Hoogte kachelpijp overkapping

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hoogte kachelpijp overkapping

Bericht door benthuis »

Of omgekeerd stoken groter hout onder een klein aantal hout boven op. Zo begint de stok zo optimaal mogelijk en brand het voor naar beneden. Geen massale ontgassing als het goed is...

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hoogte kachelpijp overkapping

Bericht door Ramon »

Sonnie1983 schreef: 07 nov 2021, 20:40 Ramon je bedoeld dat een draaiende kap niet zal helpen?
Ik begrijp anders niet goed met je zo'n dat ik na 1x zeg dat het werkt en na aantal keren toch niet.
Ik weet de benaming niet.

Vaak lijkt een (mogelijke) oplossing te werken. Dat zit in ons brein.
Als wij een probleem hebben, en iemand, of wijzelf, werken aan een oplossing, dan gaat je brein er al vanuit dat het werkt. Je zult dus kijken met een oog van: het werkt...

Anders als bij een ander. Als een ander iets verzint, waarvan wij denken: dat gaat niet werken, dan ga je ook kijken met een oog van: het werkt niet...

Je moet in beide gevallen overtuigd raken door een paar ervaringen.

Voorbeeld:
Mijn gevel op de eerste verdieping lekte naar binnen toe, bij de nieuwe aanbouw (laten doen). Dus ik na een paar regenbuien naar boven toe en als een malle mijn slechte voegen met kit dichtproppen.
De eerste beste regenbui, kwamen er een paar druppels naar beneden. Je denkt: het gaat nu wel extreem hard, en waait erbij, en het is minder als de vorige x.
Volgende regenbui denk je: tis toch echt minder als eerst denk ik, nog een paar gaatjes dichten, en ik ben er.
Weer dak op. Weer kitten.
Weer kleine regenbui later: tis volgens mij echt verholpen. Zie nog wel beetje vocht, maar geen druppels meer.

Tot het dan ECHT weer gaat hozen. En er weer een halve emmer naar binnen drupt. En dan NOG denk je: gaat wel veel harder als anders.

Maar dan na een paar x kom je er toch achter dat het niks geholpen heeft, en als je dan nog een paar x zulke geintjes heb...

En je er uiteindelijk achter komt dat de aannemer het epdm in de voeg OP de afgesneden loodslab gelegen heeft ipv eronder...

Dan weet je dat je jezelf al die tijd in de maling genomen hebt.
Andersom:

Ik heb mijn vrouw al 5x verteld (na elke kitsessie) dat ik het probleem nu ECHT verholpen hebt, en bij elke regenbui kijkt ze NOG argwanend naar boven...

Geef ze eens ongelijk...
Sonnie1983
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2021, 21:06

Re: Hoogte kachelpijp overkapping

Bericht door Sonnie1983 »

benthuis schreef: 08 nov 2021, 19:13 Of omgekeerd stoken groter hout onder een klein aantal hout boven op. Zo begint de stok zo optimaal mogelijk en brand het voor naar beneden. Geen massale ontgassing als het goed is...

De Zwitserse manier gebruiken we om de kachel aan te stoken idd
Sonnie1983
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2021, 21:06

Re: Hoogte kachelpijp overkapping

Bericht door Sonnie1983 »

Ramon schreef: 08 nov 2021, 19:54
Sonnie1983 schreef: 07 nov 2021, 20:40 Ramon je bedoeld dat een draaiende kap niet zal helpen?
Ik begrijp anders niet goed met je zo'n dat ik na 1x zeg dat het werkt en na aantal keren toch niet.
Ik weet de benaming niet.

Vaak lijkt een (mogelijke) oplossing te werken. Dat zit in ons brein.
Als wij een probleem hebben, en iemand, of wijzelf, werken aan een oplossing, dan gaat je brein er al vanuit dat het werkt. Je zult dus kijken met een oog van: het werkt...

Anders als bij een ander. Als een ander iets verzint, waarvan wij denken: dat gaat niet werken, dan ga je ook kijken met een oog van: het werkt niet...

Je moet in beide gevallen overtuigd raken door een paar ervaringen.

Voorbeeld:
Mijn gevel op de eerste verdieping lekte naar binnen toe, bij de nieuwe aanbouw (laten doen). Dus ik na een paar regenbuien naar boven toe en als een malle mijn slechte voegen met kit dichtproppen.
De eerste beste regenbui, kwamen er een paar druppels naar beneden. Je denkt: het gaat nu wel extreem hard, en waait erbij, en het is minder als de vorige x.
Volgende regenbui denk je: tis toch echt minder als eerst denk ik, nog een paar gaatjes dichten, en ik ben er.
Weer dak op. Weer kitten.
Weer kleine regenbui later: tis volgens mij echt verholpen. Zie nog wel beetje vocht, maar geen druppels meer.

Tot het dan ECHT weer gaat hozen. En er weer een halve emmer naar binnen drupt. En dan NOG denk je: gaat wel veel harder als anders.

Maar dan na een paar x kom je er toch achter dat het niks geholpen heeft, en als je dan nog een paar x zulke geintjes heb...

En je er uiteindelijk achter komt dat de aannemer het epdm in de voeg OP de afgesneden loodslab gelegen heeft ipv eronder...

Dan weet je dat je jezelf al die tijd in de maling genomen hebt.
Andersom:

Ik heb mijn vrouw al 5x verteld (na elke kitsessie) dat ik het probleem nu ECHT verholpen hebt, en bij elke regenbui kijkt ze NOG argwanend naar boven...

Geef ze eens ongelijk...
Ik snap het hihi. Meter omhoog gaan we nu iig doen. En dan kijken hoe het dan gaat en zo steeds iers tot we merken ok dit gaat goed
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Hoogte kachelpijp overkapping

Bericht door Wouter Gillis »

Met ovengedroogd hout heb je snel zwarte rook. Teveel houtgas ten opzichte van te weinig zuurstof. Dus idd minder hout opleggen of hout met een iets hogere vochtigheidsgraad.
Groet Wouter
Sonnie1983
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2021, 21:06

Re: Hoogte kachelpijp overkapping

Bericht door Sonnie1983 »

Wouter Gillis schreef: 08 nov 2021, 23:21 Met ovengedroogd hout heb je snel zwarte rook. Teveel houtgas ten opzichte van te weinig zuurstof. Dus idd minder hout opleggen of hout met een iets hogere vochtigheidsgraad.
Groet Wouter
Bedankt. Terwijl je wel overal leest dat je dat juist moet stoken
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoogte kachelpijp overkapping

Bericht door JantjeV8 »

Omdat dat goed verkoopt... :fff

Gewoon 2-jaar luchtgedroogd onder een afdak. Kost ook geen oven-energie.
Sonnie1983
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2021, 21:06

Re: Hoogte kachelpijp overkapping

Bericht door Sonnie1983 »

JantjeV8 schreef: 09 nov 2021, 07:31 Omdat dat goed verkoopt... :fff

Gewoon 2-jaar luchtgedroogd onder een afdak. Kost ook geen oven-energie.
Kettingzaag is gekocht en met kerst krijg ik een kloofbijl 😁
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hoogte kachelpijp overkapping

Bericht door Ramon »

Kettingzaag is gekocht en met kerst krijg ik een kloofbijl 
Echt dom...

Ik had een kloofbijl gekocht...
Sonnie1983
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2021, 21:06

Re: Hoogte kachelpijp overkapping

Bericht door Sonnie1983 »

Ramon schreef: 09 nov 2021, 09:43
Kettingzaag is gekocht en met kerst krijg ik een kloofbijl 
Echt dom...

Ik had een kloofbijl gekocht...
Niks is dom. Had hen zelf kunnen kop en maat dan eist ik niks voor de kerst.
Daarbij zijn we bezig met connecties leggen voor hout te kunnen krijgen van mens en die tuinen opknappen etc dus het is niet allaminute nu direct nodig.

Tis zo kerst ook dus wat in het vat zit verzuurt niet.
Kan altijd alvast in stukken zagen en later kloven.

Ideaal? Misschien niet maar het is zo. Moet ook nog opslag bouwen voor het hout.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoogte kachelpijp overkapping

Bericht door kockie »

Ramon schreef: 09 nov 2021, 09:43
Echt dom...

Ik had een kloofbijl gekocht...
Hé Ramon,

je maakt me eindelijk eens aan het lachen :D
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Hoogte kachelpijp overkapping

Bericht door remco d »

Je bent met een buitenkachel die je voor de hobby aansteekt met een relatief korte pijp, nu wel je krediet aan het verspelen bij je buren voor als je dalijk een houtkachel binnen neemt....

Mvg Remco
Plaats reactie