Nut van groot buffervat bij L/W warmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
StevenR
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2021, 18:15

Nut van groot buffervat bij L/W warmtepomp

Bericht door StevenR »

Dag iedereen,

Ik verwarm ons huis met vloerverwarming via een L/W warmtepomp, de Cop ligt rond de 4. Het huis is een villa van 1995 met toch wel wat warmtevraag. Er zit een klein buffervatje op van 300l zodat de WP niet te veel moet pendelen. Ik vraag mij af: heeft het nut om een buffervat van 1000l te installeren die de WP dan opwarmt tijdens de dag (nog een beetje PV stroom aanwezig en de lucht is warmer) om dan 's nacht de warmte van het buffervat af te geven aan de vloerverwarming? In theorie zou dat de COP ten goede komen, maar heeft iemand in de praktijk dat toegepast? + kan dat in het systeem (Vaillant) geprogrammeerd worden?
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Nut van groot buffervat bij L/W warmtepomp

Bericht door le_pilaf »

In ga er van uit dat je een lucht/water WP hebt .Het uitgangs punt voor een WP is een buffervat van 20 liter per kw . Als je een goed geïsoleerd buffer vat heb kan het lonen om op momenten dat de temperatuur hoger is je WP te laten werken ( hogere cop waarde ). Verder kun je nog aan zonnecollectoren denken.

Suc6
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Nut van groot buffervat bij L/W warmtepomp

Bericht door TLS »

Ik heb volgens dat idee een 1500l buffervat op m'n LW WP gezet. Bovenste laag dient voor m'n SWW productie.
Ik ben er niet zo van overtuigd dat het werkt, zo'n groot buffervat heeft ook veel meer verliezen. De relatief weinige zonnestroom die er is gaat rechtstreeks in m'n WP en als er nog wat over is in m'n thuisbatterij of wagen.

De COP is inderdaad hoger overdag als het enkele graden warmer is, én je vermijdt de-icing cycli. Maar de stroom is duurder. én als je warmte wil opslaan moet je water in de buffer ook weer warmer zijn dus de winst op COP is weg.

Ik gebruik m"n buffer ook voor m'n CV, maar vooral voor de wkk die eraan komt in 2022. Voor m'n warmtepomp alleen zou ik het niet doen, veel te veel gedoe... met buizerij en sturingen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie