Zelf pellets persen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lassielassie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2021, 06:21

Zelf pellets persen

Bericht door Lassielassie »

Hallo allemaal,

Ik heb een tijd geleden zelf een 4kw pelletpers aangeschaft met het idee om zelf van zaagsel pellets te gaan persen. Nu heb ik een aantal pogingen gedaan om te gaan persen heb hiervoor eiken , vuren en iep zaagsel gebruikt. Voor dat ik begon heb ik drie bakken gemaakt om verschillende vocht gehaltes toe te passen maar dat mocht niet baten. Na de pogingen bleef het dat de pers de matrijs dicht drukte met zaagsel en er verder niets gebeurde behalve dat hij heel warm werd. Er kwam geen een pellet uit.

Zouden jullie een oplossing weten??
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf pellets persen

Bericht door benthuis »

Hallo Lassie!

Dat lijkt me echt super teleurstellend!
Helemaal niks... Ik kan je helaas niet helpen, maar er zijn er hier vast die je een stapje in de goede richting kunnen brengen.

Snelle oplossing: pers op Marktplaats!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Zelf pellets persen

Bericht door le_pilaf »

Plantaardige olie toevoegen . Druk wielen
op de mal verhogen suc 6
je bespaaart door niet te verbruiken .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zelf pellets persen

Bericht door pelletpower »

Ik ben bang dat Ben gelijk heeft. Redelijk kansloos, zelf persen. Ik heb het een winter volgehouden. Dat werd een hele kermis voordat het een beetje werkte. Je hebt ongeveer een kWh nodig om 10 kg pellets te maken. Matrijs is 6 mm? Heb je al een hamermolen?

Maar je probleem, een dichte matrijs. Heb je wel goed warmgedraaid voor je begon?
Lassielassie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2021, 06:21

Re: Zelf pellets persen

Bericht door Lassielassie »

Dank jullie wel voor de reacties,

Ik heb van te voren niet warm gedraaid en een hamermolen heb ik niet.
Wat zal het aan resultaat hebben als ik plantaardige olie toe ga voegen aan het zaagsel?

Groet lassie
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelf pellets persen

Bericht door JantjeV8 »

Zaagsel te grof?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zelf pellets persen

Bericht door pelletpower »

Lassielassie schreef: 10 okt 2021, 07:40 Dank jullie wel voor de reacties,

Ik heb van te voren niet warm gedraaid en een hamermolen heb ik niet.
Wat zal het aan resultaat hebben als ik plantaardige olie toe ga voegen aan het zaagsel?

Groet lassie
Helemaal niets, hetzelfde resultaat.

Eerst warmdraaien met een mengsel van zand olie en beetje meel. Je heb warmte nodig om de lignine te laten binden. Dit zorgt voor een goede pellet. Zonder een warme matrijs gebeurt er dus niets. En dan heb je de juiste druk nodig met je rollen. Te weinig en er worden geen vaste pellets gemaakt, teveel en je bent continu lagers aan het wisselen.

Volgende stap is je zaagsel. Vochtigheid weet je al, dan komt grootte. Te groot en het gaat niet door je matrijs. Kost je ook weer een lager. Daarom heb je een hamermolen nodig. Bindmiddelen heb je nog niet nodig. Eerst maar eens pellets maken, voor de laatste 10% verbetering zou je dit misschien eventueel kunnen doen. Of niet, ook geen probleem.

En als je dan zo ver bent dat er pellets uitkomen, dan moet hetzaagsel heel regelmatig gedoseerd worden. Schroefje met freq regelaar werkt hier goed voor.

Succes.
Lassielassie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2021, 06:21

Re: Zelf pellets persen

Bericht door Lassielassie »

Het mengsel van zand olie en meel moet dat kneed baar worden dat er ook een soort pellets uitkomen?

De druk op de rollen hoe kan ik die het beste afstellen ?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zelf pellets persen

Bericht door pelletpower »

Komt iets van zachte pellets uit inderdaad. Deze opvangen en weer boven ingooien tot je matrijs op temp is. Blijft deze koud dan is het onmogelijk pellets te persen.

Druk stel je in met twee bouten op de rollen. Je hebt toch zon Chinashit pers?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelf pellets persen

Bericht door JantjeV8 »

JantjeV8 schreef: 10 okt 2021, 09:11 Zaagsel te grof?
Lassielassie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2021, 06:21

Re: Zelf pellets persen

Bericht door Lassielassie »

Ik heb een pers van mandoca wel een beter type dan die goedkope China persen. De rollen stel je inderdaad af met twee bouten aan de zijkant maar de druk die je daarmee op de rollen uitoeffend hoe weet je of dat te veel of te weinig is?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zelf pellets persen

Bericht door pelletpower »

Zo uit mijn hoofd, op een lege pers zachtjes op de matrijs zetten. Daarna wat bijstellen al naar gelang je pellets.

Vochtmeter heb je?
Grootte van zaagsel is ok?
Je snapt inmiddels dat je matrijs warm moet zijn anders bindt de lignine niet?

Succes
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zelf pellets persen

Bericht door pelletpower »

Lassie, ik heb je bericht gestuurd. Ik heb nog ergens uit mijn archief een handleidinkje gevonden. Misschien heb je er iets aan.
Plaats reactie