dikte leidingen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Coolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021, 00:47

dikte leidingen

Bericht door Coolen »

Wij hebben een huis in Spanje zonder enige vorm van verwarming.
Het huis is 20 x 10 meter.
We gaan hem verwarmen via een pellet cv, we hebben een bedrijf gevonden die deze gaat leveren en die een installateur meestuurt voor de installatie van de ketel en het afstellen.
Na een maand en na een jaar komen ze nog een keer langs voor een controle en eventuele verder afstelling.
Wat zij niet doen in het aanleggen van leidingen voor de CV. Als de leidingen er liggen, sluiten ze deze wel aan op de ketel.

Ik wil dus zelf de leidingen gaan aanleggen.

Dit is mijn idee:

We verdelen het huis in 3 delen. 1 voor de slaapkamers, 1 voor de overige ruimtes en 1 voor een klein appartement dat aan ons huis vast zit. Deze krijgen dan per stuk een pomp met een thermostaat. Daarnaast krijgt elke radiator ook nog een thermostaatknop.
Vanuit de ketel gaan er 3 hoofdleidingen die door het huis heen lopen en vanuit daar tappen steeds de radiatoren af.

De leidingen komen over het plafond te lopen in het midden van het huis (zo zijn ze goed bereikbaar)
De pellet CV komt rechts in de grote schuur. Hier bouwen we na afloop nog een muur omheen, ter bescherming van de ketel.
Het is 2 tot 3 maanden koud genoeg om te moeten stoken.

In de bijlage een tekening van ons huis
ons-huis-oktober-2021.jpg
.
Oranje: overige kamers
Geel: slaapkamers
Bruin: schuren
Grijs: Kleine appartement
Licht grijs: veranda
Wit: niet verwarmde ruimtes.

Nu is mijn vraag, hoe dik moeten die hoofdleidingen worden.
In de tweede bijlage heb ik een berekening gemaakt van het vermogen per radiator.
Nu is mijn vraag, is het voldoende om een 22mm flex buis te gebruiken als hoofdleiding of moet ik echt een maat dikker gaan.
Is er een rekenmethode voor?
Bijlagen
radiatoren.xlsx
(11.4 KiB) 130 keer gedownload
Plaats reactie