Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Paul Joosten »

Berouw komt na de zonde, ik ben me inmiddels bewust van de risico's. Wanneer komende zomer het fornuis vervangen wordt door pelletketel en/of WP zullen de betreffende delen uit de installatie, t/m de PWW, verwijderd worden. Dan resteert het buffervat en de CV-buizen door het huis, die waren altijd al door de PWW gescheiden van het problematische deel. Dat moet het dus nog een paar maanden volhouden....
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door pelletpower »

Begrijp ik dan goed dat je van drukloos afstapt?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Pigion »

ik heb een paar dagen wat andere zaken moeten regelen en heb de tijd benut om specs. te schrijven voor Airconditioners die ook kunnen verwarmen middels de compressor en warmtewisselaars. Ze gebruiken de buitenlucht als warmtebron. Dat geeft ook beperkingen. In een strenge winter (-15 C) moet de compressor erg hard werken, lage COP en waarschijnlijk kou lijden. Dus nog steeds een andere warmtebron nodig.
De plaatselijke installateur za een offerte maken voor een split unit van Daikin, 3,75 kW. Hij wil geen centrale airco leveren, kan dat technisch (berekeningen) niet aan. Bij een split unit zijn de componenten door de fabrikant op elkaar afgestemd, weinig risico voor hem. Eerste raming is € 2250,=
Voor een centrale unit heb ik een bedrijf in Emmen benaderd. Deze komt woensdag kijken of het technisch mogelijk is en gaat daarna aan het rekenen.
Nog geen tijd gehad een pelletketel te bekijken (Stokertje Orvelte) of pelletkachel (Strating Eelde).
- Schets gemaakt voor nieuwe bijkeuken. Raming € 25 a 35.000 :(
@paul
Als je kookgeluiden hoort, zit er ketelsteen in de warmtewisselaar. Je kan het verwijderen door citroenzuur oplossing te circuleren door de wisselaar sec. Dat hebben we veel gedaan bij stoomketels op de Raffinaderij op Curacao. Je loopt wel kans op lekken op zwakke plekken. Dus daarna veel lekkages, worden steeds minder. Ketel moet na het zuren en spoelen gepassiveerd worden. Dit werd gedaan door een Nederlands bedrijf.
Hoe kom je aan de ketelsteen? Veel/vaak water bijgevuld met hoge hardheid? In een installatie hoort eigenlijk gedeminiraliseerd en ontgast water. In Duitsland werken ze veel met een inhibitor.
Of is er vaak (te) weinig stroming in de WW geweest?
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door JantjeV8 »

Pigion schreef: 23 jan 2022, 22:06 De plaatselijke installateur za een offerte maken voor een split unit van Daikin, 3,75 kW. Hij wil geen centrale airco leveren, kan dat technisch (berekeningen) niet aan. Bij een split unit zijn de componenten door de fabrikant op elkaar afgestemd, weinig risico voor hem. Eerste raming is € 2250,=
Ik ken uw woning niet, maar als ik zie hoe bij de warmtepompen en de airco's vaak de leidingen in een wit kunststofkanaal willekeurig over de gevels worden gesleept, gaan je haren in de nek rechtop staan. Totaal geen moeite wordt gedaan om de leidingen uit het zicht te laten lopen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Pigion »

Gaat bij ons huis echt niet gebeuren. Bij de split unit, komt de compressormodule op de grond bij de zijgevel , uit het zicht vanaf de straat. Dan met de leidingen naast het kozijn omhoog ook aan de zijgevel. Schade is te overzien. Indien Centrale uni: deze komt op een platdak=uitbouw aan de achterzijde.

Pigion
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Paul Joosten »

pelletpower schreef: 23 jan 2022, 13:10 Begrijp ik dan goed dat je van drukloos afstapt?
Waarschijnlijk wel. Het buffervat voedt de gebruikers in huis, pelletketel en/of WP houden die straks met eigen aansluitingen op temperatuur en zijn (i.t.t. het fornuis) ontworpen om op druk te werken. Uiteraard zal ik nog wel goed onderzoeken welke veiligheden zijn ingebouwd.

Heb al wat ideeën over waar de apparatuur geplaatst zal worden. De WP buitenunit komt tegen de zijgevel in de tuin, leidingen kunnen vandaar rechtstreeks door de gevel de kruipruimte in. Binnenunit en pelletketel komen zo dicht mogelijk bij het buffervat. Afstand tussen beide WP units ca. 5 meter, hoop dat dat kan.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie