Keuze laadautomaat pelletketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
apt80
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2021, 15:09

Keuze laadautomaat pelletketel

Bericht door apt80 »

Hallo allemaal,

Mijn eerste post hier... Ik ben zeer geïnteresseerd in verwarmingstechniek, maar hout en pelletketels zijn nieuw voor me.
Tot nog toe stook ik een helft van een woonboerderij met een warmtepomp, zonneboiler (48 HP) en gasketel. Die gasketel gebruik ik alleen voor naverwarmen wtpw en bij vorst. Mijn WP heeft een vermogen van 9 kW_t (ca. 3 kW_e). Ik schat de SCOP over de jaren heen iets boven de 3 op basis van de gasbesparing het elektraverbruik op een tussenmeter. Ik gebruik ca. 4500 kWh op jaarbasis voor de WP. Hoeveel de zonneboiler doet weet ik eigenlijk niet, maar in de winter gebeurt er niet veel. Ik heb net warmtemeters gekocht dus ik ga het binnenkort echt meten.

Anyway: het vermogen van de WP is te klein bij de huidige temperaturen. Dan staat deze continue te draaien en haalt de temperatuur niet om af te slaan. Het is net aan voldoende warm (19 a 20 graden) (ca. 200 m2 vloeropp, isolatie standaard van 1996, Rc = 2,5). Financieel is het nu met 44 ct/kWh ook niet heel voordelig meer. Natuurlijk kan ik gewoon gas stoken, maar daar wil ik eigenlijk af. Ik wil eigenlijk veel meer heatpipes en een pelletketel voor de koudste weken.

Ik verwarm mijn huis uit een CV-buffer van 500L. (500L buffer met CV-water, hygienespiraal en zonnespiraal) Maar deze wordt nu niet warmer dan 30 a 35 graden met de WP. Ik wil deze dus kunnen verwarmen met een pellet ketel. Tot zo ver het voorstellen... nu mijn vraag:

Ik wil een pelletketel met een vermogen van ca. 25 kw. Lijkt me zat. Dit zal grotendeels direct het huis in getrokken worden, de vloerverwarming in (aanvoer naar huis max 45 graden). Wanneer het huis vol is warmt de buffer volledig op en mag de ketel uitslaan.

Maar hoe kies ik een geschikte laadautomaat? Ik heb de handleidingen van een aantal laddomaten, ESBE's en ThermoMat-en gelezen, maar begrijp nog niet hoe je moet dimensioneren. Wat zijn nu variabelen? En wat staat vast?

Ik neem aan dat mijn pelletketel een redelijk constant vermogen levert, bijvoorbeeld 25 kW. (Ik snap dat sommigen kunnen moduleren, laat dat even los). Ik moet kiezen voor bepaalde teruglooptemperatuur, ik weet niet wat die moet zijn. Winkel adviseert 60 graden, maar ik zie geen documentatie bij de ketel die dat ook zegt (ABC combo 25, neem aan dat ik niet naar een winkel mag linken). De laadunit handleidingen gaan geloof ik uit van een boilertemperatuur van 85C. Dan heb ik een dt van 25C met een debiet van 860 l/u nodig voor een vermogen van 25kW. Maar waarom zou ik geen retour van 70 graden kiezen met een debiet van 1450 l/u? (dt=15C voor P=25kW)

Ik zal zelf proberen een antwoord te geven: ik denk dat 60C efficienter is: want betere koeling van rookgas en minder stroomverbruik. Maar meer kans op condens op warmtewisselaar.

OK: maar nu hoe garandeer ik die DT? Het debiet op de pompen van een aantal laadautomaten die ik bekijk is in de laagste stand al snel hoger dan benodigd. Ik ga er vanuit dat in een kort 22 mm circuit naar een buffer de strominsweerstand laag is. Ik heb niet geprobeerd te berekenen hoe laag, maar stel deze onder de 20 kPa dan zit dat al snel onder de pompkarakeristiek van de laagste stand van een pomp.

Sorry, misschien wat warrig allemaal, maar dit is hoe ik probeer te kiezen voor een bepaalde automaat. Lang verhaal kort: hoe kiezen jullie een geschikte laadautomaat?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze laadautomaat pelletketel

Bericht door Ramon »

Een laadautomaat is te koppelen aan kW. 25 kW: 1 van de kleinste volstaat

https://www.ebay.de/itm/201732780037?ha ... Sw5cNYPZLO

11 tot 30 kW
apt80
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2021, 15:09

Re: Keuze laadautomaat pelletketel

Bericht door apt80 »

dank voor de link. Wat een prijsverschil met NL. :cry:

Ik zit weer eens veel te moeilijk te denken waarschijnlijk, gewoon een 30 kW nemen...
Plaats reactie