Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door prensel »

Hallo allemaal,

Onlangs ben ik begonnen met de 'revisie' van mijn energiessysteem en het gas definitief vaarwel te zeggen.

Even een stukje achtergrond:
Ik heb/had al een 5kW Waterkotte AllInOne warmtepomp met Resumat CD4 regelaar (die zit standaard ingebouwd) die maakt gebruik van en open-bron grondwater. Die stond (sinds 2012 ofzo..) wel al aangesloten maar nooit echt gebruikt zodat ik mijn verwarming voornamelijk nog uit een CV ketel haalde die op 38graden ingesteld stond voor LTV vloer en muurverwarming.
Mijn sanitairwater komt via een zonneboiler van 200liter met 2 vlakkeplaat collectoren. Tevens heb ik een redelijk veld aan zonnepanelen, 18kWP.

Het gasfornuis is nu verkocht en een electrische versie terug gekocht, gasleiding naar de keuken verwijderd.
De CV ketel is gedemonteerd, rookkanaal en gasleiding verwijderd en de warmtepomp is/was nu als hoofdbron aangesloten.
Voor de warmtepomp heb ik onlangs een zelfde Waterkotte aangeschaft maar met meer vermogen van 8kW, die ben ik nu aan het installeren.

De zonneboiler is uitgebreid met twee extra dus in totaal nu vier vlakkeplaat collectoren. In de zonneboiler zit bovenin een extra wisselaar die ik wil gaan gebruiken voor de LTV als dat kan. 'Als dat kan' betekent voor mij: de boiler is > 60graden, de zon schijnt en het is nog geen 17:00. Dan wordt de WP niet in gebruik genomen maar wordt de extra warmte die in de zonneboiler zit aan de LTV aangevoerd via een driewegklep zodat de warmte uit deze wisselaar ook op 38graden wordt aangevoerd.

In de WP zit ook een sanitair boiler van 250liter maar die gebruik ik dus niet. Die boiler wil ik eventueeel opnemen als buffervat in het LTV systeem om evt pendelen van de WP te voorkomen. De WP heeft een aan/uit Copeland compressor.

Verder wil ik de twee bestaande Wilo 'CV' pompen (een voor de warmtewisselaar naar de grondwaterbron en een voor het LTV systeem) in de WP vervangen door energiezuinge exemplaren.

Nu heb ik een aantal uitdagingen:
De grondwaterbron is gescheiden van de warmtepomp middels een platenwarmtewisselaar. De aan/uit grondwaterpomp levert meer dan 5kuub water per uur maar ik wil maar 1,5kuub water door de wisselaar laten lopen. Hoe kan ik dat het beste regelen ? Ik dacht zelf een een flowmeter en een regelbare klep die ervoor zorgt dat er niet meer dan 1,5kuub water per uur door stroomt. Bestaat zoiets standaard ?

Dan de inkoppeling van de warmtewisselaar die bovenin de zonneboiler zit: Hoe zorg ik dat er niet mee dan 38graden warmte uit komt ? Ik dacht zelf aan een pomp met driewegklep die het koude retourwater mengt met het af te nemen warmere water uit de zonneboiler en daar uiteindelijk 38graden van maakt en dan naar de aanvoer van de verdelers pompt...
Zon mechanisch instelbare 3wegklep constructie zit ook op de sanitairuitgang ingesteld op 60graden maar daar zorgt de waterdruk voor de menging.
Via een terugslagklep aan de warmtepomp uitgang kant zorg ik er voor dat het niet over/door de warmtepomp gestuurd wordt.

Iemand nog andere iedeeen ?
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door prensel »

Ondanks dat (nog) geen reactie is wil ik toch de voortgang van mijn 'projectje' weergeven.
De vraag over de hoeveelheid doorlaat van het grondwater over de warmte/scheidingswisselaar heb ik opgelost door een instelbare Oventrop Hydroflow VTR regelaar direct aan de uitgaande kant van de wisselaar op te nemen. Daarachter zit dan een electrische bedienbare klep die open/dicht gaat op het moment dat de warmtepomp warmtetoevoer van het grondwater nodig heeft. De aanvoer van het grondwater, zon 5 kuub per uur, wordt door mijn waterontijzeringssysteem geregeld dus daar hoef ik verder niks aan te veranderen.

Met een stopwatch en 10-liter emmer had ik na drie metingen de goede instelling van de regelaar op ongeveer 1200l/uur. Dat komt overeen met 'standje 3' op de flow regelaar. Als ik tijdens de werking van de warmtepomp de knop op de flowregelaar een halve stand meer of minder draai zie ik vrijwel gelijk dat de ingaande en uitgaande temperatuur van 'de bron' veranderen. De bron is hier natuurlijk het tussencircuit tussen scheidingswisselaar en warmtepomp. De ingaande temperatuur naar de warmtepomp staat nu op zon 10,5 graden en de uitgaande temperatuur op ongeveer 4,5 graden . Dus 6 graden wordt 'onttrokken' aan het grondwater. Dat lijkt dus keurig te werken. De warmtepomp zelf draait als een zonnetje en de LTV werd redelijk snel op temperatuur gebracht. Tot zover lijkt alles te werken zoals ik het (ooit) eens bedacht had. De komende weken als de buitentemperatuur gaat dalen zal moeten blijken of alles dan nog warm te houden is.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door pelletpower »

Blijf zeker posten, ook al is het high tech. Het gaat hier menigeen boven zijn petje waarschijnlijk. Mij in ieder geval wel. Ik ben wel benieuwd naar je cop. Met ltv kan die nog wel eens leuk uitvallen. Bij mij viel t tegen om in de zomer sww te maken met een wp.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door prensel »

pelletpower schreef: 23 okt 2021, 20:49 Blijf zeker posten, ook al is het high tech. Het gaat hier menigeen boven zijn petje waarschijnlijk. Mij in ieder geval wel. Ik ben wel benieuwd naar je cop. Met ltv kan die nog wel eens leuk uitvallen. Bij mij viel t tegen om in de zomer sww te maken met een wp.
Ik weet niet of het high-tech is, ik heb er in iedergeval niet voor geleerd :-)
Kwestie van veel lezen (op duitse fora bijv) maar ook gewoon logisch nadenken en dan gewoon doen en proberen.

De sww via de wp is uitgeschakeld cq niet eens aangesloten omdat ik alle sww via de zonneboiler naar binnen haal.
Omdat ik (vermoedelijk) overcapaciteit van de zonnecollectoren heb (ik had er eerst twee en dat werkte prima. Nu heb ik er vier dus mijn conclusie: overschot) wil ik dat overschot gebruiken voor de ltv. Zoals in de eerste posting beschreven met een extra pomp en mengventiel via de tweede warmtewisselaar in de zonneboiler. Dat moet ik nog uittesten en meten wat het doet.

Verder zoek ik eigenlijk nog een tekenprogramma waar ik van die mooie hydraulische schemas mee kan tekenen die je wel eens ziet, als iemand een tip heeft ?
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door prensel »

Ik heb met veel gedoe ook de diagnose tool werkende gekregen.
De ingebouwde seriele poort van de wp kreeg ik niet werkende maar er zit ook een standaard 9600bps analoog modem ingebouwd.
Via de twee analoge telefoonaansluitingen van mijn Fritzbox ADSL modem kon ik met een oude laptop met ingebouwde analoge modem uiteindelijk via de interne lijn 'inbellen' toch verbinding maken.

Onderstaande plaatje van de werkende pomp.
resumat002.jpg
Wat ik me afvraag of al die waardes voor temperatuur en druk wel kloppen ?
De uitgaande temperatuur van de bron (via de tussenwisselaar, staat niet op dit plaatje) is 12 graden en dat wordt dan afgekoeld tot 5,9 graden.
Dus er wordt 6,1graden warmte onttrokken en via de wisselaar overgedragen aan het 'koudecircuit'. Bovenaan de wisselaar staat dat de temperatuur daar 0,2 graden is maar ik zou dan verwachten dat die veel hoger zou moeten zijn ?

Heeft iemand daar meer informatie over ?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door JantjeV8 »

Kun je dat niet controleren met een thermometer?
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door prensel »

JantjeV8 schreef: 25 okt 2021, 07:15 Kun je dat niet controleren met een thermometer?
Ja ik geloof wel dat de waardes op het scherm kloppen met de echte temperaturen maar zijn dit de juiste temperaturen bij een goed werkende warmtepomp ?

Bijvoorbeeld als ik de toevoer van het grondwater over de tussenwisselaar wat verhoog dan zie ik dat ook uit- en ingaande brontemperaturen omhoog gaan maar het verschil blijft ongeveer 6-6,5graden wat onttrokken wordt. Maar ook dat die 0,2graden oploopt naar 1,0graden en dan de rest van de waardes ook wat veranderen terwijl ik zou verwachten dat dat gelijk zou blijven want de hoeveelheid warmte die onttrokken wordt blijft hetzelfde...denk ik....
Als ik het goed begrijp en gelezen heb zou de temperatuur van de zuigbuis (12,7 in het plaatje) ongeveer hetzelfde moeten zijn als de ingaande brontemperatuur (12,0 in het plaatje) en die loopt ook iets op als ik het debiet verhoog. Dat is volgens mij de ingaande temperatuur van de compressor en die maakt daar dan 31,8 van. Dus hoe hoger de zuigbuis temperatuur hoe beter het rendement van de compressor ?? Vraag is: hoort het allemaal zo te werken ?

Er zit R134a gas in de warmtepomp en ik zag op de warmtepompweetjes site ergens een schema met R134a gas van de werking van een warmtepomp en die waardes lijken wel (ongeveer) overeen te komen met wat ik zie/meet. Ik probeer de werking van de wp te begrijpen en om te zien of ik nog ergens iets kan verbeteren.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door TLS »

ik zou ook het vermogen van je grondwaterpomp eens meten, of staat het erop? Als deze>500W bedraagt zal het al moeilijk worden om een deftige COP te bekomen want dan moet je dit vermogen optellen bij je compressorvermogen.

Ik zou de grondwaterpomp vervangen door een pomp van aangepast debiet om de pompverliezen te beperken. Als de aan- en afvoer op dezelfde hoogte
zitten (ik vermoed dat je teruglevert aan de bron?) heb je zeer weinig vermogen nodig en zou een cv-pomp mogelijks voldoende zijn. Ik ben heel positief over deze: https://www.oeg.net/circulatiepomp-cpa-e-pwm-g512200103. Verbruikt bijna niks (laagste stand is 6W elektrisch)
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door prensel »

TLS schreef: 25 okt 2021, 18:39 ik zou ook het vermogen van je grondwaterpomp eens meten, of staat het erop? Als deze>500W bedraagt zal het al moeilijk worden om een deftige COP te bekomen want dan moet je dit vermogen optellen bij je compressorvermogen.

Ik zou de grondwaterpomp vervangen door een pomp van aangepast debiet om de pompverliezen te beperken. Als de aan- en afvoer op dezelfde hoogte
zitten (ik vermoed dat je teruglevert aan de bron?) heb je zeer weinig vermogen nodig en zou een cv-pomp mogelijks voldoende zijn. Ik ben heel positief over deze: https://www.oeg.net/circulatiepomp-cpa-e-pwm-g512200103. Verbruikt bijna niks (laagste stand is 6W elektrisch)
De grondwaterpomp is 375W en zit in de grond dus daar kan ik weinig aan veranderen. Die pompt het grondwater naar boven naar een ontijzeringsinstallatie en vandaar uit wordt het op druk gebracht met een frequentiegeregelde pomp. Die installatie gebruik ik voor mijn hele waterhuishouding (ook nog via een ontharder) exclusief een gemeente-pils-tapwaterkraan van de badkamer. Voor de wp pak ik met een klep vanaf de drukleiding het water af voor het de ontharder ingaat..
De hele installatie incl pv en verwarming is bedacht met autarkie/autonomie in het achterhoofd mocht ik op een bepaald moment alle vaste leidingen (laten) afsluiten dan draait hier alles gewoon door :-)
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door LeaD »

Vergeet niet dat de grondwaterpomp ook dient afgeregeld ( gesmoord ) te worden . 375 W is het theoretisch vermogen . In de praktijk gaan ze daar vaak boven omdat het debiet te hoog is door een vrije uitloop . Jaarlijks de ampèretang er op geeft je direct een beeld of de pomp nog goed is . Afstellen op de max stroom die op het installatieplaatje staat of iets lager door te smoren . En het voorkomt ook cavitatie natuurlijk .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door prensel »

LeaD schreef: 25 okt 2021, 19:18 Vergeet niet dat de grondwaterpomp ook dient afgeregeld ( gesmoord ) te worden . 375 W is het theoretisch vermogen . In de praktijk gaan ze daar vaak boven omdat het debiet te hoog is door een vrije uitloop . Jaarlijks de ampèretang er op geeft je direct een beeld of de pomp nog goed is . Afstellen op de max stroom die op het installatieplaatje staat of iets lager door te smoren . En het voorkomt ook cavitatie natuurlijk .
Dat is een goede tip, had ik nog niet aan gedacht. Er zit op de grondpomp een lost kastje die hem 'aanstuurt' maar volgens mij is dat alleen een condensator die er in zit. Hoe kan ik hem evt afregelen/smoren ?

Ik ben ondertussen als 'neuling' begonnen met FHEM op een RaspberryPI als energiemeterapplicatie. Daarvoor heb ik op de 3-fase wp groep een digitale 3-fase kWh meter geplaatst die dan via de S0 uitgang de pulsen weergeeft. Op de aparte 1-fase groepen van het E-element en van de groep van de stuurgroep (die ook de pompen, klep en regelunit van spanning voorziet) zit er ook een. Via FHEM kan ik dan het exacte verbruik bijhouden en aflezen. Het is nog even puzzelen hoe het allemaal werkt maar de eerste pulsjes komen al door :-)
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door LeaD »

Smoren of dichtknijpen . Er zou ergens in de leiding een bolkraan aanwezig moeten zijn . Door deze gedeeltelijk te sluiten kan je het debiet verminderen ( smoren ) . Ter zelfder tijd kijk je naar het verloop van de ampère-meter ( een ampère-tang is hiervoor het meest geschikt ) . Deze zou dan moeten overeenkomen met de waarde op het installatieplaatje waarop de spanning, stroom en vermogen vermeld staan .

Als uw leidingen stevig genoeg zijn kan je zelfs de leiding volledig afsluiten ( hangt af van de opvoerhoogte van de pomp ) . Je zal zien dat de pomp helemaal niet de maximale ampèrage overstijgt .
Je kan dit ook eens proberen met een stofzuiger, wanneer je de zuigslang volledig afsluit zal de motor veel sneller gaan draaien en minder stroom opnemen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door prensel »

Inmiddels een kleine week aan het 'draaien' op water en ik moet zeggen: het werkt :-)

De wp verbruikt 1200W en zon 5kWh tot 10kWh per dag dus als ik dat grofweg keer 365 dagen doe (in de zomer draait het niet en in de winter 2 keer zo veel?) dan kom ik (ruime gok) op een 3500kWh per jaar. Keer de huidige stroomprijs van 0,22 komt dat op een kleine 800 euro per jaar. Dat in vergelijk met mijn (vorige) gasrekening van bijna 1800 euro per jaar zeg ik prima resultaat. Zeker omdat ik geen 0,22 per kWh betaal maar netto slechts 0,02 per kWh (vanwege de SDE+ subsidie die ik nog vele jaren mag ontvangen voor de pv installatie) dus uiteindelijk komt het nog veel gunstiger. Ben wel heel benieuwd als het echt koud gaat worden hoe dan de installatie blijft presteren.

Inmiddels heb ik de FHEM oplossing/module voor monitoring maar weer verlaten en heb de drie S0 kWh meters doorgekoppeld naar mijn KNX systeem. Daar neem ik de data op in de bestaande Gira Homeserver met de berekenmodules en weergaves via iphone en ipad. Heb nog even gedacht om alles via een MQTT oplossing te laten lopen maar het moet ook weer niet te ingewikkeld worden :-)

Inmiddels zijn de zuinige DAB Evosta2 pompen (max 35W) ook ontvangen dus die kunnen de twee onzuinige Wilo pompen (+95W) gaan vervangen. Met name de verwarmings pomp draait veel/vaak omdat de wp besturing de retourtemperatuur gebruikt in de berekeningen dus daar valt zeker een 2 - 300kWh per jaar te besparen.

Op de website van Copeland zag ik dat er ook een soort isolatie 'muts' te krijgen is voor de Scroll compressor maar die wil ik zelf gaan maken van wat stukken Armaflex plaat die ik toch heb liggen. Scheelt zeker in wat geluid en mogelijk ook in rendement ivm afkoelen van de pomp. De bovenkant/uitgaande kant wordt zon 33graden en in de vrije lucht van 21-22graden koelt dat toch weer iets af voordat alles de wisselaar naar de vloer in gaat.

De tussenwisselaar van de bronpomp condenseert als een jekko bij de uitgaande kant van 6graden dus daar moet ik ook iets op bedenken. Er zit een soort hardschuim mantel bij maar daar zal ik ook nog iets aan moeten isoleren/veranderen om alles zo condensvrij mogelijk te krijgen.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Van het gas af (cq revisie energievoorziening)

Bericht door prensel »

Hierbij het vervolg op mijn laatste bericht van 30 oktober.

Inmiddels zo'n dikke 4 maanden verder en ik kan zeggen zonder enig probleem de 'winter' doorgekomen.
De warmtepomp heeft nu in totaal zon 1268 uren gedraaid en daarbij 1590kWh 'verbrand'.
Daarbij heeft de 'stufe2' zon 156uren gedraaid (maar niks verbruikt omdat de zekeringsautomaat uit staat)
Stufe2 is een bescherming dat als de warmtepomp niet kan werken om wat voor reden dan ook, dan springt een electrisch element van 3kW bij om te verwarmen. Die 156 uren geregistreerd komen enkel omdat ik de waterzuivering een aantal keren per ongeluk/express heb uitgeschakeld waardoor er dan te weinig 'warm' grondwater beschikbaar was. Omdat het grondwater van zon 11 graden bovengronds verneveld wordt in de waterzuivering voordat het naar de warmtepomp gaat is de aanvoertemperatuur dus iets hoger, zo rond de 13graden. De warmtepomp onttrekt dan zon 7 graden en het 'restwater' van nog 6graden wordt weer afgevoerd. Zodra het wat warmer wordt vervang ik de oudere circulatie pompen door nieuwe zuinige DAP Evo pompen. Van de zomer kan de vloerkoeling dan ook al zuinig draaien. Tevens wil ik iets van een aanloop regeling tussen de Scroll compressorpomp en netaansluiting plaatsen zodat deze niet met een 'klap' aanslaat en evt op basis van warmtebehoefte zelfs zou kunnen naregelen.
Plaats reactie