zelden op pad.
Pigion
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door pelletpower »

DJ had het over compartimenteren. Hebben we ook gedaan, minder leefruimtes in de winter en dito verbruik. Nu met die corona en iedereen altijd thuis is dat niet te doen in een ruimte. Ik krijg me een bult van het houtsleuren en het is ook bijna op :oops: :D . Alles komt met een prijs. Soms direct zichtbaar, soms achteraf. Erover nadenken en keuzes maken is alles wat je kunt doen.

Als antwoord op je vraag, pellets? Mwa, beter aan het gas blijven. Waarom? Beperkt financieel voordeel en dat hout wordt de complete wereldbol overgesleept. Dat heeft niets met ecologie te maken.
Warmtepomp? Onze laatste resten fossiele brandstof erdoor jagen om op een moeilijke manier electriciteit te maken en die vervolgens weer omzetten in warmte? Als je motto is: waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan, dan is dat een optie om de winter door te komen.
Dan blijft hout over. Moet je dat gaan kopen dan wordt dat ook een lastig verhaal.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Sandman79 »

Probeer toch zoveel mogelijk energieverbruik te beperken en niet afhankelijk te worden van de grote club. Nieuws in Belgie een beetje gevolgd? Salderen tijd geleden heel plots afgeschaft. Sinds maand of 2 bijna geen energiecontracten meer te krijgen met een vast tarief. Mensen waren maandelijks een 100-250 euro kwijt voor hun electriciteit en gas, dit is nu maal 3.
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door StefanG »

Hallo,
Ik ben geen voorstander van een aaneenschakeling van technieken om een huis warm te stoken.
Ik lees: tegelkachel, WP, zonnecollectoren.
Dat moet toch allemaal een pak geld kosten?
En dan mag er niks mislopen in die techniek, vb pomp kapot, voeler in de collectoren kapot.... (ervaring in familie)
En dan nog eens onderhoud meetellen: reinigen schouw, etc...
Ik zou zeggen keep it simple! OF een warmtepomp of een gasketel of een kachel die uw huis warm stookt.

Verder zou ik eerst de isolatieschil en ramen aanpakken. Zodat je max 30kwh/m2 kunt halen.
Want dat is wat we allemaal uiteindelijk moeten gaan doen: energie verbruik verminderen. En dat maakt niet uit of die energie van de zon, gas, hout,... komt. Het energieverbruik moet omlaag.

Dus ik zou de financiële middelen in isolatie steken.
En daarna de techniek bekijken. Misschien is een klein warmtepompje dan voldoende. Dat klein beetje elektriciteit dat hiervoor nodig is, is het einde van de wereld niet.

Als ieder huiseigenaar dat nu eens zou doen, dan zijn we heel wat minder afhankelijk van dat gas en van die plotse prijsstijgingen door invloeden van buiten af.

Wij hebben een huis dat voldoet aan de A-norm en dus reeds klimaat 2050 ready! Alleen die gasketel moet tegen dan de deur uit en een kleine warmtepomp in de plaats. Houtstoof hebben we niet, met dat hout moet ik al niet gaan sleuren. Geen houtkot nodig, geen schoorsteen moeten betalen en onderhouden enz...
De gasrekening is inderdaad gestegen, maar is voor ons niet echt merkbaar in het maandbudget, nochtans gewone bedienden. De reden is: laag verbruik= lage rekening. Stijging in factuur is dan ook beperkt tegenover gezinnen in klassiek geïsoleerde huizen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door pelletpower »

Ja, had ik begrepen. Ik dacht dat er inmiddels een compromis was om saldering wat gelijkelijker af te bouwen, niet dus. Das zuur, ene maand wel andere niet. Politiek, bah. Echter, als je zelf je broek ophoudt, zal t je worst wezen.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Woz »

Ons voorschot voor gas gaat van 24€/maand naar 66€/maand als ik vandaag een prijssimulatie maak bij onze huidige leverancier. Ook bijna x3 maar gelukkig nog best haalbaar.

Dat is de grote kracht van streven naar zo weinig mogelijk energie nodig hebben.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Pigion »

Ik heb al eens geschreven: HET HUIS IS ZOALS HET IS. Ik ga niet de helft afbreken omdat enige forum-leden vinden dat ik te ruim woon.
In Noord-Nederland zeggen we: In ruimte is wel te wezen. Dit is een eufemisme voor: KRAP WONEN IS BEHELPEN. Veel corrona-besmettingen komen door te veelmensen in een krappe ruimte! Ik kan de benedenverdieping eventueel compartimenteren met glazen wanden. Ik heb het 10 jaar geleden al eens laten offreren. Kostte toen € 12.000,- voor 2 glazen wanden/deuren Binnen die context probeer ik te optimaliseren. De stroom voor warmtepomp komt van het dak en van Essent, Die is groen, althans volgens de afrekening van Essent, windturbines en kernenergie.
Ik kies voor een krap bemeten WP en moet dus voor koude dagen en dagen zonder zon "iets erbij" hebben. Gas valt af, is niet groen in Nederland, wel in Duitsland. Bij de grens staat iemand met een pot groene verf en een kwast.......
Ik kan ook een pellet kachel nemen met een warmtewisselaar naar lucht en die warme lucht verdelen over 3 uitblaas openingen van het nog te installeren WTW systeem. Hoofd-kanalen dia 20 cm liggen er al. Dus dan geen ingewikkelde integratie. Echter op een Duits forum is men maar matig enthousiast over de kwaliteit van deze ketels.
Aan het einde van de rit, moet ik ook een huis hebben dat verkoopbaar is door mij of mijn erfgenamen. (regeren is vooruit zien)
Pigion
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door pelletpower »

We hebben een Kovan pelletkacheltje, CV model. Doet het al jaren prima. Centraal staat de buffer die met WP, houtvergasser of pelletkachel op temperatuur gehouden wordt. Dit geheel staat in een loods naast huis. Warmteverlies is niet helemaal weg, het houdt de loods een beetje op temp. WTW is al jaren terug uitgezet, staat 24-7 herrie te maken op zolder. WP staat buiten naast de loods, horen we ook nauwelijks. Puur ter info, keuzes moet je zelf maken.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Pigion »

Indien een WTW goed is ontworpen en uitgevoerd, hoor je hen niet.
- Ruime kanalen, lage lucht snelheden bij ons is het hoofdkanaal dia 20 cm. Daar is veel tegen gezondigd 15 a 20 jaar geleden.
- Iedere uitblaas-opening of aanzuig-opening moet zijn voorzien van een stuk flexibele / geisoleerde buis van min. 1 M
- Ventilator bos moet uitgerust zijn met filters om afzetting van vuil op de schoepen te voorkomen, onbalans, trillen en lawaai.

Pellet kachel kan zeer centraal in het huis worden opgesteld, moet de schoorsteen delen met de massa-kachel. Het buffervaat met lagen-opbouw van het water kan ook centraal worden opgesteld, echter moeders is niet enthousiast van al die leidingen. Buffervat kan in de bijkeuken, echter deze is niet zo groot 2 x 2,2 M. Bovendien wordt het daar dan warm door de verliezen van het vat. Ik zou de bijkeuken geheel kunnen opofferen door het restant bij de badkamer te voegen en een nieuwe bijkeuken 4 x 3 M aan het huis te bouwen. Ook weer een heel project en het huis is al zeer groot, kost min. € 20.000,- . Badkamer wordt dan rolstoel-toegankelijk. Ook wat waard als je ouder wordt, kan ik wellicht tot Hein mij komt halen in dit huis blijven wonen :mrgreen:
Alles heeft zijn prijs. Vewarmingstechnisch wordt het dan een RR. :D
Ik zou ook een pelletketel + buffervat in de garage kunnen plaatse. Warmwater naar de badkamer is dan 16 M onderweg en ik maak dan geen gebruik van de verliezen van het vat. Het wordt daar dan wel aangenaam om te klussen, op de cross-trainer of spinner-bike.
Pigion
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door pelletpower »

Die wtw bleef zoemen. Al een paar keer waaiers gepoetst. S nachts hoor je alles. Echt hinderlijk was het niet, maar genoeg om uit te zetten. Op de meeste plekken zitten roosters in t raam, dus frisse lucht genoeg.

Ja, centraal is het mooiste. Buffer hoeft met pelletkachel ook niet groot te zijn, voor douchen is genoeg. Die lange afstand is vervelend. Ik meen dat er hier 10 liter het putje instroomt voordat er warm water is. Staat op todo lijst, een boilertje van 10 l.
Plaats reactie