Vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Addb
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2022, 19:31

Vloerverwarming

Bericht door Addb »

Ik heb het een en ander gelezen over vloerverwarming aan voor en nadelen echter vaak toch wel in goed geïsoleerde huizen.
Nu is mijn huis niet heel goed geïsoleerd en met name bij de ramen gaat er veel warmte verloren (er zijn veel ramen). Dit is niet zo gemakkelijk op te lossen.
Nu vroeg ik me af of vloerverwarming dan wel zo nuttig is. Ik wil sowieso de vloer isoleren en leek mij handig om dan gelijk ook vloerverwarming aan te leggen maar twijfel omdat er dan een constante termwpratuur van minimaal 17 of 18 aangeraden word. Echter koelt mijn huis zo af dat de verwarming al brand bij 16 graden waardoor ik denk dat ik juist veel meer ga verbruiken.
Nu zet ik de verwarming snachts en overdag vaak helemaal uit waardoor er minder vebruik is. In de wintermaanden gaat die dan wel omhoog in de avonden en weekenden. (Van 15 wat uit is naar 19 graden). Qua vebruik zit ik met een tussenwoning lager dan een appartement Nu.
Mijn vraag is dus of vloerverwarming niet juist mijn kosten veel verhoogd ipv een wandradiator. Een stukje comfort van constante warmte is dan wel weer fijn. Daarnaast blijkt vloerverwarming traag te verwarmen waardoor de avonden ik er misschien ook minder aan heb?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vloerverwarming

Bericht door LeaD »

Toekomst gericht denken . Ten 1ste : Isoleren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Vloerverwarming

Bericht door maarten martens »

ten tweede = kierdichtingen aanpakken & dampscherm in het oog houden

vloerverwarming is dan een logische stap.
(en/of wandverwarming)
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Vloerverwarming

Bericht door Slooij »

vloerverwarming is wel een betrouwbaar systeem. ik moet er wel bij zeggen wat ik pas geleden heb gedaan dit was de eerste keer in 25 jaar misschien kwam dit ook doordat hij een winter niet in bedrijf was geweest hij gespoeld moest worden dit gedaan en hij geeft weer warme voeten. :D
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Vloerverwarming

Bericht door Pigion »

Verwarming is als punt bij paaltje komt, een zaak van comfort en ook subjectief.
Ik lees in de opening van Addb dat hij veel warmteverlies heeft bij de grote en vele ramen en dat ervaart als on-comfortabel. Ditwordt voor een groot deel veroorzaakt door "koude-straling" van de ramen. Natuuris er ook een stevige geleidingscomponent, want glas geleidt de warmte goed. Dubbel glas A++ elimineert de geleidingscomponent bijna geheel. De stralingscomponent, die voor een groot deel het het dis-comfort veroorzaakt door de ramen wordt niet opgeheven. Het installeren van vloerverwarming biedt help wel iets doch je blijft de koudestraling van de ramen voelen. De temperatuur van de vloer is daarvoor te laag. Kijk maar eens naar de natuurkundige wet van Stefan & Bolzmann. Ook de ingenieuze technische folies voor de duurdere dubbel glassoorten helpen maar ten dele.
Je zal verbetering van het comfort moet zoeken in:
- verder van de ramen zitten
- dure ruiten, min. A++ of nog beter triple glas
- Koude straling compenseren met radiatoren onder de ramen, welke ook nog met min. 60 C watertemperatuur moeten worden gevoed.
- plaats een elektrisch stralingspaneel tussen 2 ramen als daar ruimte voor is. Deze natuurlijk niet afdekken met gordijnen.
- Kachel of FinOfen met een hoge stralingscomponent plaatsen tusssen 2 ramen. Compenseert de koude-straling.
- Luiken buiten dicht doen. Is overdag niet zo handig :(
- Rolgordijn van zwaar materiaal binnen laten zakken. Ook niet zo handig :?
- Op de boerderij in het Groningerland, waar ik geboren en 22 jaar heb gewoond, waren aan de binnenzijde van de ramen houten BLINDEN. Weinigen op dit forum zullen weten wat dat zijn: harmonicawijze gevouwen houten schotten, in uitgeklapte positie op zijn plaats gehouden door een diagonaal ijzeren "stang". Overdag werden deze blinden terzijde weggeklapt. Zeer effectief en beschermd ook nog tegen ongewenste "bezoekers" en impakt van stenengooiers, vuurwerk en ander ongerief. Ruit gaat dan natuurlijk wel aan diggelen.
Vloerverwarming is comfortabel als er geen andere grote koude stralingscomponenten aanwezig zijn. Vloerverwarming is zuinig omdat je dan met lage watertemperaturen werkt. "An sich" (lelijk Germanisme) is VVW niet zuinig en helemaal niet indien de lage temperatuur van het water wordt bereikt door bijmengen in de verdeler. VVW is zeer goed bij een warmtepomp.
Ik denk een helder verhaal en mooier kan ik het niet maken.
Wij hebben persoonlijk ook enige koudestraling in de zithoek door 2 grote ramen en een schuifpui in de rug, ook vloerverwarming en een accumulerende FinOfen, welke een heerlijk zachte straling afgeeft. Staak echter aan de tegenoverliggende muur t.o.v. de ramen.
Ter compensatie komt er wel heerlijk zon binnen als-deze-straalt. :D . Ik nodig je uit te komen kijken/voelen. Plaats Noord-Drenthe
Pigion
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Vloerverwarming

Bericht door Pigion »

Natuurlijk is een vloerverwarming niet erg snel. De temperatuur van het water is laag en de te verwarmen massa is groot. Door veel water (grote massa stroom) kun je het wat opvoeren. Een ingevreesde VVW in een niet al te dikke vloer is waarschijnlijk nog het beste en de diameter van de slangen min, 18 mm, beter nog is 23 mm en een pomp met hoge opbrengst opdat turbulente stroming wordt bereikt. Elektrische VVW direct onder de tegels of PVC is ook snel, neemt veel stroom.
Hoe groot is het glas-opp in het vertrek waar het om gaat? De afmetingen van het verrek en afstand stoel tot het raam? In de slaapkamer kun je beter een warm oppertje zoeken :roll: of het dekbed over je hoofd trekken :mrgreen:
Pigion
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: Vloerverwarming

Bericht door StefanG »

Koude straling van ramen worden dikwijls opgelost door de vloerverwarming buizen de 1ste meter tov het raam wat dichter bij elkaar te leggen.
Zo is dat bij ons gedaan. + 3-voudig glas. Geen last van koude straling. Thuiswerk vanop 1m van ons groot living raam, geen comfort verlies, geen koude straling. Wel genieten van het leven buiten: vogels eekhoorns, enz...
... uiteraard ook werken :D
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Vloerverwarming

Bericht door TLS »

investeren in VV heeft weinig nut als de woning nog duidelijke gebreken vertoont op vlak van isolatie. Beter je budget besteden aan isolatie en eventueel dan het compromis van radiatoren. Anderzijds zijn radiatoren dan weer minder toekomstgericht omdat deze slecht met een WP te combineren zijn.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Addb
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2022, 19:31

Re: Vloerverwarming

Bericht door Addb »

Oke het huis heeft voor en achter vrijwel alleen maar ramen. Wel dubbel glas alleen helaas wat ouder aluminium behuizing welke dus bij aanraking altijd koud is. Kieren zijn dus niet het probleem maar de kozijnen zelf. Het gehele huis voorzien van nieuwe ramen en kozijnen kost veel meer dan alle andere isolatie maatregelen die ik al wil doen en is dus ook nu niet echt een optie. Woonkamer is ongeveer 4 mtr breed en 7 mtr diep met open keuken van ongeveer 2 bij 3.
Punt is dat ik de vloer dus wel wil isoleren wat al zal schelen vanuit de kou aan de voeten maar ik twijfel dus of VV niet mijn kosten juist flink op gaat voeren omdat die altijd op minimaal 17-18 graden moet staan. En benieuwd of het wel het prettigere gevoel van warmte daadwerkelijk geeft. Ik ben er in ieder geval achter dat ik niet enkel VV zou plaatsen, sowieso 2 wandradiatoren erbij voor de snellere verwarming.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Vloerverwarming

Bericht door Woz »

Als je geen vv gewoon bent dan zal je het niet missen.

Mij valt het vooral op als ik eens in een woning zonder vloerverwarming en zonder isolatie rondloop op blote voeten. Dan merk je pas weer hoe koud een vloer kan zijn.
Plaats reactie