welke houtwolvezelisolatie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

welke houtwolvezelisolatie?

Bericht door fietser »

Hallo,

wij willen een grote ruimte (10x10 meter) van houtwolvezelisolatie voorzien. Wij willen dit aan de binnenzijde van de buitenmuren (steens) bevestigen en afwerken met leem en wandverwarming.

Nu zijn er ten minste drie fabrikanten met isolatieplaten waar wij uit kunnen kiezen:

Steico internal: https://www.steico.com/de/produkte/wdvs ... cointernal

Best wood room 140: https://www.schneider-holz.com/de/produ ... /room-140/

Gutex Thermoroom: https://gutex.fr/fileadmin/uploads/Down ... 020-12.pdf

Als ik het goed lees zijn de isolatiewaarden ongeveer gelijk van de verschillende producten. Ik weet niet, hoe het met lijm / bindmiddelen zit. Zou hier nog veel verschil in zitten? Bij voorkeur neem ik een plaat die zo min mogelijk afval produceert. Van de Gutex Thermoroom weet ik dat er 4% polyurethaan in zit, van de andere platen is het mij niet duidelijk. Hebben jullie nog een mening welke plaat het beste is voor onze toepassing?

De Gutex is het duurst per vierkante meter, de Steico en Best wood zijn vergelijkbaar qua prijs (Best wood lijkt nog een fractie goedkoper dan Steico)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: welke houtwolvezelisolatie?

Bericht door Pietje »

Ik heb uit een gesloopt huis houtwolplaten gehaald, evenals hennep/schapenwol. Ik heb het gevoel dat die houtwol heel makkelijk waterdamp opneemt en dat daarmee de isolatiewaarde keldert. Ik zou het niet aanraden, tenzij je bijna dampdicht bouwt voor de isolatie en dampopen aan de buitenkant.
Die hennep/schapenwol heeft dat niet, die blijft licht en warm aanvoelen.

Overigens, beide materialen branden als een fakkel. Geen idee hoe je er voor kan zorgen dat je huis niet wegsmeult als er toch brand in komt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: welke houtwolvezelisolatie?

Bericht door JantjeV8 »

Doorgaans wordt bij schapenwol, cellulose, vlas en dat soort isolatiematerialen een snufje Borax gemengd om de brandeigenschappen wat te verbeteren.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: welke houtwolvezelisolatie?

Bericht door Pietje »

Op het kampvuur merk je daar niets van! :lol:

Ik heb de stro in mijn huis aan alle kanten met leem weggesmeerd. Stro brandt niet als het in een muur zit, maar smeult zeer zeker wel. Er zullen vaker berichten komen van niet-blusbare branden van huizen met ecologische isolatie.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: welke houtwolvezelisolatie?

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb daar ook m'n vraagtekens bij Pietje. Denk dat het allemaal maar even is. Als de temperatuur hoog genoeg oploopt is de werking al gepasseerd denk ik.
Pietje schreef: 28 sep 2021, 23:34 Er zullen vaker berichten komen van niet-blusbare branden van huizen met ecologische isolatie.
Ja, daar waar in de bouw juist brand (Grenfell, Milaan) momenteel ontzettend veel aandacht krijgt van de advieswereld. De politiek volgt dat blindelings. Dus spouwcompartimenten, fireblockers, brandklasse B en nog liever A materialen, iets anders komt er echt niet in hoor. Laagbouw en grondgebonden bewoning wel, maar boven de 13m ga je echt geen schapenwol verkocht krijgen.
Plaats reactie