Pelletketel krijgt buffervat niet warm. Ervaringen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Pelletketel krijgt buffervat niet warm. Ervaringen?

Bericht door larsj »

Hallo,
We hebben net ons zonneboiler systeem met heatpipes en een pellet/houtketel in gebruik. 3x18 heatpipes en een 800ltr buffervat. De pelletketel is 8kw tot 25kw. Wat met opvalt is dat de pelletketel het vat niet goed warm krijgt. Tussen het buffervat en de pelletketel zit zowel een pomp als een menkraan, ik heb het idee dat die laatste niet goed werkt, alsof de warmte van de pelletketel niet goed in het buffervat terecht komt.

Als ik de mengkraan van de pelletketel op bijvoorbeeld 65graden zet dan wordt de pelletketel (de ingebouwde boiler) snel warm maar wordt m'n buffervat niet goed warm. Als ik de mengkraan op bijvoorbeeld 35 of 40 graden zet dan is het omgekeerd, dan komt de warmte van de pelletketel wel in het buffervat (wat al 49 graden is) maar dan krijgt de pelletketel zijn eigen temperatuur maar niet hoog genoeg. Er gaan dan heel wat pellets doorheen maar de pelletketel zelf krijg ik met moeite op 65graden.

Nu is mijn vraag, wat zijn er ervaringen van anderen met een buffervat en een pelletketel? Krijg je die goed op temperatuur en wat is het pelletverbruik? Soms gaa1 er hier wel 10 to 14kg aan pellets doorheen en daarmee krijg ik het vat (met sensor bovenin) dus met moeite op 65 graden. De pelletketel wordt door een Resol aangestuurd, die gaat draaien als het vat onder de 50 graden is en gaat uit als de 68 graden meet. Maar, ik krijg het vat dus nooit op 68 graden, laat staan op 75graden die ik op dit forum ook lees.

Het systeem draait net 2 weken, de heatpipes werken perfect maar ik ben al twee weken aan het tweaken met de pelletketel en het buffervat. Alvast bedankt voor jullie ervaringen en eventuele tips.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pelletketel krijgt buffervat niet warm. Ervaringen?

Bericht door JantjeV8 »

Kun je een schema plaatsen?
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Pelletketel krijgt buffervat niet warm. Ervaringen?

Bericht door arjan drost »

Mss ook handig om merk van Pelletketel te noemen
Gr Arjan
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pelletketel krijgt buffervat niet warm. Ervaringen?

Bericht door larsj »

De Pellet/houtketel is een ABC combo 25kw. Ik denk echter dat ik het euvel al heb ontdekt samen met de leverancier. De meegeleverde mengkraan lijkt het geheel te verstoren. Vannacht bracht bijvoorbeeld de ketel het vat keurig op 68 graden, echter, vanochtend liep de pomp van de pelletketel nog steeds ondanks dat die interne boiler was afgekoeld naar 50 graden.

Met andere woorden, omdat de pomp door blijft lopen verwarmt m'n buffervat feitelijk de boiler van de pelletketel terwijl het buffervat gewoon zijn warmte had moeten behouden. Het lijkt me ook logisch dat de pomp van de pelletketel niet moet gaan lopen als de temperatuur in de pelletboiler lager is dan in het buffervat.

Ik krijg nu een nieuw, zwaarder, mengventiel dat er voor zorgt dat de pomp alleen aangaat als er water van 60 graden of meer uit de ketel komt. Nu liep de pomp dus de hele nacht en heeft het buffervat alleen maar afgekoeld.

Ik zal sowieso nog een schema maken voor de volledigheid en laten weten hoe het verloopt met het nieuwe mengventiel dat over een paar dagen wordt geleverd.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Pelletketel krijgt buffervat niet warm. Ervaringen?

Bericht door dormos »

Misschien een domme vraag,maar waarom laat je de pelletketel een buffervat warm houden?

Is het niet handiger om CV water vanuit je buffervat door je pelletketel te laten lopen? Je kunt de pelletketel zo instellen dat wanneer het water uit de buffer onder een bepaalde temperatuur komt de pelletketel aanslaat.

Zo hing bij mij de gas CV ketel in m'n systeem met een houvergasser, waardoor de gas CV alleen bijsprong wanneer de aanvoer uit de buffer te koud werd.

Hing, want gas is nu afgesloten nadat bleek dat ik prima zonder deze back up kon.
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pelletketel krijgt buffervat niet warm. Ervaringen?

Bericht door larsj »

Terechte vraag maar dat is omdat mijn systeem zo ontworpen is. Ik heb heatpipes en die houden het buffervat op temperatuur. Echter, als die pipes dat niet redden omdat de zonkracht momenteel minder is dan slaat mijn pelletketel aan als het vat onder de, zeg, 50 graden komt. De pelletketel gaat ook vanzelf weer uit als de door mij ingestelde temperatuur is bereikt in het vat. Dit werkt op zich dus allemaal goed, het enige dat niet goed gaat is dat wanneer er warmte in het buffervat zit dit weer naar de pelletketel wordt gepompt, waardoor het vat juist afkoelt want de pelletketel draait niet meer.

En wellicht ten overvloede, ik heb ook geen gas CV meer. Ik heb puur 3x18 heatpipes, en electrische naverwarmer (die ik uit heb staan) en een pelletketel die qua dimensies het buffervat goed op temperatuur kan houden. Het probleem nu is dus warmteverlies. Ik heb me laten vertellen dat mijn buffervat (OEG, hygiene met 1 extra wisselaar, 800ltr) juist erg goed is. Het vat zou in een nacht wel een paar graden kunnen verliezen maar niet zoveel als nu het geval is, terwijl ik bewust de CV/radiators heb uit staan om te testen hoe het systeem zijn warmte behoudt.
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pelletketel krijgt buffervat niet warm. Ervaringen?

Bericht door larsj »

dormos schreef: 18 okt 2021, 14:34 Misschien een domme vraag,maar waarom laat je de pelletketel een buffervat warm houden?

Is het niet handiger om CV water vanuit je buffervat door je pelletketel te laten lopen? Je kunt de pelletketel zo instellen dat wanneer het water uit de buffer onder een bepaalde temperatuur komt de pelletketel aanslaat.

Zo hing bij mij de gas CV ketel in m'n systeem met een houvergasser, waardoor de gas CV alleen bijsprong wanneer de aanvoer uit de buffer te koud werd.

Hing, want gas is nu afgesloten nadat bleek dat ik prima zonder deze back up kon.
En wellicht begreep ik je vraag verkeerd, maar het is ook zo dat het CV water vanuit het vat door de pelletketel loopt. Het enige dat nog misgaat is dat dit niet stopt als het buffervat warmer is dan het water in de pelletketel. Ik verlies dus warmte omdat het buffervat dan warm(er) water naar de pelletketel pompt terwijl deze niet meer aanstaat en al kouder is dan het water in het buffervat.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pelletketel krijgt buffervat niet warm. Ervaringen?

Bericht door JantjeV8 »

Heb je er ook een tegenstroomklepje in zitten? Zodat bij stilstaande pomp ook niet een natuurlijke stroom kan ontstaan?
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pelletketel krijgt buffervat niet warm. Ervaringen?

Bericht door larsj »

Dat was inderdaad de oplossing. Omdat het buffervat lager staat dan de pelletketel ging er een natuurlijke stroom naar boven.
Er zit nu een keerklep op het buffervat en als de pomp uit is houdt die nu die natuurlijke stroming weg.
Plaats reactie