Houtvergasser vragen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bim1
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2021, 10:31

Houtvergasser vragen

Bericht door Bim1 »

Goeiedag,

Ik lees al een tijdje mee in dit forum, vond niet meteen een antwoord dus vandaar even mijn eerste post.

Ik woon in België bij antwerpen en verhuis binnenkort met mijn gezinnetje naar een losstaande ruimere woning waarin ook mijn schoonouders zich in gaan vestigen (zorgwonen). Het idee is dat zij dan met mijn jonge kinderen helpen (3 en 6j), en dat nadien wij gemakkelijker voor hen kunnen zorgen naar mate ze ouder worden.

Daar ik in de winter bomen snoei, heb ik gratis (als je de uren niet telt) toegang tot 15-40 kuub divers kliefhout uit de nabije omgeving en wil graag een houtvergasser plaatsen, heb nog 25kuub staan.

In onze half-open bebouwing (300m2 bewoonbaar) die we binnenkort verlaten hebben we een jaarlijks gasverbruik voor de verwarming van 9.000 à 10.000kWh, dat is met een geïsoleerd dak, HRtop condenserende ketel en HR top hoogrendementsbeglazing, een twijfelachtig EPC van 338kWh/m2jaar (EPC is een theoretisch Belgisch energielabel). 2 volwassenen en 2 kinderen, thermostaat op 19°C en 10 kuub hout bijverwarming per winterseizoen met de haardcassette in de living.

In de nieuwe zorgwoning (550m2) heeft 10cm PURpaneel dakisolatie en vloerverwarming. 2,6m2 ramen heeft enkele beglazing, 6,6m2 heeft oude dubbele beglazing, de rest is hoogrendementsbeglazing dus nog wat marge voor verbetering. We gaan nog de spouw na isoleren en bijkomend isoleren op het dak. EPC is 301kWh/M2j. De huidige bewoners verbruiken 80.000kWh ! aan gas per jaar, da’s met de thermostaat op 23°C. Die hebben een onderneming en schrijven hun stookkosten af op hun firma, misschien een beetje vandaar.

Mijn vraag is de volgende: ik heb 2 firma’s zover gekregen om de houtvergasser aan te bieden, hun uitleg en opstellingen zijn verschillend op gebied van waar en hoeveel te bufferen. Wat is naar jullie mening de meest verstandige installatie?

Ik ben redelijk een leek op gebied van verwarmingstechniek, toch overloop ik even de bestaande installatie en nadien beide offertevoorstellen:

Bestaande installatie:
Condenserende Buderus 60kW HR+ kachel die een 200l boiler verwarmt. Hieruit vertrekken 2 kringen voor vloerverwarming op lage temperatuur en 1 kring sanitaire verwarming. Dit zit in de stookkelder.

De houtvergasser zou met groot bufffervat in een losstaande garage buiten komen te staan die ik zo goed mogelijk ga isoleren. Er zou dan een ondergrondse flexibele geïsoleerde transport warmwaterleiding +retour 1m onder de oprit komen tussen losstaande garage en stookkelder. De afstand is 22m. 1 à 2 keer daags de bak met hout vullen zou ik best ok vinden, als in ‘putje winter’ de gasketel soms een heel klein beetje moet bijwarmen vind ik niet erg, ik wil vooral de huidige 300€ per maand aan gas sterk reduceren terwijl ik verder mijn houthobby verder zinvol kan beoefenen.

1. Installateur 1 biedt een Hargassner 30kW type Neo-HV30 (15-30kW, vulruimte 166l) met lambdasonde aan, 1500l buffervat en beide worden dan in de externe garage geplaatst. Dit warmwater wordt dan onderbroken getransporteerd naar een 800l buffervat in de stookruimte. Dit 800l vat staat naast de gasketel en voedt de bestaande 200l boiler in warmte. Wanneer de 800l buffer te laag komt in temperatuur, schiet de transportleiding in gang. De garage meet 4x4,5m, wat ik dan fijn vind is dat de fietsen er nog in kunnen. Ik hoorde evenwel dat 22m transportleiding die soms stilstaat, flinke verliezen geeft.

2. Installateur 2 biedt een Windhager LPW360T (23,7-35,6kKW, vulruimte 220l) zonder lambdasonde, 2 buffervaten van 1500l in cascade in de externe garage. Hij argumenteert dat lambdasondes onbetrouwbaar zijn en er na enkele jaren gebruik veelal weggenomen worden, dat ook zonder de brander een hoog rendement heeft en zijn verbranding aan de hand van temperatuursensoren de branding correct reguleert op primaire en secundaire lucht. De cascadeschakeling zou in de zomer dan het warm te houden volume verkleinen tot 1500l wat de bufferverliezen ten goede zou komen.

Kan iemand me advies geven omtrent de geprefereerde opstelling buffervaten?

Verder verneem ik graag of de opmerking over de lambdasonde steek houdt.

Opmerkingen over de genoemde houtvergassers zijn uiteraard ook welkom.

Bedankt en met vriendelijke groet
Dimitri
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Houtvergasser vragen

Bericht door larsj »

Hallo, wat vergassers en lamba sondes betreft, ik heb ook gekozen voor een ketel zonder. Uiteindelijk een ABC Combo 25kw, die doet zowel hout als pellets. Ik merk dat met name sommige vergassers dermate duur zijn dat je je ook moet afvragen of je dat nog terug gaat verdienen. Ook is het verschil tussen ketels met of zonder sonde ook maar enkele procenten, en toch weer een extra component wat ook weer stuk zou kunnen gaan.
Plaats reactie