Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FritsHoff
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2010, 22:13

Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door FritsHoff »

Wil je schoon opstarten met de Zwitserse methode heb je aardig wat aanmaakhoutjes nodig. Met de bijl kan maar is onhandig, komt soms vast te zitten en is soms gevaarlijk. Daarvoor gebruik ik hem te weinig.
Ik kom 2 gereedschappen tegen van rond de 100,-E die handig lijken, heeft iemand ervaring hiermee?

Flint Spanmesser houtklover, bevestig je aan een paal of muur, goede hoogte is dus mogelijk maar lijkt mij meer geschikt voor zachthout?
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fl ... akhout.htm
https://www.youtube.com/watch?v=0PSWSCuoqb8

Kindling Cracker houtklover, hout even vast slaan en dan een flinke tik geven, simpel. Moet je wel ergens een hoge stam als ondergrond vandaan halen of zou het op een stevige werkbank ook kunnen?
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-ki ... klover.htm
https://www.youtube.com/watch?v=Ro2wMb7zJ60
https://www.youtube.com/watch?v=aWB0WF-c0bY

Website van leverancier is als voorbeeld, met googlen op shopping vind je ook goedkopere.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door JantjeV8 »

Dat standaardje met een omgekeerd mes lijkt me dan het eenvoudigste werken. Maar persoonlijk vind ik de prijs van beiden nogal.... Als je zelf wat kunt knutselen, dan las je beide voorbeelden voor <€20,- zelf in elkaar. En heb je wat oud-ijzer liggen, dan kost het enkel wat moeite. Voor mij dat geld niet waar, maar ieder mag dat zelf bepalen.

Met een klein handbijltje kun je, vind ik, prima aanmaakhoutjes maken. En durf je niet langs je handen te slaan, zet het bijltje op het stuk hout en sla met een hamer achterop de bijlkop. Dat is iets gecontroleerder. Waarschijnlijk heb je die gereedschappen al in huis.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door Ramon »

Als je echt veel kleinhout wil maken, is die eerste fantastisch en vreselijk snel te bedienen. Een vriend van mij heeft hem zelf gemaakt voor mij.
Je bent echt 4x zo vlug als met een bijl. En geen kans op platte/afgehakte vingers.
Ook kan je echt "dunschillen". Voor luciferhout.
Als je ervaring hebt, met dit apparaat, kan je zonder aanmaakblokjes je kachel aanmaken. Vaak zat gedaan. Steigerhout is mooi formaat voor deze splijter. Hardhout of dikker hout gaat ook, maar moet je soms overpakken naar het scharnier toe (voor meer kracht)

De prijs.... tja, beter duur als niet te koop.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door peterberg »

De Kindling Cracker is gemaakt van speciaal gietijzer, dat ding is echt beresterk. Ook als je de ring met de hamer raakt gebeurt er niets mee. Alles wat niet te groot is voor die ring, dus ook stammetjes, kunnen er mee gekloofd worden. Aanmaakhout klein maken, waar het ding voor bedoeld is, gaat echt als een zonnetje. Ik heb hem op een oude stoelenmakers werkbank staan, boven de poten. Voor dikker hout zou-ie lager moeten staan, dan moet je flinker uit kunnen halen.
Zijn prijs dik waard denk ik.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door pelletpower »

Mmm. Ik vind een autoband om te kloven erg fijn. Het houdt je in conditie. Daar moet ik wel bij zeggen dat dat coniferen hout is en al op 38 cm lengte. Flink tekeer met een grote bijl dan ontstaan er vanzelf aanmaakhoutjes. Is dat niet zo dan kap ik wat plankjes. Niets gaat er sneller dan dat. Kleine bijl is bot dus ongelukken ontstaan niet. 10 houtjes in drie seconden schat ik zo.
Ook kleine stammetjes gaan in de band. Goed opgesloten en gaan met die banaan.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door benthuis »

Kleine versie van de Ingmars-Klyv?

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door benthuis »

Pagina van "the man himself": http://www.pidia.se/ingmarsklyv_eng.html
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door benthuis »

Pagina van "the man himself": http://www.pidia.se/ingmarsklyv_eng.html

Ik zweer zelf bij de Fiskars X11. Is tevens geschikt als kloofbijl ergonomisch alternatief voor de grote kloofbijl bij kleiner en makkelijker hout.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door Pietje »

Ik maak al mijn aanmaakhout met de Ingmar. Ik zal er eens een filmpje van maken, gaat echt als een raket. Eigenlijk op dezelfde manier waarop Ingmar zelf luciferhoutjes maakt, gewoon een pakketje plankjes (zaagafval), elke hak heb je minstens 3 latjes.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door pelletpower »

Werkt super Pietje. Dat heb ik bij jou geprobeerd. Mooi simpel. Wel opletten dat er geen vingers tussenzitten.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef: 16 dec 2021, 08:02 Wel opletten dat er geen vingers tussenzitten.
Als je het hout van de zijkant pakt, loop je geen enkel risico. Wel een keer gehad dat mijn duim onder een blokje zat en de na-bewegende bijl er een heel klein tikje tegen gaf en mijn duim een paar dagen geplet aanvoelde. Ja, je moet blijven opletten!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door Pietje »

WhatsApp Image 2021-12-17 at 17.45.13.jpeg
Niet super duidelijk plaatje. Bovenin zie je nog net de bijlpunt hangen. Rechts staat een krat voor het aanmaakhout en de plankjes zijn er voor dat de houtjes makkelijk in die krat te vegen zijn.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
FritsHoff
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2010, 22:13

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door FritsHoff »

Na een winter gebruik maken van de Kindling Cracker kan ik alleen maar bevestigen dat het snel en eenvoudig werkt. Je mept er eenvoudig op los met een hamer en je kunt goed de dikte van de aanmaakhoutjes bepalen. Het is inderdaad een degelijke klover voor dit werk. Wel handig om op een krukje te zitten en de cracker op een dikke stam te plaatsen.
Waar ik geen rekening mee gehouden heb is de diameter van de ring, je kunt er slechts smalle stammetjes in zetten.
Een vriend van me heeft de grotere versie en de Flint Spanmesser. Die laatste werkt ook met hout wat makkelijk splijt maar vergt meer kracht. Je moet hem niet te hoog ophangen om onder de juiste hoek te werken en je gewicht mee te laten werken.
Ik heb hem ook nog vergeleken met de Smart splitter houtklover die ik heb. Die werkt perfect bij makkelijk te splijten hout zoals vuren balken maar je moet meerdere keren slaan bij zware houtsoorten.
https://www.tuinen-shop.nl/p/smart-splitter-houtklover/
Ik geef dus de voorkeur aan de Kindling.
markb
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2013, 09:53

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door markb »

Aanmaakhoutjes maken doe ik al jaren niet meer.

Ik leg tegenwoordig boomtakken (snoeiafval etc) op een stapel buiten en laat dat een jaar in de elementen liggen. Na een jaar zijn ze zo met de hand te breken en dan gaan ze het houthok in om te drogen. Ze zijn zo droog en ontsteken dan nog beter als aanmaakhoutjes.

Als je wat ruimte hebt voor stapels met takken kan ik je dat zeker aanraden om eens te proberen. Die takkenbossen in je tuin zijn ook erg goed voor de natuur.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gereedschap om aanmaakhoutjes te maken

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb door m'n houtstapel altijd ook het snipperafval van het kloven er bij liggen.
Plaats reactie