isoleren schoorsteen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

isoleren schoorsteen

Bericht door Hans_Rovers »

Ik heb onlangs een enkelwandige flexibele pijp door mijn schoorsteenkanaal laten trekken. Het kanaal is verder nog niet geisoleerd. Ik begrijp dat het aangeraden wordt om dit te doen met bijv vermiculite. Kan dit ook als droge korrel gebruikt worden, dus los gestort zonder cement/water? Het probleem is dat het storten anders nogal lastig gaat zijn denk ik, ik kan er alleen nog bij via een (oud) ventilatiegat (?? geen idee waarom dat er zat) op zolder.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: isoleren schoorsteen

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb het los er in gekieperd. Niks mis mee. Zorgen dat je binnen onderin een goeie afdichting hebt dat die korreltjes er niet door heen blijven sijpelen, de bovenzijde goed afdicht dat het niet met de wind mee gaat, maar verder heb ik niets toegevoegd. Zit mij prima.
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: isoleren schoorsteen

Bericht door Hans_Rovers »

Bedankt Jantje :) bovenkant is dicht met een kap, onderkant komt een bocht in de wordt ingemetseld dus dat lijkt me dicht genoeg?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: isoleren schoorsteen

Bericht door Pietje »

Die kap/plaat helemaal boven in de schoorsteen is er al laatste opgezet, dus die zou er redelijk makkelijk uit te halen moeten zijn. En dan kan je de droge korrel zo van boven naar beneden kunnen laten vallen. Af en toe met de veegborstel er doorheen om bruggetjes te laten instorten, je kan ook over een jaartje die kap er weer afhalen en kijken hoeveel het nog is nagezakt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie