Lucht uit solar/glycol systeem krijgen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Lucht uit solar/glycol systeem krijgen

Bericht door larsj »

Ik heb sinds twee weken een zonneboiler met heatpipes. De eerste week werkte dit prima. het systeem was eerst afgeperst op 4 bar met water om lekkages op te sporen, die druk bleef prima. Na vervanging met de glycol draait het systeem op iets meer dan 2 bar, dat blijft ook keurig stabiel.

Echter, om de paar minuten hoor ik de solarpomp aangaan, gevolgd door geklots onder in et buffervat. De pomp schakelt ook weer snel uit dan, en bij et uitschakelen hoor ik dat geklots weer. Ik heb al diverse keren geprobeerd te ontluchten maar daar komt verder geen lucht meer uit, toch zit er duidelijk nog wat lucht in het systeem, hoe zou ik dat eruit kunnen krijgen? Heeft iemand daar ervaring meer?

pompgroep en vat is van het merk OEG, 800liter, 3x18 Prisma Heatpipes.

Alvast dank!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Lucht uit solar/glycol systeem krijgen

Bericht door JantjeV8 »

Op alle hoge plekken een ontluchtertje geplaatst?
Lucht zit nooit onderin, maar altijd bovenin een component. Die luchtbel moet er wel mee uit kunnen schieten. Als er gevuld is met een mengsel van kraanwater en glycol blijf je nog wel even ontluchten. In leidingwater zit heel veel zuurstof opgeslagen wat zich vanzelf op lastige plaatsen blijft verzamelen.
Op 4 bar vullen, pomp voluit laten draaien en blijven ontluchten, daarna de druk weer wat aflaten kan werken. Maar lucht is lastig.
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Lucht uit solar/glycol systeem krijgen

Bericht door larsj »

Dank voor je bericht. Het zou (onbedoeld) een mengsel kunnen zijn. Het vreemde is dus dat ik het onderin mijn buffervat hoor klotsen terwijl alle leidingen omhoog gaan. Alsof er wat lucht 'gevangen' zit in de spiraal onderin. Maar dank voor de tips, ga het nog eens uitzoeken.
Plaats reactie