bovenkant (einde) spouwmuur isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
barry_1987
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2021, 09:59

bovenkant (einde) spouwmuur isoleren

Bericht door barry_1987 »

Ik heb een vraag over isolatie van een stuk muur.

De situatie; jaren 50 huis, 5cm geisoleerde spouw (EPS). Tussen de 1e verdieping en de zolder met schuin dak eindigt de spouw. Daar zit een stukje van 20 wat bestaat uit steens muur. Daar zitten draagbalken in gemetseld. Aan de andere kant loopt de goot van het schuine dak, steen is niet zichtbaar aan andere zijde.

Ik wil tussen de balken met 20cm steenwol isoleren tegen luchtgeluid. Dit betekent dat er ook steenwol tegen de binnenkant van het kleine stukje steensmuur gedrukt gaat worden. De muur is steens en dus hartstikke koud in de winter, de rest van de ruimte is geïsoleerd (spouw dus, maar ook HR++ glas). Volgens ubacus gaat dat ook vochtproblemen geven.

Koudste punt is dus boven het plafond. Ik ben bang voor condensatie tegen het stukje steens muur.
Als dit stukje muur nat wordt, gaan de balkkoppen misschien wel rotten na verloop van de tijd. Dan heb ik echt een probleem.

Zie afbeelding; Als ik de holte in de dakoversteek laat volblazen met glaswol (1), dan zou de muur warmer blijven en kan het vocht van binnen naar buiten diffunderen. Binnenkant (bij punt 2) ook een dampscherm tegen de muur, dan gaat er alleen een minimale hoeveelheid vocht via de balken en de via het binnenblad van de spouw richting punt 1. Dan ook weinig kans op natte pakken glaswol op punt 1.

Klopt wat ik denk? Iemand tips?
Bedankt voor het meedenken!
schets isolatie dak.png
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: bovenkant (einde) spouwmuur isoleren

Bericht door JantjeV8 »

Ja, dat zijn lastige details. Ik heb dat van binnenuit geïsoleerd, dus tegen dat muurtje en tussen de balken door. Onder de dakoverstekken tocht het hard genoeg om de balkkoppen niet te laten verrotten. Ideaal wordt het nooit.
Buitenkant is theoretisch beter, maar dan ga je ook de ventilatie blokkeren. En je moet dat erg goed dicht timmeren, want vogels willen er graag nestelen of het materiaal als nestmateriaal weg peuteren.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: bovenkant (einde) spouwmuur isoleren

Bericht door Bossie »

Temperierung/wandverwarming in de muur onder de balken aanbrengen?
Plaats reactie