Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door fietser »

Hallo,

wij hebben een nieuwe Morsoe 1412 houtkachel gekocht. Onze keus is op dit model gevallen omdat het enigszins dichtbij (Denemarken) geproduceerd wordt en omdat het een kachel zou moeten zijn die minder vervuilend is dan oudere kachels omdat hij de rookgassen kan na verbranden wat het rendement ten goede zou moeten komen en de uitstoot van schadelijke stoffen zou beperken tov oudere kachels zonder deze techniek.

Helaas hebben wij te veel last van rook die in de woonkamer terechtkomt: dit gebeurt hoofdzakelijk als we het kacheldeurtje openen. We doen dit al voorzichtig: eerst op een kier, dan voorzichtig verder open. We hebben ook geprobeerd te wachten tot de vlammen verdwenen zijn (herladen op kooltjes). Maar meestal komt er dan toch een rookwolk de kamer in, tenzij de kachel ten minste zo'n 2 uur brandt en volledig opgewarmd is (en schoorsteen), dan lijkt de kans een stuk kleiner op rook die de kamer in lekt bij openen kacheldeur.

Omdat ik dingen graag zelf doe zodat ik weet hoe het in elkaar zit heb ik de kachel en het rookkanaal zelf gemonteerd: wij hebben een huis uit 1926 met steens muren. Het gemetselde rookkanaal zit aan de buitenmuur zijde en steekt boven het schuine dak omhoog. Maar wij hebben tevens een platte dak: het schuine dak gaat 3 meter omhoog en daarna is het platte dak, zie foto in bijlage.

Ik heb op aanraden van de rookkanalen winkel en brandweer voor een dubbelwandige RVS flexibele pijp van 5,5 meter lengte gekozen. Deze zit in het gemetselde rookkanaal gemonteerd. Boven zit dan een aluminium plaat waar op de RVS pijp zit op de onderaansluiting en op de bovenaansluiting zit een gek. De onderzijde van de flexibele pijp zit op een koppelstuk waar onderaan een enkelwandige 2 mm dikke kachelpijp zit met t-stuk. Dit t-stuk zit op een horizontale pijp die op de achteraansluiting van de kachel zit.

Ik kan geen luchtlekken ontdekken in de aansluitingen van de diverse kachelpijpen. Oorzaken die ik zelf kan bedenken n.a.v. onderzoek op diverse websites:

* het horizontale stuk enkelwandige kachelpijp tussen kachel en t-stuk is 45 cm lang. Volgens enkele websites mag dit niet meer dan 15 cm zijn omdat rook moeite heeft zich horizontaal te verplaatsen. Ik zou dus het 90 graden t-stuk, zoals geadviseerd door de schoorsteenwinkel kunnen vervangen voor een 2x45 graden bocht, maar geen idee of dit een verbetering oplevert. Inkorten 45 cm buis gaat niet omdat de kachel dan te dicht bij de houten schouw komt

* schoorsteen zit op minder dan 3 meter afstand van platte dak en de uitgang van de schoorsteen zit net iets (+/- 10 cm) onder het platte dak. Op enkele websites lees ik dat de schoorsteen ten minste 60 cm boven het hoogste punt van het dak uit moet steken. Voorbeeld: http://www.golantec.be/images/verdunnin ... orve18.jpg

* hout is niet droog genoeg. Ik heb het hout bij een lokale handelaar gekocht als zijnde "gedroogd" hout. Het ziet er zo op het oog droog uit, maar ik heb dit niet gemeten (heb daar geen apparaat voor)

* de kachel deugt niet: volgens winkel en importeur is dit zeker niet het geval, maar zelf krijg ik de indruk dat een moderne kachel met naverbradinding door het extra schuine schot waar de vlammen langs naar voren geleid worden, ervoor kan zorgen dat de rookgassen dus ook naar de voorzijde / bovenzijde geleid worden. Doe je dan je kacheldeur open, dan lijkt het mij niet vreemd dat de rookgassen rechtdoor de kamer in gaan, ipv direct / rechtstreeks naar de schoorsteenaansluiting. Oude kachels hebben dit probleem niet, maar ik krijg de indruk dat nieuwe kachels met een extra schuin schot dit wel hebben: zo heeft mijn vader ook een nieuwe kachel gekocht met zo'n schuin schot en hij heeft hetzelfde probleem: af en toe komt er rook in de kamer bij openen kacheldeur.

Overigens hoor ik - als de kachel brandt - altijd een duidelijke luchtstroom de regelbare luchttoevoer van de kachel in gaan. Dit is een duidelijk ruisend geluid - wat voor mij suggereert dat de trek niet per se slecht is.

Hebben jullie nog adviezen hoe ik dit probleem kan oplossen? Ik heb ook contact gehad met de kachelwinkel en importeur, beiden zeggen dat het beslist niet aan de kachel ligt maar aan de ventilatie in het huis en / of aan de schoorsteen (slechte montage). Ik geloof niet dat het aan de ventilatie ligt want wij gebruiken geen mechanische ventilatie en ik geloof niet dat er altijd een sterke onderdruk in de woonkamer is omdat ik, afhankelijk van de windrichting, ook ramen open. Maar ik kan niet uitsluiten dat de schoorsteen het probleem veroorzaakt.

Ik zou een gecertificeerde schoorsteenveger langs kunnen laten komen voor een inspectie (deze heeft ook de gemetselde rookkanalen voor ons geveegd) - hij zou misschien ook een meting van de trek kunnen doen. Maar het liefst zou ik dit probleem zelf verhelpen. Hopelijk kunnen jullie nog tips geven...
Bijlagen
20211031_100315_copy_800x600.jpeg
20211031_095123_copy_800x600.jpeg
huis.jpg
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door JantjeV8 »

fietser schreef: 08 nov 2021, 12:26 en ik geloof niet dat er altijd een sterke onderdruk in de woonkamer is omdat ik, afhankelijk van de windrichting, ook ramen open. Maar ik kan niet uitsluiten dat de schoorsteen het probleem veroorzaakt.
Hoe nauwkeuriger en apparaat, hoe nauwkeuriger alle parameters moeten zijn wil het goed werken.

Die windrichting:
U zult waarschijnlijk het raam open zetten aan de kant waar de wind NIET op staat. Dat is dus de luwe zijde en daar ontstaat onderdruk. Onderdruk kan dus op het moment dat u uw kacheldeur opent zich ineens via het rookkanaal vereffenen. Het best interessant zijn om dat eens op een of andere manier te meten/testen/controleren.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door Ramon »

Als de kachel uit is, deurtje op een kier. Aansteker erbij houden. Het vlammetje zou zeer duidelijk naar binnen gezogen cq uitgezogen moeten worden...
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door fietser »

Dank voor jullie reacties!

@JantjeV8: ik heb de windrichting via een lokaal weerstation gecontroleerd, die is voor vanochtend west, dus deed ik een raampje open die op het westen staat, met het idee dat er hopelijk wat overdruk staat. Toch kwam er wel weer rook de kamer binnen bij hervullen, iets wat ik ook bij sommige instructievideos met nieuwe kachels opmerk.

@Ramon: dat heb ik even gedaan. De flam gaat niet met een heftige zuigwerking de kachel in, maar flauwtjes waait hij onder een hoek van ongeveer 45 graden t.o.v. de verticaal gehouden aansteker de kachel in. Geen idee of dit iets zegt over te weinig trek?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door Ramon »

Tja het e.e.a. hangt natuurlijk wel af van de wind(kracht)
Ik heb nooit rook in de kamer, hoogrendement kacheltje, met diverse schotten om vlammen van voor naar achter te geleiden.

Volgens weerapp, staat er bij mij nu 7 km/h wind.
Net de test gedaan, kachel staat sinds gisteravond uit, deur op 0.5cm, hij trekt de vlam nu niet uit, maar wel 100% horizontaal.

Hoop dat je er wat mee kan
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door JantjeV8 »

Moet zeggen dat het bij onze woonkamerkachel (Ook een Deens merk, Lotus), ook wel eens gebeurt. Maar dan toch vaak in de fase dat hij niet lekker brand. Soms omdat hij verkeerd aangemaakt wordt, met te weinig aanmaakhout o.i.d. Als hij eenmaal brand en heet is, dan is er eigenlijk nooit iets aan de hand. De pijp moet heet zijn in elk geval.
Die 2x 45gr bocht zou ik wel in overweging nemen. Kan best de moeite waard zijn, ook om sneller aan te trekken vanaf koud.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door bertocello »

Voor mij ook de 2x45° bochten waarvan de eerste onmiddellijk op de kachel aansluit. Dat verkleind zeker de weerstand tegen rookafvoer.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door fietser »

Wederom dank voor jullie reacties. Ik heb zojuist 1 vel krantenpapier voor de volledig geopende kachel geplaatst en vastgetaped aan de bovenzijde. Het papier beweegt niet erg veel, maar ik zie dat hij af en toe de kachel in getrokken wordt, maar ook af en toe lost komt van de kachel, hij beweegt dan 4-5 cm van de kachel weg! Bij een windvlaag zie ik dat hij sterker in en uit de kachel gezogen / geblazen wordt.

Afgezien van mogelijke luchtlekken ga ik daarom nu toch denken aan wind die in de schoorsteen komt doordat de schoorsteen niet boven het platte gedeelde van het dak uitkomt.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door remco d »

Als bij mij de kachel warm is en ik zou een aansteker bij het deurtje houden, zuigt de kachel de vlam gewoon uit, zoveel trek is er. Wat weleens bij ons een ding was, we steken hem meestal savonds aan na het eten..... Tijdens het koken/eten staat de afzuigkap aan. Dat, in combinatie met dichte ramen en of dichte ventilatieroosters heeft bij ons weleens negatieve invloed op de trek (onderdruk).

Maar met ventilatierooster op het zuidwesten open is er bij ons nooit een probleem.

Mvg Remco
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door Ramon »

fietser schreef: 09 nov 2021, 10:20 Wederom dank voor jullie reacties. Ik heb zojuist 1 vel krantenpapier voor de volledig geopende kachel geplaatst en vastgetaped aan de bovenzijde. Het papier beweegt niet erg veel, maar ik zie dat hij af en toe de kachel in getrokken wordt, maar ook af en toe lost komt van de kachel, hij beweegt dan 4-5 cm van de kachel weg! Bij een windvlaag zie ik dat hij sterker in en uit de kachel gezogen / geblazen wordt.
Hele slimme test!
Die ga ik ook onthouden...

Mijn schoorsteen steekt 1 meter boven de nok uit (in het midden van de nok)

Nooit gezeik...
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door fireblade »

wat ook verschil zal uitmaken zijn de grote bomen vlak naast de schoorsteen, die kunnen ook luchtwervelingen veroorzaken die de trek kan verstoren. Hier hebben wij zelf ook last van, maar als de boom zijn blad verloren heeft is het veel minder, gelukkig stoken we niet als de boom vol in blad zit. En misschien de schoorteen tijdelijk ophogen met een buis zodat de uitmonding hoger komt. Als dit werkt kun je altijd de schoorsteen verder opmetselen voor een mooier aanzicht.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door tobsie »

@Fietser: fijn dat ik een lotgenoot heb :twisted:

Ik heb namelijk exact hetzelfde issue (en ook ongeveer dezelfde opstelling met achteraansluiting. Afgelopen januari heb ik mijn oude speksteen kacheltje (Altech fireview met zijlader) vervangen door een nieuwe Heta Scanline 1000 speksteen kachel. Een Deense kachel die het A+ label heeft en een prijs heeft van ruime €3000, dus ik had hoge verwachtingen. De kachel doet het in principe ook goed, maar ik heb exact hetzelfde probleem als jij. Bij het bijvullen van de kachel altijd rook in de woonkamer en dat is echt super irritant. Voor mij ook een reden om afscheid te nemen van de kachel als ik de oorzaak niet kan vinden.

Bij mijn vorige kachel had ik op hetzelfde rookkanaal namelijk nooit rook in de woonkamer (met ongeveer dezelfde of lagere schoorsteen temp). Ook de trek van de kachel is prima in mijn ogen, maar nooit gemeten.
In mijn ogen is de oorzaak dat deze kachel de rook afzuigt aan de voorkant van de kachel, waardoor bij het openen van de deur makkelijk de rook kan ontsnappen. De trek van de kachel is op dat moment blijkbaar onvoldoende en de trek naar de woonkamer groter. Dat is vreemd, want de schoorsteen is op dat moment gewoon warm gestookt.

Ik zie nog twee opties:
- externe luchttoevoer gaan gebruiken, maar in principe snap ik niet goed wat dit kan helpen.
- Het T-stuk van de rookgas afvoer zuigt misschien valse lucht aan. Geen idee overigens, maar is wellicht mogelijk
- blijkbaar heb ik onderdruk in huis, maar weet nog niet goed hoe ik dit kan onderzoeken/aanpassen
- het T-stuk vervangen door 2 x 45 graden, maar ik snap niet goed hoe dit het probleem gaat oplossen. Mijn rechte stuk is overigens niet zo lang als bij jou, 30-40cm schat ik.

Overigens heb ik ook net een mail gestuurd naar Heta met mijn probleem en de ontevredenheid die ik heb over de kachel.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door Ramon »

Tja...

Die kachel is gewoon echt van het nieuwste soort!
High tech

Fijnstof niet de lucht in, maar in de woonkamer.
Zo proberen ze op een actieve manier te ontmoedigen.
Weer een milieuvervuiler minder :twisted:
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door Ramon »

Maar in heb een la nordica met ook de afzuiging vooraan.
Moet geen probleem zijn. Ik kan ook gewoon met deur open stoken (als ik dat zou willen)
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door RuudBalk »

Volgens de stookinstructie van mijn 'Svendsen1' ga je hout bijvullen als er een (goede) gloed ligt.
Er is dan geen rook. Wat eventueel wel naar buiten komt kan je niet ruiken :) .

Een goede gloed kan je bewaken met dat apparaatje dat eerder op dit forum is afgebrand :) .

De groeten van Ruud.
Plaats reactie