Hout CV en Pellet Ketel en Buffervat combi

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ERIK KLIMA WARM
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2021, 12:41

Hout CV en Pellet Ketel en Buffervat combi

Bericht door ERIK KLIMA WARM »

Goedendag iedereen. Even voorstellen, mijn naam is Erik,ik ben nieuw hier maar ben me al een hele poos aan het inlezen. Ik heb nu toch een aantal vragen waar ik even geen antwoord op kan vinden.

Eerst in grote lijnen mijn situatie, deels al aangeschaft en aangesloten:

-1000 liter buffervat met hygiene spiaal en dubbele solar spiraal. ( solarbayer HSK 1000) staat op 1e verdieping
-Pellet Ketel in garage is een EdilKamin Laguna P35 . zelf regelend ongeveer 30KW
-Hout CV Edilkamil KLIMA WARM.
-begane grond en verdieping vloerverwarming ( 3 verdelers met pomp "magnum basic vloerverwarming" )
Watts regelsysteem, nog niet aangesloten en of compleet. zone regeling.

Het idee is zo dat we in principe in de winter de Buffer met de hout CV warm stoken, we stoken sowieso al hout, en nu wordt deze warmte dus beter benut door het hele huis. Zijn we weekend weg ofzo, of de kachel brand overdag ook niet dan zal de pelletketel het vat op temperatuur houden ( dat is op de Laguna simpel in te stellen).
Zomers kan ik dan met Solar de basis warm houden. dan is er weinig of geen warmte vraag, behalve warm sanitair water. Maar ik heb al een elektrishe boiler hangen achter de RVS spiraal, dus ook al zou het vat koud zijn, dan vangt de boiler het op. Het idee is dat de buffer al warm water levert de boiler niks doet, hoef dus niet bij te verwarmen.

Ik heb een aantal vragen / twijfels. Niet alles zal zonder meer info te beantwoorden zijn, maar zal ergens moeten beginnen:

1. Mijn hout CV kachel, deze is vorige week gekocht, demo model. Verkoper zei dat het een KLIMA CS was, (oftewel voor gesloten systeem) maar het blijkt een WARM te zijn, identieke kachel, maar in de gebruiksaanwijzing staat dat de WARM alleen op een open systeem kan.... de verkoper zegt dat deze ook wel op een gesloten systeem kan. Wat is de waarheid? Ik zal proberen om een bijlage te plaatsen waar de achterkant van de kachel te zien is. Er zitten namelijk wel extra openingen op, gedachte was dat dit de koelspiraal was.. maar is dus misschien niet zo.
Alternatief is om gewoon met een open systeem te werken voor wat betreft de hout CV... was niet mijn idee, maar nu lees ik er wat meer over, en aangezien ik deze kachel heb, wil ik het overwegen. Maar hoe zou ik dat in mijn systeem kunnen doen?
De bijlage edilkamin-klima-base-cs-handleiding 121 opm.pdf is niet meer beschikbaar
2. expansie vat(en). Wat ik begrijp is dat ik op het systeem sowieso rond de 125 liter expansie nodig ben, kan dat ook met een aantal kleinere vaten op een rij ? Ik heb alle ruimte. zijn goedkoper dan 1 grote. en als er dan 1 het begeeft ook makkelijker weer te vervangen.. Is het gewoon een kwestie van liters optellen ? vanuitgaande dat ze dezelfde voordruk hebben ?

3.Ik heb nog een circulatie pomp nodig die het CV water uit de buffer haalt en in het CV systeem rondpompt. Wat is hier een goed type /merk ?nde dat ze dezelfde voordruk hebben ?
edilkamin-klima-base-cs-handleiding 121 opm.pdf
(132.42 KiB) 61 keer gedownload
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Hout CV en Pellet Ketel en Buffervat combi

Bericht door larsj »

ik heb deze pompgroep, om uit het buffervat de CV te voeden. Voordeel is dat het water ook gemengd wordt op een ingestelde temperatuur. Dus al is je buffervat 75 graden kun je CV temperatuur op bv 55/60 graden instellen.
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Hout CV en Pellet Ketel en Buffervat combi

Bericht door larsj »

Plaats reactie