Nunnaunni Latus L brandt alleen goed met onderklep open

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pieterfalun
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2021, 17:03

Nunnaunni Latus L brandt alleen goed met onderklep open

Bericht door Pieterfalun »

We zijn sinds een paar maanden eigenaar van de Nunnaunni Latus L. Op zich zijn we tevreden van het ding, na een paar uur stoken blijft het lekker warm in de uren nadien.

Het probleem is echter het stoken zelf. De verkoper zei dat een apart aanvoerkanaal voor verse lucht niet nodig was omdat de Nunnaunni voldoende lucht uit de living kan nemen (onze living en keuken hangen zijn open en samen redelijk groot). Na een aantal stookbeurten begin ik daaraan te twijfelen. Ik moet steeds de onderklep openlaten (zie foto) om een goede stookbeurt te hebben. Sowieso staat er verder in de living een raam op een kiertje, dus er is goede verluchting in de ruimte.

Nu mijn vragen: Is het normaal dat ik enkel een goede verbranding heb met die klep open? Ik vind dat niet mooi en af en toe komen er langs die klep sintels in de ruimte. Is het mogelijk om alsnog een aanvoerkanaal te plaatsen (bv. door achteraan of onderaan gaten te boren in de kachel en te verbinden met een aanvoerkanaal)? Ik ben nog in de renovatiefase van de living en kan nu nog een sleuf in de vloer snijden waarlangs verse lucht kan worden aangevoerd. Nadien komt er een vloerbekleding over (de afwerking ligt nog niet vast, we zijn nog flexibel). Wie heeft raad?

Afbeelding
De link naar de foto: https://drive.google.com/file/d/1rwP_co ... sp=sharing
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nunnaunni Latus L brandt alleen goed met onderklep open

Bericht door Ramon »

Dat ligt niet aan de externe zuurstoftoevoer.
Anders zou hij ook niet goed branden, met de onderste klep open.

Redenen die ik kan verzinnen waardoor je met de onderkleding open moet stoken voor een goede verbranding:

1. Te weinig trek in je schoorsteen. Lucht wat secundair neervalt op je vuurbed, werkt de rookgassenstroom tegen. Dus verminderde trek. Anderzijds primaire lucht, ondervandaan, versterkt de trek.

2. Te hard hout. Hardhout zit qua verbranding richting steenkolen. Heeft dus meer primaire lucht nodig dan zachthout. Heeft ook een hogere verbrandingstemp.

3. Te nat hout. Nat hout zocht voor veel verdamping, waardoor water in stoom omgezet moet worden. Dit kan voor veel belemmering zorgen.

4. Te groot/veel hout. Te groot hout verminderd de normale verbrandingstemp, koelt ook de vuurkamer meer af, waardoor je ook weer verminderde trek krijgt.

Conclusie:

Je moet proberen het eerste uur, met klein hout, en hard stoken, dus primaire lucht open, de kachel zsm op bedrijfstemp te brengen. Daarna bijvullen, primaire lucht nog even open laten, totdat alles heel goed brandt, en dan primair volledig dicht. Als hij het dan nog niet goed doet....

Meet ook even de rookgastemp. Nog beter, de trek. Ik denk dat daar het probleem zit.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nunnaunni Latus L brandt alleen goed met onderklep open

Bericht door LeaD »

Blokken verticaal plaatsen al geprobeerd ? Blokken veel fijner kloven .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nunnaunni Latus L brandt alleen goed met onderklep open

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 06 dec 2021, 12:16 Blokken verticaal plaatsen al geprobeerd ?
Dat lijkt me niet echt een goed idee. Blokken moeten plat op het vuurbed. Zo laag mogelijk. Zodat de vlammen goed uit kunnen vlammen in de kachel.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nunnaunni Latus L brandt alleen goed met onderklep open

Bericht door Albert van WdJ »

Pieter,

Ik zie dat op internet geen gebruiksaanwijzing of stookinstructie is te vinden.
Nunnauuni is niet erg scheutig met z'n info. Terwijl je dat wel mag verwachten voor die prijs.
Heb je wel een instructie? Kan je die inscannen en hier in deze draad plaatsen?

Verder: Heb je die kachel nieuw laten plaatsen? Of heb je een woning gekocht waar deze al in aanwezig was?
Want dat maakt nog al verschil in het proberen te achterhalen wat de oorzaak van het probleem is.

(Als je op info zoekt, let op de schrijfwijze. In de titel van deze draad staat de naam van het bedrijf niet juist.)

Verder wacht ik even met aanreiken van oplossingen. Die mensen uit Finland, waar deze kachel vandaan komt, weten namelijk heel prima hoe je een kachel moet installeren en stoken. Ik lees graag eerst hun advies.
Change, before you have to.
Plaats reactie