Pellet CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Coolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021, 00:47

Pellet CV

Bericht door Coolen »

Hallo,

Wij hebben een huis in Spanje die wij graag zouden willen verwarmen, we hebben geen gasaansluiting.

Nu zit ik zelf te denken aan een pellet CV.

We hebben nu verschillende partijen over de vloer gehad en iedereen komt met een ander verhaal en uiteraard andere prijzen.
Dus ik vraag me af wat een goed schema is om aan te houden:

Huis is 200m2 welke ik via 2 thermostaten zou willen bedienen (1 voor alle slaapkamers en 1 voor leefomgevingen)

Nu was dit mijn idee:

Pellet CV 25Kw --> CV buffer --> 3 pompen --> 3 x radiatoren.
En dan een aparte ketel voor de douches.
Er bestaan in mijn idee dan 2 gesloten systemen 1 tussen de pelletcv en de CV buffer en 1 systeem van de radiatoren en de douche ketel.

Nu loop ik een beetje tegen de grote aan van de CV buffer, de ene partij zegt 100l is voldoende en de andere roept dan ik minimaal 1000l moet nemen. En de laatste vertegenwoordiger wilde zelfs dat ik een vat van 2000l. ga gebruiken.

Is er een stelregel die bepaald hoeveel liter we nodig hebben?

En is mijn opstelling zo het meest efficiënt? Of slaat mijn plan helemaal nergens op?
Laatst gewijzigd door Coolen op 27 sep 2021, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Pellet CV

Bericht door Albert van WdJ »

Hoi Coolen,
Welkom op het forum.

Je vragen roepen nieuwe vragen op
Voor mijn idee is het in Spanje nooit zo koud. Of is dat in jullie omgeving wel zo?

Heb je een berekening erop los gelaten, hoeveel vermogen je verwarmingsketel moet kunnen leveren voor jouw woning?
Want wie heeft die 25 kW vastgesteld voor een pelletketel en op basis waarvan?

In principe wordt een buffer bij een pelletketel gebruikt om sneller warmte beschikbaar te hebben. In een omgeving waar het erg kan afkoelen is dat handig, of in een woning met slechte isolatie.
Maar een pelletketel zou zonder buffer ook probleemloos moeten kunnen werken. Want de meeste pelletketels kunnen moduleren.
Wat is het motief om er een buffer aan te koppelen?

Wanneer een buffer niet binnen de thermische schil van je woning staat, verlies je constant warmte waar je niets meer aan hebt. Meestal staat die buffer in de schuur of in een ander gebouw bij of aan de woning.
Staat een buffer binnen de thermische schil van de woning, dan heb je wel wat aan die warmte. Maar daar ben je ook weer niet altijd blij mee. In voor- en najaar kan zo'n opstelruimte dan te warm worden voor het aangename.
(Want alle buffers verliezen warmte, hoe goed geïsoleerd ze ook zijn.)

De energie, opgeslagen in de houtpellets, verlies je niet tijdens opslag.
Dus als je een systeem hebt zonder buffer, is dat energetisch het meest efficiënt.

Warm water voor sanitair gebruik sla je wel op in een voorraadvat. Want dat is meestal niet direct in die hoeveelheid te bereiden met een pelletketel.
Change, before you have to.
Coolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021, 00:47

Re: Pellet CV

Bericht door Coolen »

Dank je wel voor je snelle reactie.

Ik heb even een tekening gemaakt van mijn idee.

Als het buffervat neit nodig is, scheelt dat behoorlijk in de prijs.

Het is hier in Spanje ongeveer 8 tot 9 maanden warm, maar kan ook in die andere dagen heel koud zijn, incl sneeuw.

Die 25kW wordt eigenlijk door alle verkopers aangehouden, ik weet niet goed hoe ze daar aan komen.
De woning is nog niet geheel geisolleerd, we hebben net een nieuw dak en zijn bezig alle muren te isoleren. Maar het blijft een woning die vooral koud is in de zomer, we hebben dus geen airco nodig, door de koude vloer (meter beton met tegels). We lossen dit op met kleden in de winter, dit scheelt enorm, maar we moeten wel verwarmen.

De ketel en buffer zouden in onze schuur komen. Die wel in hetzelfde pand zit. Maar ik wilde deze in een aparte cvketelruimte plaatsen. Zodat hij niet kan beschadigen.
Bijlagen
Pellet Caldera.jpg
Laatst gewijzigd door Coolen op 27 sep 2021, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Pellet CV

Bericht door Albert van WdJ »

Coolen schreef: 27 sep 2021, 09:46 Die 25kW wordt eigenlijk door alle verkopers aangehouden, ik weet niet goed hoe ze daar aan komen.
Dat ligt misschien ook aan de functie van het gebouw.
Je hebt bijv. 3 douches.
Wordt er ook verhuurd?
Want dan moet je vaak constant aan een bepaalde warmtevraag kunnen voldoen.
Change, before you have to.
Coolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021, 00:47

Re: Pellet CV

Bericht door Coolen »

Nee het pand wordt niet verhuurd. Het tweede pandje is heel klein en is alleen voor onze gasten. (Ongeveer 50m2)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Pellet CV

Bericht door Albert van WdJ »

Coolen schreef: 27 sep 2021, 09:46 Als het buffervat niet nodig is, scheelt dat behoorlijk in de prijs.
Buffers zijn niet zo duur meer tegenwoordig.
Maar sommigen vragen de hoofdprijs, terwijl je een gelijkwaardig model elders voor de helft kunt kopen. Helaas heb je met een installateur vaak niet de keus.

Verder:
Jouw situatie is op afstand moeilijk in te schatten.
Op dit forum zijn er volgens mij ook maar weinig leden die met een pelletketel verwarmen. (Maar dat kan ik mis hebben. )

Wat kan helpen is de verwarmingssituatie in het verleden. Wat werd er verwarmd en waarmee?

Daarnaast moet een leverancier/installateur kunnen uitleggen waarom hij een buffer wil plaatsen. Niet onderbouwd met een onderbuikgevoel, maar met cijfers.
Want elke woning is verschillend. En zo ook de pelletketels en benodigde appendages etc. Er zit ook een grote variatie in modellen en prijzen.
Bekijk de websites van de fabrikanten, wanneer je een aanbieding hebt van een compleet systeem. Fabrikanten geven bijna altijd zelf aan, op welke manier hun ketels het best geïnstalleerd kunnen worden. En of en wanneer daar een buffer op moet.
Wanneer je dan een uitgewerkt voorstel hebt kunnen we hier meekijken of er iets is wat opvalt.

En misschien heb je woningen in de directe omgeving waar ook een pelletketel staat. Dan kan je de ervaringen te weten komen en mogelijke fouten ontlopen.

Maar de uiteindelijke beslissing moet je toch zelf nemen.
Change, before you have to.
Coolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021, 00:47

Re: Pellet CV

Bericht door Coolen »

Installateurs werken hier wat anders, de leveranciers bijna installeren nooit, komen wel na de installatie langs voor het afstellen als de installateur dit niet kan, ik had zelfs gehoord dat er systemen op de markt zijn, waarbij ze dit op afstand kunnen doen.
De betere installateurs installeren bijna alle bekende merken.

Tot nu toe werd er met gasflessen verwarmd, maar je moet dan altijd het raam openhouden voor zuurstof en je kunt alleen stoken als je wakker bent.
We hebben voor de avonduren wel mobiele elektrische radiatoren, maar dat verbruik is heel hoog.

In onze omgeving wordt eigenlijk alleen gestookt met pellet- en houtkachels en niet via radiatoren. Maar vaak zijn die huizen heel klein. De grote huizen die wel stoken met radiatoren maken gebruik van gasflessen of een grote gastank (deze laatste wordt steeds zeldzamer, omdat de oudere ranks allemaal afgekeurd worden en nieuwe bijna niet meer geïnstalleerd mogen worden op het platte land.

Ik ga met deze informatie naar nog een ander bedrijf die erg goede referenties heeft, is wel een paar uur rijden, maar dat hebben we er wel voor over.

Bedankt zover voor je hulp en zodra ik een uitgewerkte offerte heb, laat ik het graag even weten.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Pellet CV

Bericht door pelletpower »

In onze omgeving wordt eigenlijk alleen gestookt met pellet- en houtkachels en niet via radiatoren
Volgens mij wonen jullie daar? Dat zou een buffer rechtvaardigen, anders is ie eigenlijk overbodig. Misschien een kleine voor sanitairwater.

Is hout geen optie? Meestal gratis en pellets moet je altijd kopen. Pellets hoef je voor het milieu niet te doen, ze kosten net zoveel fossiel bij het maken als wat ze teruggeven bij het stoken.

Nederland is natuurlijk een gasland, van hier geen keteltje meenemen? Zijn zowat gratis en als je ze kunt laten condenseren een rendement van over de 100%. En hier zijn alle ramen gewoon dicht hoor, als het koud is.

Wel wat werk natuurlijk, zeulen met hout.

Verder heeft Albert al een en ander heel duidelijk weergegeven.
Coolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021, 00:47

Re: Pellet CV

Bericht door Coolen »

Ja dat klopt we wonen daar met z'n vieren. Is een buffer van 1000 liter dan een goed uitgangspunt?

We zaten eerst aan een combi ketel te denken, dus hout en pellet, maar het prijs verschil verdienen we nooit terug. Ik zie mezelf ook geen hout sprokkelen, wat hier in Catalonië trouwens maar beperkt is toegestaan.

Waar we vooral van af willen is het eindeloos slepen van gasflessen.
Nu zal een ketel denk ik een stuk efficiënter zijn dan zo'n gaskachel, maar toch. Spanje is niet echt een gasland, En ik vind gas hier relatief duur en dat zal de komende tijd alleen nog maar duurder worden.
Coolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021, 00:47

Re: Pellet CV

Bericht door Coolen »

We hebben inmiddels diverse andere partijen gesproken en de meeste zeggen dat een buffervat voor het radiatoren niet nodig is, het zal er wel voor zorgen dat alle radiatoren sneller warm worden, maar dit zou een kwestie van minuten zijn.

Het grote buffervat laten we daarom voor nu nog even zitten.
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pellet CV

Bericht door larsj »

Het punt van een buffervat is dat je letterlijk een buffer van warmte hebt, dus ook als je pelletketel niet stookt of meer warmte produceert dan de warmtevraag.

Wat betreft berekening voor een buffervat, de vuistregel is ongeveer 35liter per kw waterzijdig vermogen. Oftewel, voor een pelletketel van 25kw heb je al snel een buffervat nodig van 875liter (800 liter zal ook volstaan). Nu kun je ketels meestal ook wel instellen op sterkte, ik zou dan aanraden een ketel te nemen die iets te zwaar is en de brandersterkte iets terugschroeven, dan draait je ketel niet continu op z'n top.
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pellet CV

Bericht door larsj »

Coolen schreef: 28 sep 2021, 01:25 Ja dat klopt we wonen daar met z'n vieren. Is een buffer van 1000 liter dan een goed uitgangspunt?

We zaten eerst aan een combi ketel te denken, dus hout en pellet, maar het prijs verschil verdienen we nooit terug. Ik zie mezelf ook geen hout sprokkelen, wat hier in Catalonië trouwens maar beperkt is toegestaan.

Waar we vooral van af willen is het eindeloos slepen van gasflessen.
Nu zal een ketel denk ik een stuk efficiënter zijn dan zo'n gaskachel, maar toch. Spanje is niet echt een gasland, En ik vind gas hier relatief duur en dat zal de komende tijd alleen nog maar duurder worden.
Ik heb een pellet/hout combo ketel gekocht van het merk ABC. Bevalt goed en de prijs was goed te doen.
Coolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021, 00:47

Re: Pellet CV

Bericht door Coolen »

larsj schreef: 17 okt 2021, 20:59 Het punt van een buffervat is dat je letterlijk een buffer van warmte hebt, dus ook als je pelletketel niet stookt of meer warmte produceert dan de warmtevraag.

Wat betreft berekening voor een buffervat, de vuistregel is ongeveer 35liter per kw waterzijdig vermogen. Oftewel, voor een pelletketel van 25kw heb je al snel een buffervat nodig van 875liter (800 liter zal ook volstaan). Nu kun je ketels meestal ook wel instellen op sterkte, ik zou dan aanraden een ketel te nemen die iets te zwaar is en de brandersterkte iets terugschroeven, dan draait je ketel niet continu op z'n top.
Maar moet de ketel dan niet constant aanstaan om het buffervat op temperatuur te houden?
Coolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021, 00:47

Re: Pellet CV

Bericht door Coolen »

larsj schreef: 17 okt 2021, 21:00
Coolen schreef: 28 sep 2021, 01:25 Ja dat klopt we wonen daar met z'n vieren. Is een buffer van 1000 liter dan een goed uitgangspunt?

We zaten eerst aan een combi ketel te denken, dus hout en pellet, maar het prijs verschil verdienen we nooit terug. Ik zie mezelf ook geen hout sprokkelen, wat hier in Catalonië trouwens maar beperkt is toegestaan.

Waar we vooral van af willen is het eindeloos slepen van gasflessen.
Nu zal een ketel denk ik een stuk efficiënter zijn dan zo'n gaskachel, maar toch. Spanje is niet echt een gasland, En ik vind gas hier relatief duur en dat zal de komende tijd alleen nog maar duurder worden.
Ik heb een pellet/hout combo ketel gekocht van het merk ABC. Bevalt goed en de prijs was goed te doen.
Bedankt voor de tip, ik heb dit merk in Spanje nog niet gevonden, maar wellicht toch via NL laten komen.
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pellet CV

Bericht door larsj »

Coolen schreef: 17 okt 2021, 21:20
larsj schreef: 17 okt 2021, 21:00
Coolen schreef: 28 sep 2021, 01:25 Ja dat klopt we wonen daar met z'n vieren. Is een buffer van 1000 liter dan een goed uitgangspunt?

We zaten eerst aan een combi ketel te denken, dus hout en pellet, maar het prijs verschil verdienen we nooit terug. Ik zie mezelf ook geen hout sprokkelen, wat hier in Catalonië trouwens maar beperkt is toegestaan.

Waar we vooral van af willen is het eindeloos slepen van gasflessen.
Nu zal een ketel denk ik een stuk efficiënter zijn dan zo'n gaskachel, maar toch. Spanje is niet echt een gasland, En ik vind gas hier relatief duur en dat zal de komende tijd alleen nog maar duurder worden.
Ik heb een pellet/hout combo ketel gekocht van het merk ABC. Bevalt goed en de prijs was goed te doen.
Bedankt voor de tip, ik heb dit merk in Spanje nog niet gevonden, maar wellicht toch via NL laten komen.
Graag gedaan, het is een merk uit het Oostblok, daar komen veel van dat soort ketels vandaan. Wellicht is er ook een dealer in Spanje. De NL dealer vind je door ABC Combo ketel te Googlen
Plaats reactie