CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door LeaD »

LeaD schreef: 25 nov 2021, 06:40
Is het geen optie om de zonnecollectoren, sanitaire boiler en buffer in cascade te zetten ? ( in serie achtereen ) . Eens de sanitaire boiler voldoende warm is, dan is in tweede instantie het retourwater van die boiler heet en wordt dat automatisch aangeboden aan de buffer ( maar dan het liefst onderaan in de buffer ) . Dan heb je voor dat gedeelte alvast geen driewegklep meer nodig en dien je enkel nog een maatregel te nemen om thermosiphon te voorkomen, alhoewel dit bij nachtvorst en in geval van vlakke panelen deze ijsvrij houden, ook wel eens nuttig kan zijn en tijdens de zomer voor nachtkoeling .

De twee bovenste spiralen van de boiler en de buffer met elkaar verbinden, en je hebt een automatische oplading van je boiler uit de buffer zonder pomp noch kleppen . Enkel nog 1 verbinding tussen beide circuits en een expansievat voor glycol, kan ook met het cv-circuit natuurlijk .
Nogmaals beschreven ...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door JantjeV8 »

Vergeet niet in elk circuit een keerklepje te zetten, om natuurlijke tegenstroming tegen te gaan.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 25 nov 2021, 13:30
LeaD schreef: 25 nov 2021, 06:40
Is het geen optie om de zonnecollectoren, sanitaire boiler en buffer in cascade te zetten ? ( in serie achtereen ) . Eens de sanitaire boiler voldoende warm is, dan is in tweede instantie het retourwater van die boiler heet en wordt dat automatisch aangeboden aan de buffer ( maar dan het liefst onderaan in de buffer ) . Dan heb je voor dat gedeelte alvast geen driewegklep meer nodig en dien je enkel nog een maatregel te nemen om thermosiphon te voorkomen, alhoewel dit bij nachtvorst en in geval van vlakke panelen deze ijsvrij houden, ook wel eens nuttig kan zijn en tijdens de zomer voor nachtkoeling .

De twee bovenste spiralen van de boiler en de buffer met elkaar verbinden, en je hebt een automatische oplading van je boiler uit de buffer zonder pomp noch kleppen . Enkel nog 1 verbinding tussen beide circuits en een expansievat voor glycol, kan ook met het cv-circuit natuurlijk .
Nogmaals beschreven ...
Nee dat werkt niet. Je wil je warme water pas bij je buffer hebben, als je sanitaire water 80 graden is (of anders)
Als je sanitaire vat geladen is...

Anders gaat hij ze gelijktijdig opwarmen, en haalt hij die 80 graden nooit. Of 60...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door LeaD »

Ramon, de glycol komt nooit even warm uit de wisselaar van de boiler als dat deze er in is gegaan tenzij het boilervat op temperatuur is . De buffer komt als tweede . Hoe kunnen deze dan even snel opwarmen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door JantjeV8 »

Die snap ik LeaD, maar als je een besturing op het systeem zet gaat die besturing doorgaans de pomp van de zonneboiler pas doen draaien bij een bepaalde dT. En doordat je de temperatuur verder doet dalen door de 2e wisselaar, gaat de dT steeds minder vaak gehaald worden.

Mogelijk dat dat beter gaat in een systeem zoals ik het heb. Geenbesturing. Een gelijkstroom pompje, aangestuurd door een PV-paneeltje wat tussen de zonnecollectoren ligt. Zon/licht er op = draaien met die handel.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

Ik denk dat je het niet snapt, lead.

Ik heb ook zonnecollectoren gehad met 2 buffervaten, die ik in serie kon zetten.
De deltaT wanneer de pomp bij mij ging draaien was bij mij 12 graden. De zonnecollectoren maken het vat dus eerst 30 graden, daarna 40, daarna 50, 60, 70, 80.

Dus ingaand is 42 graden, uitgaand dan 30.
Dus als er 62 graden ingaat, is de uitgaande 50. Als jij die 50 nog door dat 2e vat laat gaan wordt hij bijv afgekoeld tot 30 graden. En zal hij dus 2 vaten bijna gelijktijdig opwarmen. Dan haal je NOOIT die 80 graden.

Vooral niet met 300 liter sanitair en 1000 liter buffer.

300 liter op 80 graden (hoogzomer) wordt dan (in serie) 300 liter op 50 graden, 1000 liter op 40 graden
300 liter op 60 graden (voorjaar/najaar) wordt dan 300 liter op 35 graden, 1000 liter op 30 graden

Geloof me, ik heb er ervaring mee...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

Ik heb ze toen ook nog een tijdje parallel gezet. 2 buffervaten.
Met een 3 wegklep ertussen.
Kwam ik smiddags thuis, was 1 vat van 500 liter op 75 graden, zon geen kracht genoeg meer om m 80 te maken, zette ik de kraan om, en ging hij het 2e vat van 30 naar 40 graden opwarmen. Temp sensor omhangen.

Het zette weinig zoden aan de dijk... ieder zonnecollector set heeft een bepaald vat erbij qua inhoud. Hou je er maar aan, want dat is optimaal. Te groot, en je hebt het probleem dat je al vroeg in de herfst en laat in het voorjaar moet bijstoken om de 60 graden te halen... (en in de zomer met een week lang bedompt weer)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

maar als je een besturing op het systeem zet gaat die besturing doorgaans de pomp van de zonneboiler pas doen draaien bij een bepaalde dT. En doordat je de temperatuur verder doet dalen door de 2e wisselaar, gaat de dT steeds minder vaak gehaald worden.
Ik zou zeggen: doordat je de temperatuur verder doet dalen door de 2e wisselaar, wordt de aanvoer minder warm, waardoor hij het eerste vat niet goed warm krijgt. dT blijft 12 graden (in mijn geval)

Mijn ervaring is juist wel dat de pomp savonds langer bleef doorgaan. De dT haalde hij juist langer, doordat de collectoren water van 30 makkelijker (bij minder felle zon, dus savonds) naar 42 krijgt, dan van 70 naar 82.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door LeaD »

Daarom heeft mijn controller van de zonnecollector PWM en wordt de pompsnelheid naar 30% teruggeschroefd en wordt het water netjes opgewarmd zoals het hoort, die 10°C verschil kwam ik vroeger ook tegen met mijn eerste controller, die had geen PWM en maar één boiler van 180 L . Nu is het 600 L en bestaat uit 4 sanitaire boilers . ( PWM staat voor puls breedte modulatie) .
Is de buffer te groot (koelt de spiraal te fel af), kun je de spiraal bijpassen (parallel) met een bolkraan en het systeem finetunen . ( de bolkraan gedeeltelijk openzetten ) . Hoewel als je bij het ontwerp de nodige vermogens meeneemt hoef je weinig bij te regelen . Door te werken met spiralen in buffer en boiler heb je ook weinig last van terugvloeien van warmte richting de zonnecollector . Terugslagkleppen zijn hierdoor niet noodzakelijk, ik heb die kleppen dan ook liever niet dan wel, na verloop van tijd worden de rubbers hard en gaan deze toch lekken .

Bij een ontwerp is het dan ook niet aangewezen om te beginnen met : ik heb al enkele onderdelen ... en ik wens dat die dit of dat doen ... , die twee gaan niet goed samen . Eerst meten en aan de hand daarvan berekenen en dan pas een installatie ontwerpen en aanschaffen .

Beste Ramon, omdat het bij u niet heeft gewerkt, wil niet zeggen dat het elders ook niet kan . Ik heb hier ook een cv-kachel geërfd die nog niet 1 radiator warm kreeg ( max 35°C als de kachel heel stevig doorbrandt en het venster open, anders was het te warm binnen waar de kachel stond ) . Conclusie was dan ook: een slechte kachel . Nadat ik er een PID reglaar van Omron had opgezet kon deze ineens de boiler wel netjes naar 60°C opwarmen en zijn er nu 2 radiatoren heet en brandt die kachel een heel stuk beter ( veel minder hout nodig ) . Hoe vaak ik heb moeten horen van die ouwe rakker hier dat het nooit zou werken is niet te tellen, maar het belangrijkste uiteindelijk : het werkt . De combinatie van cv-kachel en zonneboiler vind ik dan ook super . Onze mazoutketel staat hier dan ook al jaren werkloos en wordt niet meer jaarlijks een keer gebruikt om te testen of deze het nog doet . Er waren elk jaar kosten aan en werd niet gebruikt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

Nog 1 keer: het is heel simpel.

Als je 300 liter op 80 graden krijg in de zomer, of 300l op 60 graden in het voorjaar/najaar, ga je 300 + 1000 in serie, nooit naar die temperaturen krijgen.

Je retour wordt kouder, dus de aanvoer blijft kouder, of je debiet gaat enorm naar benee...

Waardoor het vat niet helemaal opgewarmd wordt...

Ik snap heus wel wat jij bedoel, je debiet aanpassen zodat je aanvoertemp hoger wordt, maar dat ik geen simsalabim...

Dan heb je ook kans dat je debiet een tijd stil ligt.

Stel dat 50 liter in je 300 liter vat 70 graden is, en onderin is hij 30, moet je wachten met pompen tot hij boven de 70 is. Je kan dus veel later gebruik maken van de kracht van de zon, en veel eerder stoppen.

Als je toch gaat pompen, bij 40 graden zonnecollector temp, ga je je sanitairvat afkoelen, je buffervat 1000 liter opwarmen.

Nu stop ik. Het in serie zetten is GEEN goed idee.

Anderzijds, is paralel super. Stel dat je sanitair op 70 is in de zomer, kun je sochtens en savonds schakelen naar je buffervat.

Jij vind serie goed, ik zeg: parallel.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

Ik had het oeg systeem, vier platen en 2x 500 liter paralel
Oeg controller MET pwm.
en wordt het water netjes opgewarmd zoals het hoort
Hoe hoort het dan volgens jou?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door LeaD »

Ramon, u had gewoon te weinig paneeloppervlak of niet naar het zuiden gericht of onder een te kleine hoek . Ik heb mijn panelen nagenoeg rechtstaan aangepast aan het tussenseizoen en pal naar het zuiden en ook veel ( 10 m2 ) . Door deze stand voorkom ik in de zomer ook oververhitting en heb ik maximale opvang in het tussenseizoen . Ook niet onbelangrijk, we zijn maar met twee personen en veel, heel veel isolatie .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

Je geeft heel veel onnodige informatie, en geen antwoord op mijn vraag.

Je snapt toch dat als je met een bepaald dakoppervlak, op een bepaalde dag, een boiler van 300 liter precies op 60 graden krijg....

Dat je er geen 1000 liter in serie achter moet zetten?
Of snap je dat echt niet?

Ik heb het helemaal niet over m2 zonnecollector, is ook in dit topic helemaal niet over gesproken. Ook niet over 2 personen.

Nogmaals:

Ik had 10 m2 zonnecollector oeg, op het zuiden. Er zit standaard bij dat set een 500 liter buffervat. Dat is in de vroege lente tot de late zomer met uitzonderingen daargelaten, rond de 60 graden in de lente herfst, in de zomer was hij bij mij 90. Ik denk ik plaats er 1 bij in serie. Toen werd het water in de lente herfst maar 45 graden. Wel 1000! Liter.

Toen heb ik ze paralel geplaatst, en als het water van de ene 70 graden was, ging hij de andere pas opwarmen. Dat werkte VEEL beter. Want ik had weer ALTIJD IN IEDER GEVAL die 500l op 60 graden (uitzonderingen nagelaten)
En met een beetje geluk meer, doordat ze paralel stonden, en er wat meer zon was...

In de zomer heb ik zelfs een paar x 1000 liter op 90 graden gehad!

Maar ik wil nog antwoord op mijn vraag:

Jij zegt: en wordt het water netjes opgewarmd, zoals het hoort.

Hoe hoort het dan?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

Beste Ramon, omdat het bij u niet heeft gewerkt, wil niet zeggen dat het elders ook niet kan 
Ik zeg ook niet dat het niet kan!

Maar als ik moet kiezen uit:

300 liter sanitair water op 60 graden, 1000 liter 25 graden buffervat water.

Of 300 liter sanitair water op 40 graden, 1000 liter 30 graden buffervat water.

Kies ik voor de eerste optie.

En leg u me dan eens goed uit, waarom ik dat verkeerd zie?

Of denk je echt dat die glycol 60 graden het eerste 300l vat ingaat en met 25 graden daaruit komt, dan door het buffervat, en daar ABSOLUUT 0,0 warmte aan afgeeft???

:lol: :lol: :lol:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 26 nov 2021, 19:08 Ik had 10 m2 zonnecollector oeg, op het zuiden. Er zit standaard bij dat set een 500 liter buffervat. Dat is in de vroege lente tot de late zomer met uitzonderingen daargelaten, rond de 60 graden in de lente herfst, in de zomer was hij bij mij 90. Ik denk ik plaats er 1 bij in serie. Toen werd het water in de lente herfst maar 45 graden. Wel 1000! Liter.
Panelen niet onder de goede hoek opgesteld, krijg je in de zomer oververhitting, hier komt dat nooit boven de 70 °C op een uitzondering nagelaten . Als uw warmte overal in uw boilers verdeeld zat, was uw systeem waterzijdig waarschijlijk niet goed ingeregeld of er was geen mogelijkheid toe, mogelijks was er ook iets fout met de sensoren . Temperatuur juist meten is best moeilijk omdat je steeds met overgangen te maken hebt en altijd indirect meet wat voor een zekere traagheid zorgt . Hoe meet je de temperatuur in de boiler onderaan ? In de kuip onderaan met een pijlbuis of in de uitgang van de spiraal ? Ik heb alvast een pijlbuis in de spiraal van de boiler, kom je al niet zo vaak tegen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie