Vraag naisolatie dubbele spouwmuur en eventueel dak

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Vraag naisolatie dubbele spouwmuur en eventueel dak

Bericht door Kaat »

Hallo forum leden,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
We hebben een huis uit 1928 dat we we in 1998 helemaal gestript en opnieuw opgebouwd hebben. Eigenlijk zijn alleen de buitenmuren blijven staan. Vloer geisoleerd, dak geisoleerd met Unidek 3.5, kozijnen vervangen en isolatieglas erin. De muren boven en van de aanbouw hadden geen spouw maar twee maal enkelsteens naast elkaar met een centimeter ertussen. Omdat we nieuwe binnenmuren opgetrokken hebben zijn zowel boven als in de aanbouw de muren geisoleerd met flinke steenwol of glaswol platen. Dat ben ik even kwijt. Buitenmuren huis heeft een spouw van 6 cm en hebben we laten vullen met vlokken een aantal jaren terug. De vraag gaat over de binnenmuren van het huis gedeelte want daar zit niets in. Beneden in het huis gedeelte hebben we dus buitengevel, 6 cm geisoleerde spouw, oude binnenmuur, nieuwe lege spouw en dan de nieuwe binnenmuur. Van binnenuit gaten gaan boren zien we niet zitten want dan moet alles opnieuw gestuct worden. Zou een bedrijf deze binnenspouw van buitenaf kunnen isoleren en zo ja heeft het zin? Heeft het zin met welk materiaal zou dan het beste zijn. Ikzelf zit aan EPS parels te denken.

Verder zitten we er nog over te denken om eventueel het dak nog wat na te isoleren met isobouw platen die dezelfde afwerking aan de binnenzijde hebben dan de huidige unidek platen.

Bedankt alvast en benieuwd wat jullie denken hiervan.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vraag naisolatie dubbele spouwmuur en eventueel dak

Bericht door JantjeV8 »

Langere boor en langere lans...

Maar persoonlijk heb ik wat tegen eps. De natuur ligt er helemaal vol mee. Die troep waait overal heen.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vraag naisolatie dubbele spouwmuur en eventueel dak

Bericht door LeaD »

Ik heb dezelfde ervaring, die grijze bolletjes blijven maar komen ( van de buur dan wel ) . Drie buren verder hebben ze wel alle parels er terug uitgeblazen . Er was te weinig lijm toegevoegd .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Vraag naisolatie dubbele spouwmuur en eventueel dak

Bericht door TLS »

lijkt me een gemiste kans voor buiten-isolatie te zijn; het enige wat volgens mij werkt.
Mijn vorige woning ook laten doen met die bolletjes en zogezegde lijm: niks van gevoeld binnen en inderdaad massa's van die bolletjes die eruit komen. Zeker als je rolluiken hebt niet aan beginnen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Vraag naisolatie dubbele spouwmuur en eventueel dak

Bericht door Kaat »

Ok geen parels. Dank voor de tip en idd geen er geen erg in gehad dat het door spleten en kieren net zo vlot weer naar buiten kan komen.
Dan gaan we weer voor de vlokken en igg heel fijn om te horen dat het mogelijk is met een langere boor :D
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vraag naisolatie dubbele spouwmuur en eventueel dak

Bericht door LeaD »

Parels of vlokken, het komt er op aan dat deze op de juiste manier worden geplaatst . Vooraleer met een firma in zee te geen toch even de referenties nagaan en er eventueel contact mee opnemen . Mede bepalend voor de keuze is ook de ligging van het dauwpunt in de muur .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vraag naisolatie dubbele spouwmuur en eventueel dak

Bericht door JantjeV8 »

Over het algemeen zullen die parels wel in je spouw blijven zitten. Maar tijdens installatie waait er al een deel weg. De zakken worden open gesneden en er waait al een hand weg, het laatste beetje uit die zak ook, als de applicateur z'n slang weg legt ook, er rolt altijd een deel uit en waait weg. Moet je later een gat in je muur boren, waait die troep overal heen.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vraag naisolatie dubbele spouwmuur en eventueel dak

Bericht door LeaD »

JantjeV8 schreef: 26 okt 2021, 07:53 Moet je later een gat in je muur boren, waait die troep overal heen.
Hiermee ben ik het niet eens . Er dient een watergedragen lijm aan toegevoegd te worden tijdens het inblazen . De kunst is de juiste verhouding in te stellen en daar loopt het vaak fout .

Bij demontage of verbouwingen toch al vaak gezien dat de parels verbonden zijn als een stuk vast isolatieplaat .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vraag naisolatie dubbele spouwmuur en eventueel dak

Bericht door JantjeV8 »

Grotendeels wel, maar er zweeft altijd van die losse troep omheen. Je krijgt dat spul nooit zo voor elkaar dat er niks weg waait.
Plaats reactie