Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door bertocello »

Probeer het zo eens.
Tijdens het stoken, primaire lucht volledig dicht. Secundaire lucht 100% open en op een goed gloedbed (je mag dan geen vlam meer zien) 2 of 3 plus/minus 5x5 balkjes opleggen. Dit zou moeten kunnen zonder rook of geur in de woonkamer. De secundaire lucht van de kachel blijft tijdens de volledige brandperiode 100% open.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door Albert van WdJ »

RuudBalk schreef: 15 nov 2021, 08:03 Een goede gloed kan je bewaken met dat apparaatje dat eerder op dit forum is afgebrand :) .
Leuke woordspeling!

Ik bewaak een goede gloed trouwens gewoon met de "brunnea ocula". Werkt altijd, zonder batterijtjes.
Change, before you have to.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door tobsie »

Ik heb contact gehad met de producent Heta over mijn kachel.

Mijn vraag:
Since January 2021 I own a new Scanline 1000 (with soapstone).
I thought I bought one of the best stoves that was currently on the market, but after several months of burning I doesn't work compared to my expactations. So I hope you can help, because I didn't expect this from a €3500 stove.

My biggest problem is that when refueling the stove always brings a lot of smoke in the livingroom. My previous stove never had this issue. My smoke channel is ok and also the draught is fine (same a I always used with my old stove). I also followed everything in the manual (read it multiple times).
In my opinion the reason lies in that the smoke goes to the smoke pipe via the front of the stove. So when I open the door it is very easy for the smoke to go in the room. In my opinion because of the design it is logical that smokes get in to the room.
Since I didn't find any experience of the scanline 1000 on the Internet, I also can't ask others for experiences.
Of course you own experience is probably great :-), so maybe I am doing something wrong.

I connected the chimney pipe to the outlet on the back of the stoke and didn't change anything else. So I don't use the external air inlet and the external air cover is never removed.

Hope you can help.


Het antwoord:
vielen Dank für Ihre Nachricht und hier meine Rückmeldung in deutsch.

Ich bin der Außendienstmitarbeiter für Norddeutschland und betreue somit auch die Firma 123-Kaminofen.

Auf Basis ihrer Schilderungen ist die Situation sehr klar, denn der Scan-Line 1000 wurde bei ihnen an einem alten, also nicht saniertem Schornstein angeschlossen, der nicht ausreichen Zug für die aktuelle Kaminofen-Technik aufbringen kann, daher raucht es beim Öffnen der Tür naturgemäß vorne heraus. Die Argumentation, mit meinem alten Kaminofen hat alles fantastisch funktioniert, hören wir immer mal wieder, dazu möchte ich es mit dem folgendem Vergleich möglichst verständlich machen. Wenn sie z.B. Porsche fahren möchten und dann als Antrieb einen Zweitakt-Motor eines Mofas verwende, dann brauche ich sicherlich keinem erklären, dass das nicht vernünftig funktionieren kann. Nur dies ist im Umkehrschluss leider bei Ihnen der Fall, dass wir beim Ofen alleine nur die halbe Wahrheit der Kaminofen-Anlage betrachten.

Bitte wenden Sie sich an einen Schornsteinbauer, um gemeinsame eine vernünftige Lösung für ihren Ofen zu finden, als Alternative könnte vielleicht ein Rauchsauger helfen, das ist halt die günstigere Variante im Vergleich zu einer eigentlich erforderlichen Schornsteinsanierung, damit nicht nur ihr Kaminofen, sondern auch die Schornsteinanlage auf einem technisch aktuellen sind.

Wir wünschen Ihnen viel Erfolg und Freude mit Ihrem Ofen.


Persoonlijk ben ik teleurgesteld in het antwoord, maar een dergelijk antwoord had ik wel verwacht. Ik zal dus eerst 100% zeker moeten weten dat de trek in mijn kachel voldoende is.
Op zich is een kachelventilator wel een goed idee. Deze kan ik dan aanzetten als ik de deur open. Iemand ervaring met zo'n ventilator?
Op mijn schoortsteen zit een grote kap met vonkenvanger (platen met gaatjes). De schoorsteen veger gaf me wel aan dat de gaatjes wel heel klein waren in vergelijking met vergelijkbare vonkenvangers die hij ziet. Alle gaatjes waren wel gewoob open. Kan dit ook nog een oorzaak zijn?
Of toch een nieuwe dubbelwandige pijp door mijn gemetselde kanaal trekken. :roll: .
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door LeaD »

Vonkenvanger ? Heeft u dan een rieten dak ? Ik zou deze weglaten omdat dit nogal wat tegendruk geeft . Wel een net voorzien om de kraaien of kauwen uit de schouw te houden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door Ramon »

Ik weet wel, dat hoe moderner de kachel, des te meer trek wordt vereist.

Waarom?

Moderne kachels hebben een lage(re) afgastemp. Dus minder trek an sich.

Bij moderne kachels gaan de vlammen niet ongemoeid de schoorsteen in. Vaak via platen, van voor, naar achter, naar voren, naar achteren, en weer. Diverse malen. Meer weerstand dus.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door JantjeV8 »

Nou, eigenlijk moet u blij zijn met zo'n antwoord. De overtuiging straalt er van af! U heeft een top-kachel gekocht, geen twijfel daar over. Het is nu aan u zelf of u door investeert om er ook echt van te genieten.

Het voorbeeld vind ik duidelijk en zie je maar al te vaak. Iemand koopt iets duurs, maar als het op onderhouden aan komt zijn er geen euro's meer en wordt het weg gemoffeld. Of van die Chinese bandjes onder een 300pk auto leggen, dat soort dingen.

Een dubbelwandig kanaal zou kunnen, maar ook enkelwandig en dat rondom afvullen met vermiculiet.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door JantjeV8 »

tobsie schreef: 22 nov 2021, 22:11
Op zich is een kachelventilator wel een goed idee. Deze kan ik dan aanzetten als ik de deur open. Iemand ervaring met zo'n ventilator?
Dat zou een lapmiddel zijn, een kunstmatige compensatie van het werkelijke probleem. Ik ben meer van het aan de bron op te lossen.
gert-s
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 sep 2014, 11:34

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door gert-s »

Wij hebben een kachel die rook de kamer in lekt bij het vullen. We hebben daarom op de schoorsteen een afzuiger. Die zetten we iedere keer aan bij het vullen. En soms als het vuur wat moeizaam op gang komt. Ook gebruik ik de afzuiger bij het schoonmaken van de kachel De afzuiger zit naast de pijp en zuigt af via een aparte ring. Er zit dus niks in de weg in het rookkanaal.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door Atlas »

blijkbaar heb ik onderdruk in huis, maar weet nog niet goed hoe ik dit kan onderzoeken/aanpassen
Sommige adviezen zijn al genoemd maar toch nog even:
-Mechanische afzuiging badkamer/keuken?
-Geen luchttoevoer van windrichtingzijde?
-Is je keuken afzuigkap wel uit?

En verder:
-Te zwak vuurtje tijdens het branden waardoor de top van de pijp (steeds) te snel afkoelt cq niet op kan warmen?
-En idd nieuwe kachels hebben meer tijd nodig voor afvoer van rookgassen vanwege de extra (na) verbranding. Dus ook vaak afvoer van verbrandingsgassen die een lagere temperatuur hebben dan de kachels van voorheen.
-De kachel is nieuw maar zuigt die geen valse lucht aan ergens? dat iets nieuw is wil niet zeggen dat het altijd 100% afgeleverd is.
-Is de schoorsteen pijp misschien verstopt geraakt door valcement, roet oid tijdens het aanbrengen van die zwarte pijp?
-Sluit die (nieuwe?) zwarte pijp wel goed aan in de nisbus? trektie daar geen valse lucht?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door JantjeV8 »

Gisteren vroeg de woonkamerkachel om wat aandacht. Een Lotus M. Met harde wind kwam er af en toe wel eens een fluitje van de achterzijde, valse lucht dus. Maar met name omdat de plafondstenen schuin lagen. Los gestoten met wat lompe stukken hout.

In elk geval, even met de stofzuiger er door, stenen terug gelegd. Er bleek niets kapot, gewoon verschoven. Direct de moeite genomen om de achterzijde aan te pakken. Klemmen los, deksel van de kachel los, overal mooi droge troep. Stofzuiger er door. T-stuk los en aansluiting naar de nisbus ook los. Die bleek verschoven onder de klem. Ook dat wat schoon gemaakt. In de nisbus toch een randje kachelkit gelegd om de aansluiting dicht te krijgen. Zootje weer gemonteerd, klemmen aangedraaid. (Rvs, dus beetje olie er aan doen, dat scheelt kapot draaien).

Daarna kachel deur open, aansteker er voor en dan ook een cm of 5 van de bovenzijde afhouden. Vlam werd keurig de kachel in gezogen.

Wat ik wil zeggen, in relatie tot het probleem van Tobsie, dat het heel goed mogelijk is dat er een aansluiting ergens wat valse lucht trekt, en dat dat je werking van de kachel dusdanig verstoort dat de rook de kamer in schiet. Wees kritisch op elke buisaansluiting.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 06 jan 2022, 07:31 Gisteren vroeg de woonkamerkachel om wat aandacht....
Hmm. Goede reminder om alles eens na te lopen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door fietser »

Hoi Tobsie,

excuus voor mijn late reactie, ik zie nu pas dat het topic veel meer reacties heeft gekregen. Ik ben inmiddels wel iets verder met mijn kachel. Het is nog steeds niet naar 100% tevredenheid, maar wel veel beter dan het was. Ik heb nu nog incidenteel rooklucht in mijn kamer, maar niet veel een vaak meer.

De tip van Bertocello is heel goed en kreeg ik van een buurman die ook hout stookt. Mijn huidige stookwijze die duidelijk minder rook lekken tijdens bijvullen geeft is als volgt:

* kachel aansteken met Zwitserse methode, dus onderaan middelgrote latjes hout, mijn kachel is klein, dus de latjes zijn bij mij niet groter dan zo'n 5 cm diameter. Daar boven komen steeds dunnere latjes, en bovenop latjes niet groter dan 0,5-1 cm. Dit kost veel voorbereiding om te kloven maar hierdoor krijg ik de kachel wel altijd redelijk goed aan. Bovenop de houtstapel leg ik afval karton dat ik nat maak met alcohol zodat het snel vlam vat. Deurtje op een heel klein kiertje en beide luchtroosters volledig open. Als de fik er goed in zit deurtje sluiten en als het dan nog goed blijft branden met felle vlammen de primaire luchttoevoer dicht doen. Secundaire blijft afhankelijk van wind en trek geheel open of beetje dichtgedraaid.

* na 30 tot 45 minuten zijn alle vlammen verdwenen en zie ik alleen nog gloeiende kooltjes. Pas als alle vlammen weg zijn doe ik het deurtje langzaam open en leg eerst 2 dunne latjes hout op het kolenbed en boven op deze 2 latjes leg ik een middel groot stuk hout. In mijn geval gebruik ik de eerste twee uur geen grotere blokken hout. Grotere stukken hout altijd combineren met kleinere latjes.

Wat bij mij ook nog heeft geholpen is om de gek te vervangen voor een standaard trekkap. De gek is zo'n ding dat met de wind meedraait en in mijn geval gaf dat duidelijk minder trek. Ook heb ik de schoorsteen met 80 cm pijp verlengd op het uiteinde.

Ik heb gekozen voor dubbelwandig RVS flexibel rookkanaal dat in het oude gemetselde rookkanaal zit. Dit moet goed genoeg isoleren. aan de buitenkant van dit gemetselde rookkanaal boven op de schoorsteen zit nog het 80 cm pijpje dat de trek nog iets zou moeten verbeteren want hoe hoger je rookkanaal hoe meer trek je krijgt. Totale verticale lengte van mijn rookkanaal is ongeveer 5,5 meter.

Zelf geloof ik niet dat het 90 graden t-stuk en 45 cm horizontale stuk kachelpijp het grootste probleem zijn. Wel denk ik dat het gunstiger voor de trek is dat je de bovenaansluiting van de kachel gebruikt met een rookkanaal zonder enige bochten. Maar ik vermoed dat de moderne kachels eigenlijk een slecht ontwerp zijn. Ze mogen dan wel op papier een hoog rendement geven en aan allerlei milieu / emissie eisen voldoen, maar het argument van ook jouw kachelfabrikant, die hetzelfde is als wat Morsoe mij zei, en hun dealer en de verkoper, dat het altijd aan de gebruiker ligt en aan het rookkanaal, lijkt mij een slap en gemakkelijk excuus. Als je zo'n schuine plaat in je kachel inbouwt zodat de rookgassen 180 graden moeten draaien terwijl men al doet suggereren dat je rookkanaal liever zo min mogelijk bochtjes heeft, omdat het rookkanaal de trek moet maken en niet de kachel (letterlijke woorden van Morsoe importeur Nederland), dan vind ik dat misleidende informatie. Immers, het rookkanaal moet ongeacht de leeftijd van de kachel de trek produceren. Alleen wat men niet vertelt bij aankoop en wat achter wordt gehouden door de kachelwinkels, importeurs en fabrikanten, is dat moderne kachels de luchtstroom enorm dempen i.t.t. oudere kachels. De fabrikant meent dat dus de schoorsteen niet in orde is, maar ik zie het omgekeerd, ik vind de kachel niet in orde. En op zijn minst moet men de consument hier voor waarschuwen wat in mijn geval niet is gebeurd.

Ik hoop dat je nog wat aan dit topic hebt, hoe gaat het nu met jouw kachel en rookproblemen? Hier gaat het dus wel wat beter de laatste tijd.

Overigens heb ik in mijn geval niet de indruk dat onderdruk een grote rol speelt.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door JantjeV8 »

Je hebt dus, althans zo lees ik het, niets gedaan met het advies van de fabrikant, terwijl die toch heel overtuigd is van z'n product. Waarom zou u dat beter weten dan zij? Bent u er volledig van overtuigd dat er nergens een klein luchtlekje zit?
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door fietser »

Dank voor je reactie. Ik heb mij aan het advies en handleiding van de fabrikant gehouden. Het hele, zelf aangelegde rookkanaal heeft gelijke diameter als achteraansluiting van de kachel, iets wat m.b.t. de trek aan te raden valt (deze mag wel groter zijn, maar niet kleiner). Verder heb ik alles op luchtlekken gecontroleerd. Zie zijn er niet. Ook hoor ik heel veel trek: ik hoor het soms "gieren". Dus het lijkt mij erg stug dat een 5,5 m rookkanaal, grotendeels dubbel geïsoleerd, met slechts 1 90 graden bocht, te weinig trekt. Te meer omdat mijn rookkanaal uiteinde boven het dak uit steekt en omdat er geen grote objecten naast een kale boom in de buurt zijn.

Mijn vader heeft ook een moderne kachel gekocht en meldt ook dat zijn oude kachel veel beter trok. Aan het begin had hij met zijn nieuwe kachel ook last van rook lekkage tijdens bijvullen, maar nu niet meer zegt hij. Echter toen ik laatst bij hem was, zag ik toch een klein beetje rook de kamer in lekken tijdens bijvullen...

Als het dusdanig nauw luistert dat je alleen kunt bijvullen op kolen (dit adviseerde de kachelwinkel mij) en als je al aan flinke kans op wat rook hebt als je de kachel tijdens het opstarten van wat extra opstart brandmateriaal moet voorzien omdat je er te weinig in hebt gestopt terwijl er dus nog geen kooltjes gevormd zijn, dan vind ik dit simpelweg een slecht ontwerp. En een erg slechte voorlichting. Dan moet men dit niet adverteren met high tech, hoogwaardig, efficient en schoon en al helemaal niet met zulke domme vergelijkingen als Porsche komen. Ik voel mij in ieder geval bedrogen.

Als men eerlijk zegt dat deze kachels misschien (in ieder geval op papier) een veel hoger rendement behalen dan sommige oudere kachels zonder na-verbrand techniek, maar dat het gevolg wel is dat de kachel de trek sterk afremt, wat m.i. een natuurkundig feit is, en dat daarom de kans op rook lekkage tijdens bijvullen veel groter is, dan had ik zelf de afweging kunnen maken om een moderne of oude techniek kachel te kopen. Maar ik voel mij nu slecht geïnformeerd door bedrijven die zichzelf deskundigen noemen. Overigens vertelde de dame van de kachelwinkel mij dat moderne kachels niet meer invloed op trek hebben (trek doen afnemen) dan oudere kachels. Dit is m.i. niet juist.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door LeaD »

fietser schreef: 19 feb 2022, 10:13 Zelf geloof ik niet dat het 90 graden t-stuk en 45 cm horizontale stuk kachelpijp het grootste probleem zijn. Wel denk ik dat het gunstiger voor de trek is dat je de bovenaansluiting van de kachel gebruikt met een rookkanaal zonder enige bochten. Maar ik vermoed dat de moderne kachels eigenlijk een slecht ontwerp zijn. Ze mogen dan wel op papier een hoog rendement geven en aan allerlei milieu / emissie eisen voldoen, maar het argument van ook jouw kachelfabrikant, die hetzelfde is als wat Morsoe mij zei, en hun dealer en de verkoper, dat het altijd aan de gebruiker ligt en aan het rookkanaal, lijkt mij een slap en gemakkelijk excuus. Als je zo'n schuine plaat in je kachel inbouwt zodat de rookgassen 180 graden moeten draaien terwijl men al doet suggereren dat je rookkanaal liever zo min mogelijk bochtjes heeft, omdat het rookkanaal de trek moet maken en niet de kachel (letterlijke woorden van Morsoe importeur Nederland), dan vind ik dat misleidende informatie. Immers, het rookkanaal moet ongeacht de leeftijd van de kachel de trek produceren.
Mijn ervaring met een Morso, de schuine plaat was gaar gebrand en doorgezakt . Vervolgens de plaat er uit, nu brandde die kachel voor geen meter meer . Het was meer te vergelijken met een open haard . Nieuwe plaat er in en de kachel brandde terug als een zonnetje . Terloops, in dit systeem zitten maar eventjes 3 bochten van 90° . Ik merk daar geen nadelige effecten van .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie