Ventilator schakelt uit Attack DPX 15

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
AttackDPX15
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2021, 14:59

Ventilator schakelt uit Attack DPX 15

Bericht door AttackDPX15 »

Geachte forumleden,
Ik volg vaker verschillende topics, en veel tips en trucks mogen leren van jullie waarvoor dank!

Helaas moet ik jullie deze keer actief om hulp vragen, er is een punt waar ik niet uit kom.
Korte beschrijving, en alvast dank voor de reacties! Alle tips zijn welkom!

Een vriend van mij heeft een gebruikte Attack DPX 15 gekocht met Profi PID besturing
Hij wil zijn buffervat zo heet mogelijk laden i.e. rond de 80°C. Na het plaatsen van een 72°C laddomat thermostaat /patroon in plaats van 63°C treedt het volgende op;
(72 was voorhanden, overwegen 78 of 83 te kopen)

Tijdens opstart / begin bedrijf, modus ur0, gaat de rookgasventilator uit (hij regelt niet eerst terug o.i.d., maar ineens uit. Dit bij 65°C watertemperatuur. (L65 en H85, C240 en draaiknop ook op max). Geen mogelijkheid gevonden tot herstart. Zonder ventilator zakt de uitlaatgastemperatuur snel weg, en komt geen vergassing / verbranding tot stand. Hooguit gloed. Dit alles nog voordat we de hoofdlading hout erin kunnen doen.

(Mijn vermoeden; iets met de winter / zomerstand in het kleine menu.) Daar kom ik er niet uit wat de handleiding precies bedoeld. Ik probeer een screenshot bij te voegen.
Ik begrijp niet hoe ik dat zou moeten wijzigen. En / of dat de oplossing zou zijn? Misschien zie ik iets over het hoofd en is het iets totaal anders wat dit veroorzaakt?

Regeling voor de laddomat was al voorhanden, heeft verder geen behoefte aan pompsturing of thermostaat etc.

Profi PID zie link wat ik bedoel speelt zich af in hoofdstuk 4

https://www.heizprofishop.at/Datenbl%C3 ... %20HPS.pdf

Verdere info;
Rookgastemperatuur dan vaak al richting de 170 a 180 graden. Daarmee lijkt mij aan de opstartvoorwaarden van de regeling voldaan. Omdat we er verder niet uitkomen momenteel gewoon fabrieksinstellingen. I.e. 240 graden rookgas, water 85°C, welke de HV niet haalt. Ook al geprobeerd met deze waardes (H95 en C250) verhoogt, zelfde resultaat.

Met de ventilator op handmatig Πd3 bijvoorbeeld een uur (waarna hij natuurlijk uitgaat, en ik m snel weer aanzet) goed kunnen vergassen, Laddomat temperaturen zo 60°c om 72°c. Buffervat temperaturen stegen snel.

Mijn vermoeden; iets met de winter / zomerstand in het kleine menu, waar je ook de rookgastemperatuur kunt zien. (kort ok drukken ipv lang ok met alle instellingen) het graden c teken klein of juist groot geschreven of een – teken.
Ik kan wel schakelen tussen kleine c en – teken.
Ik begrijp de omschrijving van attack daar niet helemaal (of misschien beter gezegd de vertaling.) Hebben het zowel in Duits als Engels liggen, en zijn de talen machtig. Ik begrijp niet hoe ik dat zou moeten wijzigen. En / of dat de oplossing zou zijn[/u][/u].

De attack is in een reeds bestaand systeem (watervoerende houtkachel met buffervat en laddomat) ingebonden. Ongeveer 15 meter tussen HV en buffervat, wat gebruik van de buffervatsensor alweer lastig maakt, tenzij ik m verleng. Maar eigenlijk ook ongewild. Houtkachel staat naast de HV op dezelfde aanvoer en retour, niet in gebruik nu en met kranen afgesloten van aanvoer en retour.

Regeling voor de laddomat was dus al voor handen, heeft verder geen behoefte aan pompsturing of thermostaat etc. Hij wil gewoon dom heet water voor het buffervat produceren, verder niks regelen. dat is de taak van de HV
HV kwam binnen met buffersensor en thermostaat bekabeling (zonder thermostaat) aangesloten, in modus ur4. Ik heb de besturing handleiding bestudeerd, en ben van mening dat modus ur0 hem het beste dient. Sensor en bekabeling afgekoppeld en op ur0 gezet. Over de regeling met buffervatsensor is hier veel geschreven en ben het eens met de genoemde tekortkomingen. Met de regeling van buffervattemperatuur over laddomat zijn we tevreden.

We hebben proef gedraaid met de 63°C thermostaat in de laddomat toen traden deze problemen niet op met modus ur0.
Vanuit het buffervat bediend hij enkel gewone ouderwetse radiatoren in huis met heimeier eclipse kranen. Laagste pompsnelheid en een esbe 3 wegmixer om hoge buffervattemperaturen naar gelang zijn warmtevraag terug te mixen voor de huisinstallatie. Dit werkt goed, lage pompsnelheid, goede delta T, i.e. koude retour. Door gebruik van laddomat aan laadzijde en 3 wegmenger voor huisinstallatie weinig vermenging in het vat. Heel tevreden mee.

Nu nog die HV in bedrijf krijgen dat je deze ook onbeheerd zou kunnen laten draaien. Met werkende ventilator uiteraard.

Alvast DANK!
Groet, Martin
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ventilator schakelt uit Attack DPX 15

Bericht door JantjeV8 »

Er is dus een verschil in de reactie van de besturing op het toepassen van een 63grC of een 72grC patroon.

- Klopt de werking van de patroon? Kun je dat controleren in een pannetje water met temperatuurmeter?
- De patroon zit buiten de kachel. Vooraleer de patroon de 72grC bereikt, zou het dan kunnen zijn dat de hoeveelheid water IN de kachelboiler aan te hoge temperatuur bereikt en de kachel daarom uit gaat?
AttackDPX15
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2021, 14:59

Re: Ventilator schakelt uit Attack DPX 15

Bericht door AttackDPX15 »

Hallo Jantje V8, allereerst dank voor het meedenken!

Klopt, de essentie is een verschil in regeling. Iedere keer weer bij 65°C ventilator uit. Met patroon 63°C kwamen we daar net niet aan.
Met de hand meten zouden we ook nog eens kunnen doen. Wat we wel hebben gedaan en gemeten is het volgende;

We hadden nog een pompschakelaar met sensor liggen en temperatuurdisplay. Deze sensor hebben we bij de opening voor de watertemp. sensor van de DPX kunnen bijvoegen, er was genoeg ruimte. Ook de STB zit in deze opening (veiligheidsthermostaat).

Tevens heeft de laddomat de standaard insteek metertjes. De pompschakelaar heb ik een lamp laten aansturen op 72°C zodat we nog een extra waarschuwing hebben.

We meten in bedrijf exact 72°c op het display van de DPX als ook de pompschakelaar. De meters op de laddomat geven 70°C aanvoer, en 60°C retour richting DPX. We schieten daar niet overheen.

De laddomat staat op de kleinste pompstand. Enkel wanneer we midden in de afbrand zitten (vergassing flink op gang) wil het kort oplopen tot 74 a 75°C. Wanneer we dan de pompsnelheid verhogen zitten we in korte tijd weer exact op 72°C

Buffervat is onderin koud met 20°C genoeg om bij te mengen. Na afbrand is de bovenkant buffervat netjes op 68 graden, gemeten 1/3 hoogte van de bovenkant van het buffervat, welke 1000 liter is. Er is al een beetje afname van warmte richting huis momenteel.

Overigens laten we de laddomat continu pompen zodat de aanvoer en retour rustig in temp mee stijgt bij het opstarten. Geen temperatuurregeling op de pomp.

Groet, Martin
Plaats reactie