Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door TLS »

Wie niet bereid is z'n woning(groot of klein) energiezuinig te maken, is gesjareld. Er zijn geen achterpoortjes of gratis energie.

Gas was jarenlang de easy-fix voor energieslurpende woningen, deze tijd is nu wel definitief voorbij.

Oude(re) woning: zwaar investeren, zwaar betalen, of energiearmoede. Hopelijk hebben de meesten de keuze uit de eerste twee opties.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Woz »

Bwa, er zijn meerdere oplossingen, elk met hun eigen voor- en nadelen.

Veel mensen wonen momenteel alleen of met 2 in een woning die in verhouding veel te groot is.
Verhuur enkele kamers die anders toch leegstaan en de energiekosten worden onmiddellijk veel lager, zelfs zonder investeringen omdat je ze kan delen met meerdere mensen.

Ja, daar zijn ook nadelen aan, iedere keuze heeft zijn voor- en nadelen.

En het is allemaal al een keertje voorgedaan, niets nieuws onder de zon.
- heel heel vroeger verhuizden mensen van locatie in functie van de seizoenen.

- een beetje vroeger: mijn grootouders hebben nog enkele jaren bij hun ouders gewoond nadat ze getrouwd waren. Er was simpelweg geen geld om elders te wonen. Was vroeger gebruikelijk, nu klinkt het raar.
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door StefanG »

De meeste woningen in België zijn zeer slecht geïsoleerd. Onderaan de Europese ladder.
Bij-isoleren is nu de boodschap. Blij dat wij die keuze gemaakt hebben 13j terug. Zoals de prijzen nu zijn, steken wij meer dan 2000€/j in onze zakken tegenover een gemiddeld gezin. Gewoon goed geïsoleerd, en een gasketeltje dat de vloerverwarming 24h/24h verwarmt (geen nacht verlaging).
Ze lachten vroeger met het feit dat we extra isoleerden en 3-voudig glas staken.... Wie laatst lacht, best lacht?

Om terug te komen op de vraag: hybride WP op gas of pellets.
Op gas als je in een stad woont. Maar als je veel ruimte hebt, en je woont op het platte land --> Pellets.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Paul Joosten »

Wie heeft er ervaring met een hybride WP met pellets? Ik zoek me suf naar mogelijke combinaties.

Ons op hout gestookt fornuis is inmiddels 8 jaar oud en begint kuren te vertonen. Belangrijker: de vrouw wil af van de rookaanslag en stof in de kamer. Ik heb al een buffervat van 1000L van waaruit de Cv-installatie gevoed wordt. Alle belangrijke ruimten hebben vloerverwarming, slaapkamers over gedimensioneerde radiatoren waardoor ik wel met lage temperatuur (50°?) uit de voeten denk te kunnen. Geen SWW voorziening nodig. Warmtebehoefte: ik verstook de laatste jaren ca. 4-5 ton hout, fornuis levert 19kW en dat is ruim voldoende. Groot oud huis waar qua isolatie wel zo'n beetje alle mogelijkheden reeds zijn benut. Alleen een WP lijkt me niet voldoende; we wonen op het platteland waar het in de winter heel hard kan waaien. Alleen pellets is ook niet gewenst om diverse redenen. WTW is ondoenlijk; alles zou overhoop moeten.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door pelletpower »

hybride WP met pellets?
Geen idee of die bestaan, ik heb er nog nooit van gehoord. Maar niets belet je een pelletkachel en wp naast elkaar te zetten en in hybride vorm te laten functioneren.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Paul Joosten »

pelletpower schreef: 18 jan 2022, 19:18Maar niets belet je een pelletkachel en wp naast elkaar te zetten en in hybride vorm te laten functioneren.
Wie heeft daar ervaring mee?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door pelletpower »

Ikke
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Paul Joosten »

Wat, hoe, etc etc...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door pelletpower »

Simpel, alles op temp geregeld vanuit buffervat.
Houtvergasser is hoofdbron. Als die niet op tijd aangestoken wordt , ontsteekt de pelletkachel. In de zomer wordt de voorkeur gegeven aan wp en staat de pelletkachel uit.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Paul Joosten »

Wat voor controller gebruik je daarvoor? Installatie zelf ontworpen en aangelegd? Wanneer je nog niet zo 'thuis' bent in de materie is wat meer uitleg erg welkom..
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door pelletpower »

Ach welnee, koud kunstje voor je.

Pelletkachel schakelt op externe thermostaat. Ik denk bij Oeg gehaald of zo. Op 1,5 m hoogte zit sensor. Als buffer daar onder de 60 graden komt, start de pelletkachel.

WP had hem al bij levering. Deze sensor is nog iets hoger geplaatst.

Inderdaad zelf bij elkaar gezocht. Nog wat zitten klooien met thermosyphon om te zorgen dat buffer niet leegloopt en experimenteren met gelaagdheid. Eerste is gelukt, het tweede nog niet helemaal naar mijn zin. Geen idee wat de volgende stap wordt. Of afwerken/ netjes maken of nog iets fabrieken voor de gelaagdheid.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Paul Joosten »

Dank. Die sensoren zitten dus in je buffervat? Mag ik nog even een list verzinnen om ze daar in te krijgen. Gelukkig zitten er op verschillende hoogtes nog ongebruikte aansluitingen. Maar 'even' een pijpje insteken zodat daar een sensor in aangebracht kan worden. Zoiets had ik helemaal bovenin al eens uitgevoerd dus dat gaat wel lukken. Je hebt me wel op een interessant spoor gekregen.

Intussen wordt de verbouwing wel wat urgenter. De afgelopen dagen wilde mijn fornuis geen warmte meer overdragen aan het buffer. Wel kwam de overstort naar het open expansievat veelvuldig in werking. Conclusie: er was iets mis met de tussenliggende techniek. Eerst verdenk je de pomp. Die bleek bij inspectie wel wat los vuil te bevatten. Schoon gemaakt, getest en in orde bevonden. Probleem bleef. Dan ga je de PWW verdenken, zou die verkalkt zijn? Anderhalve liter schoonmaakazijn in open buffer gegoten, dagje laten door pruttelen. Leek iets geholpen te hebben maar nog lang niet genoeg. Alles weer los. PWW bleek nog prima doorstroming te hebben. Toch de pomp? Inderdaad. Liep soms wel, soms niet. Murphy is onverbiddelijk; hij liep wanneer ik hem testte maar niet wanneer het nodig was. Gelukkig had ik nog een vervanger. Die bleek echter een andere inbouwmaat te hebben. Ondertussen koelde het huis steeds verder af en liep de temperatuur van het commentaar van 'binnenlandse zaken' navenant op. Afijn, paar uurtjes prutsen maar het geheel werkt weer. Hopelijk halen we hiermee het eind van het stookseizoen maar dan moet ik toch echt weer flink aan de slag. Ondertussen wel fluks aan het ontwerpen en offertes aanvragen. Ik heb vorige week eindelijk uitsluitsel gekregen, ik mag aanspraak doen op de subsidie waardevermeerdering. Die regeling geldt nog tot eind maart; voordien moet ik dus minstens een goede offerte hebben ingediend en e.e.a. dan binnen het jaar ook uitgevoerd. Wordt vervolgd....
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door LeaD »

Zijn er inspectieluiken aanwezig in de warmtewisselaar van het fornuis ? Ik verwacht de grootste gruisafzetting op het warmste punt, het fornuis dus . Gezien het open expansievat zal er heel veel gruis in zitten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door Paul Joosten »

Geen luiken. Waarschijnlijk heb je gelijk maar de kachel gaat er komende zomer sowieso uit om diverse redenen. Tot die tijd zal het gruis waarschijnlijk geen probleem worden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hubride of bi-valente WP met gas of pellets

Bericht door LeaD »

Beste Paul, wees gerust, de aangekondigde kookgeluiden geven aan dat de aantasting nog sneller verloopt als voorheen . Hoe heter, hoe sneller .

Zuurstof diffusie, daarop had men de PEX leidingen als oplossing en was het grote verschil met de PE leidingen voor het sanitair water . Alpex is nog meer doorontwikkeld op dat gebied . Een open vat doet alle moeite teniet om zuurstof uit het systeem te houden . Denk er aan bij de renovatie van uw systeem dat er meerdere onderdelen mogelijks aangetast zijn .
Een tweede dooddoenertje is elektrolyse, het gebruik van verschillende soorten metaal tegen elkaar in een natte omgeving . De tijd doet de rest .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie