Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HeHaHu
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 okt 2020, 13:50

Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door HeHaHu »

Vorig jaar heb ik, of beter een vriend van me die cv-monteur is, een nieuwe CV-ketel geplaatst. De oude had er, zonder enige vorm van onderhoud en noemenswaardige problemen, 26 jaar trouwe dienst op zitten. Was deze vervanging 5 jaar eerder aan de orde geweest had ik geen moment nagedacht over weer een ketel, of misschien een warmtepomp. Maar vorig jaar is het wel door mijn hoofd geschoten om naar een warmtepomp te kijken. Toch is het een CV-Ketel, Remeha Tzerra Ace 39C, geworden.

Maar de warmtepomp is niet uit mijn hoofd verdwenen. Als ik het goed begrepen heb is mijn ketel geschikt om met een warmtepomp samen te werken. Alsnog een warmtepomp plaatsen is dus een optie. Enkele vragen die dan opborrelen:

  • 1. Zijn er hier mensen die zo'n opstelling in gebruik hebben?
  • 2. Waar kies ik voor; monoblock, of split-unit?
  • 3. Buiten plaatsen op het plat dak van mijn aanbouw, of aan de achtergevel hangen onder de buitenunit van de airco?
  • 4. Hoe krijg ik de warmtepomp gekoppeld aan mijn ketel zodat ze lekker samenwerken?
  • 5. Waar moet ik op letten bij zo'n opstelling?
Op de foto's een situatieoverzicht. Buiten is de buitenunit van de airco te zien, de zelfde vriend is ook aircomonteur, en de geveldoorvoer van de nieuwe ketel. Eerst ging de afvoer door het dak, maar de oude ketel hing midden op een muur. Hierdoor werd die muur onbruikbaar. De nieuwe ketel is helemaal bovenin een hoekje gehangen en de muur is vrij. Daar heb ik nu een badkamer(tje) gemaakt. Ik ben nu bezig met zonnepanelen plaatsen (23 x 330 Wp). Die vriend is ook elektricien. Wel handig.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Bijlagen
CV-ketel a.jpg
Buitenunit airco a.jpg
Dak tot nok 1a.jpg
Eigenwijs is ook wijs.
Dubrat
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jul 2021, 21:19

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door Dubrat »

Hallo HeHaHu,

Hierbij een eerste reactie van mij, normaal ben ik meer een mee-lezer, en heb niet zoveel toe te voegen, maar omdat je duidelijke vraag er nu al een week staat.. Je mag jezelf gelukkig prijzen met zo'n vriend, inderdaad heel handig! Hij zal, net als alle techniekers, vast wel een mening over je plannen hebben. Hij zal ook wel weten hoe het een- en ander te koppelen.

Zoals meerdere mensen hier op het forum vinden, is meer techniek niet altijd een verbetering, en zou ik eerst optimaal isoleren. Je lijkt een huis uit de jaren 80/90 te hebben, dus waarschijnlijk met geïsoleerde spouw, met mogelijke verbeteringen bij vloer, beglazing en dak. Daarna zou ik het verbruik na een jaar bepalen, om pas daarna volledig overstappen op een warmtepomp met het juiste vermogen( zie de Koevlaas2 formule bij Tweakers: Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven). Stroom heb je toch genoeg binnenkort!

Dat heb ik bij mijn jaren 30 huis ook zo gedaan, en daarna nog het afgiftevermogen verhoogd door antieke gietijzeren radiators, en een radiatortje in de toevoer van de balansventilatie. Sanitair warm water komt uit een vat, door de warmtepomp verwarmd, en koken doe ik op propaanflessen, een behoorlijke vooruitgang.

Daarna kan je ketel op Marktplaats, en betaal je geen vastrecht meer voor je gas.
Hopelijk kun je hier iets mee, het is in ieder geval handig om de topicstart over lucht/water warmtepompen op Tweakers te lezen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door JantjeV8 »

Paar vragen Dubrat:
- Gietijzeren radiators, die hebben toch pas fatsoenlijke een warmteafgifte >60grC invoer?
- Heb jij een keuze voorgeschoteld gekregen toen je je vastrecht afmeldde? Gewoon afsluiten, of ook de gasmeter of zelfs met pijpelarij en al er uit?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door pelletpower »

Stroom heb je toch genoeg binnenkort!
Helaas, dit klopt alleen bij gratie van de salderingsregeling. Op het moment dat de wp het hardst moet werken is er geen stroom.
HeHaHu
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 okt 2020, 13:50

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door HeHaHu »

Hartelijk dank voor bovenstaande reacties.

@Dubrat, hij weet inderdaad hoe alles aangesloten moet worden, maar ik wil het zelf ook altijd graag snappen en duidelijk hebben of er geen dingen overgeslagen worden. Alle info is dus welkom.

De woning is uit 1994 en is best goed geïsoleerd. De spouw, het dak en de vloer (kruipruimte) zijn geïsoleerd. Daarnaast heb ik links en rechts buren, dus dat is ook goed geïsoleerd. Wat dat betreft is er natuurlijk altijd verbetering nodig, maar ik weet niet of dat heel veel zoden aan de dijk zet. M.b.t. beglazing, dubbel glas in de hele woning, ook wc raampje en voordeur, is er zeker wat te halen, maar dan wil ik eerst andere kozijnen en dan wordt het een grote kostenpost. Dat wc raampje is er inmiddels uit omdat ik een aanbouw geplaatst heb. Die aanbouw is heel goed geïsoleerd. We gebruiken alleen de vloerverwarming van de woonkamer om de woning te verwarmen. De radiatoren in de rest van het huis staan, op 2 kleintjes na, halletje en badkamer, altijd dicht. Ons gasverbruik is zo'n 1.000 m3 per jaar. Als ik veel geld ga steken in alles qua isolatie dan geloof ik niet dat dat veel oplevert. Mijn gasverbruik zal ik echt niet halveren.

Ik heb bewondering voor je visie en de aanpassingen die je doorgevoerd hebt. Maar ik hoef geen afgiftevermogen te verhogen lijkt me. De meeste radiatoren staan het hele jaar, ook in de winter, dicht. Koken doe ik het liefst op gas, maar we gaan toch overschakelen op inductie. Warm water uit een vat is voor ons geen optie. Daar hebben we geen ruimte voor.

Op Tweakers had ik al wat gelezen. Eigenlijk kijk ik daar niet graag. Mijn ervaring is dat je daar continue neergesabeld wordt als je ergens op reageert.

Eigenlijk is het bij mij baat het niet dan schaadt het niet. De warmtepomp plaatsen kost "niets". Deze warmtepomp, http://gondzik.de/product_info.php?products_id=1123, heb ik op het oog. Dit is dezelfde maar dan gebruikt, http://gondzik.de/product_info.php?products_id=1340. Hier staat de beschrijving bij.

De warmtepomp kost € 1.367,55, gratis afgeleverd. Natuurlijk heb je nog materiaal nodig, maar de subsidie bedraagt € 1.750,--. Maar ik wil sowieso wachten tot na 1 januari aanstaande vanwege dit, https://www.installatie.nl/nieuws/extra ... armtepomp/. Het kan zijn dat het nog meer gesubsidieerd wordt.
Eigenwijs is ook wijs.
Dubrat
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jul 2021, 21:19

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door Dubrat »

@JantjeV8: De gietijzeren radiatoren heb ik geplaatst omdat ik ze mooi vond, en het was ook interessant om ze te verzamelen en op maat te maken. Maar de winst was ook de grotere massa, waardoor er een rustiger temperatuurverloop is in huis. Ik stook op 40 graden, en dat is genoeg om bij vorst alles warm te houden. Wel heeft de de warmtepomp een behoorlijke flow.
De gasaansluiting heb ik niet opgezegd, maar wel mijn abonnement, eerst kreeg ik een hangslot op de meter, en na een jaar kwamen ze hem gratis weghalen, omdat dat, volgens het nieuwe beleid van Enexis, de termijn is dat leidingen ongebruikt mogen blijven.

Helaas had ik op tweakers dezelfde slechte ervaring, maar er is wel veel kennis aanwezig.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door CvP »

HeHaHu schreef: 04 okt 2021, 17:53 Vorig jaar heb ik, of beter een vriend van me die cv-monteur is, een nieuwe CV-ketel geplaatst. De oude had er, zonder enige vorm van onderhoud en noemenswaardige problemen, 26 jaar trouwe dienst op zitten. Was deze vervanging 5 jaar eerder aan de orde geweest had ik geen moment nagedacht over weer een ketel, of misschien een warmtepomp. Maar vorig jaar is het wel door mijn hoofd geschoten om naar een warmtepomp te kijken.
Ho stop!
Begin eens met je radiatoren waterzijdig in te regelen.
Daarna kijken hoever de cv temperatuur naa beneden kan.
Als je dat nu doet kun je het deze winter ervaren hoe je het huis warm krijgt op lage temperatuur.
Na de winter heb je dan een goed inzicht in je echte gasverbruik en heb je de juiste info om een warmtepomp te selecteren.
Succes!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door Paide »

Als je nu al genoeg hebt aan water van 40 graden in de winter, dan zal het wel lukken met een warmtepomp.
Je lastigste vraag is 4. Hoe krijg ik de warmtepomp gekoppeld aan mijn ketel zodat ze lekker samenwerken?

De hybride oplossingen van de ketelfabrikanten hebben een extra regelaar die de samenwerking tussen ketel en warmtepomp regelt.
Als je een losse warmtepomp plaatst, heb je dat natuurlijk niet.

Maar als je de wp eenmaal hebt staan, ga je de cv ketel ook niet meer nodig hebben voor verwarming van je huis, alleen voor het douchewater.
Je draait de thermostaat van je CV dus helemaal naar beneden en gebruikt alleen de thermostaat van je wp. Wanneer het echt, echt, echt koud is en de wp het niet meer trekt, doe je het precies andersom, dan draai je de thermostaat van je wp naar beneden, en die van je cv weer omhoog. Moeilijker moet je het niet willen maken.
HeHaHu
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 okt 2020, 13:50

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door HeHaHu »

Sorry dat ik niet meer gereageerd heb, maar opeens ontvang ik geen mailtjes meer als er iets geschreven is. Toevallig kijk ik nu. Ik kom er op terug. Nu ben ik bezig voor het verjaardagsfeestje van ons zoontje morgen.
Eigenwijs is ook wijs.
HeHaHu
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 okt 2020, 13:50

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door HeHaHu »

Hij had gisteren ook nog zijn kinderfeestje. Voor beide feestjes een taart gebakken met minecraft als thema :D.
Paide schreef: 14 okt 2021, 14:44 Als je nu al genoeg hebt aan water van 40 graden in de winter, dan zal het wel lukken met een warmtepomp.
Ik denk dat er hier sprake is van een misverstand. Dat heeft Dubrat geschreven.
Paide schreef: 14 okt 2021, 14:44 Je lastigste vraag is 4. Hoe krijg ik de warmtepomp gekoppeld aan mijn ketel zodat ze lekker samenwerken?

De hybride oplossingen van de ketelfabrikanten hebben een extra regelaar die de samenwerking tussen ketel en warmtepomp regelt.
Als je een losse warmtepomp plaatst, heb je dat natuurlijk niet.

Maar als je de wp eenmaal hebt staan, ga je de cv ketel ook niet meer nodig hebben voor verwarming van je huis, alleen voor het douchewater.
Je draait de thermostaat van je CV dus helemaal naar beneden en gebruikt alleen de thermostaat van je wp. Wanneer het echt, echt, echt koud is en de wp het niet meer trekt, doe je het precies andersom, dan draai je de thermostaat van je wp naar beneden, en die van je cv weer omhoog. Moeilijker moet je het niet willen maken.
Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoe ze fysiek gekoppeld worden. Is dit een kwestie van een standaard connector? Is dit universeel?

De ketel blijf ik inderdaad nodig houden voor als de wp het niet meer redt. Het lijkt me toch dat ik hier niets voor hoef te doen. Daarom een hybride oplossing; ketel en wp die samenwerken.
Eigenwijs is ook wijs.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door Paide »

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoe ze fysiek gekoppeld worden. Is dit een kwestie van een standaard connector? Is dit universeel?

De ketel blijf ik inderdaad nodig houden voor als de wp het niet meer redt. Het lijkt me toch dat ik hier niets voor hoef te doen. Daarom een hybride oplossing; ketel en wp die samenwerken.
Fysiek is de koppeling simpel. Gewoon aansluiten op je CV-buizen. Het hoeft niet op exact dezelfde plek als je cv ketel. Maar vaak begint daar een dikke leiding waar vervolgens de rest van aftakt. Het is wel verstandig om op die dikke leiding aan te sluiten.

Vaak wordt nog een terugslagklep aangebracht bij de cv-ketel om te voorkomen dat het warme water via de cv-ketel loopt ipv via je radiatoren/vloerverwarming.
HeHaHu
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 okt 2020, 13:50

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door HeHaHu »

Dank je, maar eigenlijk bedoel ik dat ze zo gekoppeld worden dat ze goed samenwerken. Wat ik begrepen heb is deze hybride oplossing geheel "zelfdenkend". Als de wp het niet meer redt neemt de ketel het automatisch over. Op deze manier zullen ze dan ook gekoppeld moeten zijn aan elkaar.
Eigenwijs is ook wijs.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door pelletpower »

Je bedoelt een thermostaat voor beide toestellen, ipv elk apparaat zijn eigen thermostaat? Tsja dat maakt het lastiger. Daar zul je ook een buitenthermometer bij nodig hebben en een stukje logica. Geen idee of hier losse universele modules voor zijn
HeHaHu
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 okt 2020, 13:50

Re: Warmtepomp i.c.m. CV-ketel?

Bericht door HeHaHu »

Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik heb een ketel die geschikt is om met een warmtepomp samen te werken. Zo ontstaat een hybride warmtepomp. Buiten dat de verwarmingsleidingen met elkaar verbonden moeten worden, zullen ook de ketel en de warmtepomp met een kabel verbonden moeten worden zodat als de warmtepomp het niet meer trekt de ketel het automatisch overneemt.
Eigenwijs is ook wijs.
Plaats reactie