Binnenwand houtkachel.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Binnenwand houtkachel.

Bericht door Loe »

Hallo Allemaal.mijn naam is loe Ik ben nieuw op het forum.
Heb wel vaak wat gelezen hier. Maar nu ook echt aangemeld.
Ik heb al jaren een houtkachel als hoofdverwarming en ben hier ook heel tevreden over.
Nu ik heb een vraag waar ik mee zit.
Het zal wel vaker besproken zijn maar kan niet echt wat vinden wat hierover gaat.
Ik heb namelijk vandaag de totaal vergane achterkant binnen werk van chamotte steen verwijderd en vervangen voor een stuk op maat gemaakte vermiculiet plaat.
Nu is mijn idee, en vraag hierover. Vermiculiet isoleerd. En zou naar zeggen sneller een hogere verbrandingstemperatuur in de kachel creëren.
Maar is het niet zo dat die warmte de pijp uit vliegt omdat de vermiculiet in tegenstelling tot chamotte niet accumulerend is.
En daardoor een stukje verlies in plaats van winst.

Ps. Tegenwoordig zie ik overal nieuwe kachels met vermiculiet. Is 't een hype of is 't echt beter.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door Erikvr »

Het heeft te maken met het kachelontwerp. Bij moderne houtkachels isoleert het vermiculiet de verbrandingskamer voor een hete verbranding en de warmte wordt via een (langer) afvoerkanaal in de kachel afgegeven. Oude houtkachels geven vooral hun warmte af in de brandkamer aan vuurvaste stenen of gietzijzeren platen die dan de buitenkant verwarmen. Ga je de brandkamer bij een oude kachel isoleren dan ontbreekt vaak het 'afvoerlabyrint' waardoor de hitte meteen de schoorsteen ingaat. Vaak zit er nog wel een remplaat maar dat is niet genoeg. Tevens kan ook de bovenkant van de kachel makkelijk kromtrekken door het temperatuursverschil.
groet,
Erik
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door Loe »

Oh. Klinkt niet goed.
Was dus niet zo'n goed idee dus.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door LeaD »

Toch wel, achterzijde van de kachel dient toch niet te stralen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door Erikvr »

Stralen doet een oude kachel ook aan de achterkant, bij veel oude kachels zit daarom aan de achterkant een convectieplaat
groet,
Erik
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door Loe »

Achter zit ook convectie inderdaad.

Het stuk wat vervangen moest worden omdat de ori tegels verkruimeld waren is over de volle breedte 48 cm
De hoogte is ongeveer 20 cm.
De hele achterkant van de brandkamer.
De zijkanten waren nog goed dus daar zitten nog steeds de stenen in.
Ik mis dus een stukje warmte overdracht aan de achterkant.
Ik moet zeggen dat ik de hele winter heb gestookt met een metalen plaat van 5 mm die ik aan de binnenkant tegen de achterwand had geplaatst.
Die wil wel bufferen maar zorgde er volgens my ook voor dat de achterkant niet zo loeiheet werd.
Dat is ook prima gegaan.
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door Loe »

Eergisteren de kachel ff een uurtje aan gehad om te proberen.
De kachel lijkt nu wel heter dan eerst te worden. Hy word loeiheet. Lol.
Als de theorie klopt dat de brandkamer sneller opwarmd en zo dus feitelijk eerder en meer hout gas verbrand is dit winst.
Onverbrande houtgassen de pijp uit is net zo schadelijk en onrendabel.
Wordt vervolgd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door ritsaert snijder »

winst boek je met een loeihete vuurkamer en een uitgaande pijp van 85 graden (of zoiets)
groet!

Ritsaert
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door Loe »

85 graden voor een normale houtkachel pijp is niet warm genoeg. Lijkt mij.
150 lijkt me beter.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door Pietje »

Met 85 graden ben je ruim boven condensatie, dus zal je schoorsteen droog blijven. Maar voor een stalen kachel levert 85 graden niet voldoende trek op. Dus wat dat laatste betreft heb je gelijk.

Maar stel nu dat je een kachel bouwt die met 85 graden wel genoeg trek heeft, stel, ... Dan heb je wel heel veel meer rendement uit je kachel gehaald!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door Loe »

Ik heb een normale plaatstalen houtkachel.
Ik heb 'm wat verbeterd door er een xtra remplaat in te leggen.
Waardoor de vuurkamer kleiner is geworden. En de lengte die de vlammen af moeten leggen langer is..
Verder verbeteren zou betekenen dat ik de haakse slijper en lasapparaat zou moeten hanteren.
De flex lukt nog wel maar lassen dat is niet aan my besteed.
Dus ik laat de kachel met rust.
Mijn kachel pijp is 4 mtr enkelwandig in de kamer, dus voordat de pijp het dak bereikt is er al flink wat warmte afgegeven.
Hoop ik. ;)
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door LeaD »

Ik hoop maar dat het geen open ruimte is van 4 meter of meer hoog is .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef: 23 jul 2021, 22:14 Met 85 graden ben je ruim boven condensatie, dus zal je schoorsteen droog blijven. Maar voor een stalen kachel levert 85 graden niet voldoende trek op. Dus wat dat laatste betreft heb je gelijk.

Maar stel nu dat je een kachel bouwt die met 85 graden wel genoeg trek heeft, stel, ... Dan heb je wel heel veel meer rendement uit je kachel gehaald!
Maar die 85 grC, dat moet dan bij de uitmonding zo zijn? Niet vlak na de vuurkamer neem ik aan? Anders condenseert het alsnog bovenin de pijp en drupt de smurrie alsnog terug naar beneden toch?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Binnenwand houtkachel.

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef: 27 jul 2021, 07:34Maar die 85 grC, dat moet dan bij de uitmonding zo zijn? Niet vlak na de vuurkamer neem ik aan? Anders condenseert het alsnog bovenin de pijp en drupt de smurrie alsnog terug naar beneden toch?
Ja, helemaal bovenin de schoorsteen. En die 85 is echt een minimum, liever 100 - 120. Maar dat is voor een stalen kachel nog steeds erg weinig om genoeg trek te genereren.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie