Pellet CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pellet CV

Bericht door larsj »

Coolen schreef: 17 okt 2021, 21:19
larsj schreef: 17 okt 2021, 20:59 Het punt van een buffervat is dat je letterlijk een buffer van warmte hebt, dus ook als je pelletketel niet stookt of meer warmte produceert dan de warmtevraag.

Wat betreft berekening voor een buffervat, de vuistregel is ongeveer 35liter per kw waterzijdig vermogen. Oftewel, voor een pelletketel van 25kw heb je al snel een buffervat nodig van 875liter (800 liter zal ook volstaan). Nu kun je ketels meestal ook wel instellen op sterkte, ik zou dan aanraden een ketel te nemen die iets te zwaar is en de brandersterkte iets terugschroeven, dan draait je ketel niet continu op z'n top.
Maar moet de ketel dan niet constant aanstaan om het buffervat op temperatuur te houden?
Dat ligt aan de temperatuur die je in je vat wil hebben. Ideaal gezien zit er een controller tussen, bijvoorbeeld een Resol. Die heb ik zo ingesteld dat mijn pelletketel automatisch aangaat als mijn vat onder de 50 graden is, en de controller schakelt de ketel ook weer uit als het vat 68 graden is. Zo draait de ketel maar een paar uurtjes per dag en heb je ook als je ketel niet brandt dus warm water. Op zo'n controller (maar ook op de ketel) kun je ook tijden instellen. dat bijvoorbeeld je ketel om 06:00 aangaat zodat je 's ochtends warme radiators hebt. Met een eenvoudige CV klokthermostaat heb je dan een mooi systeem.
Plaats reactie