vloerverwarming, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BdK
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2020, 21:18
Locatie: ~ Hardenberg

vloerverwarming, maar dan anders

Bericht door BdK »

Een 'normale' verwarming werkt, in grove lijnen, met een ketel - vaak ergens hoog in een woning, indien mogelijk - , drukvat, ontluchting, radiatoren, thermostaat en een pomp. Als dat wordt uitgebreid met vloerverwarming, dan wordt de 'normale' verwarming (nu maar even aangeduid met primair circuit) uitgebreid met een pompgroep, verdeelgroepen en een thermostaat. (secundair circuit)

Maar nu;
Als je het hele primaire circuit eens even vergeet, omdat er een bakje continu warm water naast het vloerverwarmingscircuit klaarstaat.
Is het dan mogelijk om zonder additionele (2e!)pomp tóch de vloerverwarming te laten werken????
Dus dat de pompgroep van de vloerverwarming zelf het warm water uit het bakje in het circuit brengt??
Ik denk wel met een drukvaatje en een ontluchter, want die zijn er dan dus ook uit....

Hoor graag!
Groet,
Bert
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vloerverwarming, maar dan anders

Bericht door JantjeV8 »

U bedoelt dat de pomp in de cv ketel de vloerverwarming voedt? Voor een enkel kleine lus zal dat lukken, maar voor grotere velden met veel leidingweerstand niet.
BdK
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2020, 21:18
Locatie: ~ Hardenberg

Re: vloerverwarming, maar dan anders

Bericht door BdK »

Dank voor de reactie!
JantjeV8 schreef: 19 okt 2021, 07:24 U bedoelt dat de pomp in de cv ketel de vloerverwarming voedt? Voor een enkel kleine lus zal dat lukken, maar voor grotere velden met veel leidingweerstand niet.
Nou, eigenlijk dat de pompgroep van de vloerverwarming - met 150 meter 16mm leiding verdeelt over 7 groepen - het warme water (dat er letterlijk naast staat, zelfs eigenlijk zonder hoogteverschil) 'zelf' inlaat.
Dus zonder opgenomen te worden in een primair circuit.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: vloerverwarming, maar dan anders

Bericht door prensel »

JantjeV8 schreef: 19 okt 2021, 07:24 U bedoelt dat de pomp in de cv ketel de vloerverwarming voedt? Voor een enkel kleine lus zal dat lukken, maar voor grotere velden met veel leidingweerstand niet.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb al bijna 10 jaar een Intergas HR 24 ketel met ingebouwde standaard pomp rechtstreeks op de twee vv verdelers (met 11 en 9 groepen van elk 90m) aangesloten. De ketel staat ingesteld op 38 graden dus geen tweede circuit met pomp en mengventiel nodig.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vloerverwarming, maar dan anders

Bericht door JantjeV8 »

Oke, dus dan zou wat de TS vraagt ook moeten werken.
BdK
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2020, 21:18
Locatie: ~ Hardenberg

Re: vloerverwarming, maar dan anders

Bericht door BdK »

Als ik de vraag eens anders stel;

Kan een pompgroep van een vloerverwarming zelf zijn water aanzuigen.
Dus zonder 'drukvulling' van een primair circuit.

Zal proberen te tekenen....
Pompgroepje.jpg
BdK
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2020, 21:18
Locatie: ~ Hardenberg

Re: vloerverwarming, maar dan anders

Bericht door BdK »

Inmiddels heb ik het antwoord;

Dit gaat prima!
Ik heb een vloerverwarming aangesloten op een spiraal (het onderste) van thermische 'buffertank', dus zonder het primaire circuit van een CV ketel o.i.d..
Het compensatieventiel van de pompunit is niet helemaal standaard ingesteld (wat kan, anders hoeft het niet instelbaar te zijn) maar de flow en de temperatuur regelbaarheid is helemaal zoals gehoopt!

Hartelijke groet,
Bert
Plaats reactie