Houtvergasser rookt behoorlijk bij het aansteken. Tips?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rm01
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2021, 08:06

Houtvergasser rookt behoorlijk bij het aansteken. Tips?

Bericht door rm01 »

Hallo allemaal,

Ons nieuwe huis wordt deels verwarmd d.m.v. een houtvergasser (HDG) met buffervaten. Dat werkt op zich prima, maar op het moment dat de vuldeur dicht gaat na het aansteken (rookgastemperatuur is dan meestal +/- 240 graden) is er vaak behoorlijk wat rookontwikkeling. Ik zie dan de rookgastemperatuur terugzakken naar +/- 150 graden. Dit duurt tussen de 5 en 10 minuten, daarna is het systeem rookvrij en stabiliseert de rookgastemperatuur rond de 240 graden.

We stoken droog hout, meeste schoon afvalhout uit de bouw (vuren, douglas) of pallets.

Heeft er iemand nog tips om deze rookontwikkeling te verminderen/voorkomen? Als de wind net niet lekker staat blijft er soms behoorlijk wat rook in de omgeving hangen en ik kan me niet voorstellen dat de buurt daar enthousiast van wordt.

Hoor het graag als er nog verdere info nodig is en alvast bedankt voor jullie reacties!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtvergasser rookt behoorlijk bij het aansteken. Tips?

Bericht door JantjeV8 »

Hoe groot is de stookkamer en hoe groot zijn je houtstukken?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtvergasser rookt behoorlijk bij het aansteken. Tips?

Bericht door Ramon »

Heeft er iemand nog tips om deze rookontwikkeling te verminderen/voorkomen?
Niet afvullen voor je rookgas met dichte deur hoog is.

Kachel aansteken met zo klein mogelijk hout, en zo min mogelijk hout om de bedrijfstemp te halen (kachel en schoorsteen). Als dit zo is, na circa 30 - 60 min, dan pas afvullen.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Houtvergasser rookt behoorlijk bij het aansteken. Tips?

Bericht door jgroot »

dat werkt bij mij inderdaad ook het beste. Pas volgooien als de rookgas goed heet is, en als je echt een gloeibed hebt.
Als je groot hout op de vlammen gooit dan gaat het roken (bij mij iig).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtvergasser rookt behoorlijk bij het aansteken. Tips?

Bericht door pelletpower »

jgroot schreef: 18 nov 2021, 12:45 dat werkt bij mij inderdaad ook het beste. Pas volgooien als de rookgas goed heet is, en als je echt een gloeibed hebt.
Als je groot hout op de vlammen gooit dan gaat het roken (bij mij iig).
Waarschijnlijk te grote stukken zoals iedereen al aangeeft. Zonder gloeibed werkt de vergassing niet. De pyrolyse gassen moeten in het gloeibed verder gekraakt worden. Aangezien je bij start wel 240 in de schoorsteen hebt, dit vervolgens afkoelt door te grote stukken, en later wel weer 240 graden hebt, lijkt dit de meest voor de hand liggende conclusie.
Meer kleine houtjes en zorgen dat je echt een gloeibed over de spleet hebt. Dan pas grote stukken.
rm01
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2021, 08:06

Re: Houtvergasser rookt behoorlijk bij het aansteken. Tips?

Bericht door rm01 »

Bedankt voor alle reacties! Ik ga morgen eens proberen om met kleiner hout te starten en wat meer tijd te nemen voor ik ga afvullen.
JantjeV8 schreef: 18 nov 2021, 09:56 Hoe groot is de stookkamer en hoe groot zijn je houtstukken?
De stookkamer is ruim 1 meter diep en de ingang is ongeveer 40 cm x 40 cm. De afmetingen van de stukken hout zijn wisselend, veelal balken van een cm of 70, soms planken met dezelfde lengte. Kleinste stukken zijn zo'n 30 x 7 x 7 cm.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Houtvergasser rookt behoorlijk bij het aansteken. Tips?

Bericht door bertocello »

De deur van de vul ruimte een halve centimeter open laten staan gedurende 5 of 10 minuten na het aanmaken helpt ook. Je ziet onmiddellijk resultaat als je met de deur dicht of op een kier stookt.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtvergasser rookt behoorlijk bij het aansteken. Tips?

Bericht door JantjeV8 »

Balken en planken zijn recht en vlak. Gekloofd hout niet. Tussen gekloofd hout kan de ademhaling in de kachel door gaan, balken en planken sluiten dat mogelijk af.
rm01
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2021, 08:06

Re: Houtvergasser rookt behoorlijk bij het aansteken. Tips?

Bericht door rm01 »

Ik heb vanochtend iets langer gewacht met afvullen, dus in plaats van afvullen wanneer de bedrijfstemperatuur bereikt is 20 minuutjes wachten tot er een goed gloeibed ontstaan is. Dat lijkt alle verschil te maken. Minimale rookontwikkeling en ook dat was binnen 2 minuten voorbij.

Nogmaals dank voor alle reacties!
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtvergasser rookt behoorlijk bij het aansteken. Tips?

Bericht door Sandman79 »

Fijn voor de terugkoppeling :)
Plaats reactie