Mini kelder zinvol

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Mini kelder zinvol

Bericht door benthuis »

In m'n onderkomen moet ik nog een vloer storten...
Ik kan hierin nog sparingen aanbrengen.
Zo denk ik over het iets verdiepen van een gebruikt ligbad om er makkelijker in te kunnen douchen...

Een goede plek voor bewaren van voedsel staat ook hoog op de lijst. Het zou een optie kunnen zijn om een kelder-achtig gat te maken. Eventueel de zandbodem deels laten bestaan?

Hierboven op zou ik een geïsoleerde verhoging kunnen plaatsen voor betere toegang.

Goed idee, slecht idee? Suggesties?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Mini kelder zinvol

Bericht door fireblade »

Een ligbad iets verdiepen, hoe kun je dan nog bij je sifon komen? Verder is een goede isolatie vereist anders koelt je water teveel af als je in bad ligt, en kan het in het verdiepte deel gaan condenseren.
Een kelder is ideaal, wij hebben er ook een in ons huis van 1910, deze heeft stahoogte, gerealiseerd dmv bedstede en een bergkast erboven. Werkt perfekt en scheelt een paar maten in de grootte van je koelkast. Let wel op de hoogte van je grondwater, graaf een proefgat als de waterstand het hoogst is tpv de plaats waar je je kelder wilt realiseren. Dat scheelt een hoop ellende met vocht. Heb ook wel gezien dat een kelderbak is gaan drijven en zo de vloer eromheen kapot drukte.
Houd ook rekening met het beluchten/ontluchten van de kelder anders zou het een muffe bedoening kunnen worden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mini kelder zinvol

Bericht door kockie »

Ik heb een klein verdiept stukje in huis wat wij een kelder noemen. Ik zou graag een grotere willen waar je in kunt staan en die koeler blijft. Als je er de tijd en energie voor op kunt brengen om er eentje uit te graven en als dat lukt zonder dat de muren naar binnen klappen zou ik het zeker doen. Heel ver onderaan op m'n todo list staat om er eentje te maken, of om een oude mestkelder geschikt te maken
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Mini kelder zinvol

Bericht door benthuis »

fireblade schreef: 19 aug 2021, 15:14 Een ligbad iets verdiepen, hoe kun je dan nog bij je sifon komen? Verder is een goede isolatie vereist anders koelt je water teveel af als je in bad ligt, en kan het in het verdiepte deel gaan condenseren.
Over de afvoer had ik nagedacht. Maar het sifon niet... Wel een punt! Douche en bad is misschien makkelijker. Doe alles met "voor gratissch" spul. We shall see.

Doel met de kelder zou zijn om veel zonder koelkast te kunnen. De easy oplossing is een goed geïsoleerd koelkist bouwen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini kelder zinvol

Bericht door pelletpower »

Verdiept ligbad had ik ook gedaan in ons vorige huis. Nu hebben we badkamer op de eerste verdiepng. Niet zo handig.
Verdiept bad wel.

Kelder heb ik nu ook gemaakt. Kun je net niet in staan. Is t dus ook net niet.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Mini kelder zinvol

Bericht door Pietje »

Ben nu veel in onze kelder aan het werk. Die ik lekker koel, terwijl alle deuren nog open zijn. Ik heb veel informatie voor het vormgeven van de kelder gehaald uit het boek 'Rootcellaring' (https://www.bol.com/nl/nl/f/root-cellaring/36503306/ of kom maar lenen als je die stenen komt halen ;-) ). Ventilatie met thermosyfon die stopt als het buiten warmer is. Geniaal...
P1540512.JPG
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Mini kelder zinvol

Bericht door jwardenier »

Kelder naast de badkamer ? dan kun je een luikje maken om bij de afvoer te komen .wij hebben een kleine kelder die voldoet voor wat Keulse potten en week voorraad .Ligbad kan beter buiten staan ,leuk voor de ganzen .Voor de opslag van onze jaar voorraad hebben we een voorraad kamer met een dikke lemen vloer ,luiken voor de ramen tegen de zon ,deze is redelijk koud ,er was eens iemand bij wie de armharen overeind gingen staan toen hij de kamer bekeek .
We hangen er ook vlees te drogen ,er ligt nu nog worst , ham ,bacon en spek van de laatste slacht ,ook liggen er kazen op de plank waarvan er enkelen 1,5 jaar oud zijn .Veder veel weck en gedroogd spul .
Fruit gaat minder goed ,na de oogst heb ik enkele malen o a appels proberen te bewaren maar na een paar maand is hier de lol wel van af .
Ventilatie heb ik via een rooster in de muur op een plek waar de zon niet komt ,veder is de kamer heel dik geïsoleerd en heb ik vooraf alles dicht gemaakt met fijn gaas zodat ratten of muizen er niet in kunnen ,het is een grote koelkast zonder energie verbruik .
Wat minder slim geweest is ,heb er de vrieskasten ook in staan ,deze produceren warmte .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini kelder zinvol

Bericht door pelletpower »

Nee john? Appels bewaren is lastig? Dacht dat dat goed ging. Tot de volgende oogst zelfs?

Thermosyphon van Pietje is ook interessant genoeg om eens te bekijken
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Mini kelder zinvol

Bericht door remco d »

Moet me er nog in verdiepen maar wil graag een kelder in mijn te bouwen schuur/garage. Is een dingetje omdat het dan niet meer onder "vergunningsvrij bouwen" valt. Deze zou ook voor appels bewaren gebruikt moeten worden. Kan ik daar op een of andere manier rekening mee houden? De minikelder in huis uitdiepen is ook een optie maar dat is wel een lastig klusje.

Mvg Remco
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Mini kelder zinvol

Bericht door benthuis »

Wat betreft appels: ik heb er een speciale kast voor gebouwd met ventilatie. Resultaat minimaal... Laatste appels gaan in Januari in de stamppot. Maar dat is dan ook nog het enigste doel. Verder is er dan al wel een derde weggegooid vanwege bederf. Hier:https://www.ecologieforum.eu/viewtopic. ... s+bewaren al een keer besproken .

Uitdrogen is denk ik de grootste zorg. Weet van iemand die ze tegen z'n huis in houten kratjes heeft staan met kranten erop en ertussen. Deze had nog het meeste succes.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie