opstelling houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Demaker
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2021, 11:47

opstelling houtvergasser

Bericht door Demaker »

]Ik heb een woning gebouwd en ben bezig met de opstelling van de verwarming. ik heb een houtvergasser voor verwarming en tapwater. verwarming via een buffervat en tapwater door middel van een indirecte boiler, die ook elektrisch element heeft op zonnecollectoren.

een buffer van 2000 liter is er als en wilde een tweede er bij met wisselaars voor afname. ik zie dat niet zoveel dus kan dat ?

gr klaas
schema kachel 1.pdf
kacel
(45.33 KiB) 142 keer gedownload
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opstelling houtvergasser

Bericht door kockie »

Hoeveel verwarming verwacht je nodig te hebben met een nieuw gebouwde woning?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Demaker
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2021, 11:47

Re: opstelling houtvergasser

Bericht door Demaker »

Goedeavond,

Ja ik verwacht niet zo veel. Heb huis heel goed geïsoleerd. Dus verwacht dat de vloerverwarming van 120 M2 voldoende is. Eventueel kunnen er radiatoren bij op verdieping maar verwacht die niet nodig te hebben.

Hoe zo deze vraag?

Gr klaas
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: opstelling houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

Omdat 4000L buffercapaciteit heel erg veel is.
Demaker
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2021, 11:47

Re: opstelling houtvergasser

Bericht door Demaker »

Ja oke zo, ja heb nu een vat zonder spiralen . En wilde er graag een bij hebben voor met wisselaars en dacht zet ik ze er alle twee op hoe mee buffer hoe beter.

Zou het gaan al je de vloerverwarming over de wisselaar laat lopen of is dat een gek idee. Ik heb nu dat als de vloerverwarming aan gaat het buffervat meteen zo ver zakt

Gr klaas
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: opstelling houtvergasser

Bericht door Paul Joosten »

Even een paar observaties zonder dat ik het geheel goed begrijp.

Buffering is vooral zinvol wanneer je onregelmatig stookt. Nadeel is dat je onherroepelijk verliezen introduceert. Ook wordt je systeemvolume groter waardoor je meer expansieruimte nodig hebt. Vuistregel is minimaal 12% van je systeemvolume. Daar kom je zo te zien niet eens in de buurt. Dat betekent (te?) grote drukverschillen tussen geheel afgekoelde en geheel opgewarmde situatie. Heb je enig idee hoeveel warmte per tijdseenheid je maximaal nodig hebt en hoeveel tijd je denkt te moeten overbruggen zonder bij te stoken? Daaruit zou je de minimale buffer grootte moeten kunnen afleiden. Een beetje reserve is niet erg maar teveel gaat ten koste van je rendement.

Waarom die driewegklep na je vergasser? Of is dat bedoeld als Laddomat om het door de kachel af te geven water pas door te laten wanneer dat een bepaalde minimum temperatuur heeft bereikt van bijvoorbeeld 65 graden? Je wilt geen koud water bijmengen naar je buffer toe, dat zorgt alleen voor extra circulatie waarvoor pompvermogen ingezet moet worden en het gaat ten koste van de stratificatie. Je wilt gebruikers zo warm mogelijk water aanbieden.

Waarom het derde buffervat voor warm water woning? Bedoel je daarmee sanitair warm water voor keuken en douche? Dat vat heeft zo te zien geen expansiemogelijkheid! Het kost je een extra pomp met alle verliezen van dien. Van de twee spiralen zie ik er maar een? Hoeveel SWW denk je te verbruiken? Een buffer van 2000l is voldoende voor een half weeshuis?

Wat bedoel je met "die ook elektrisch element heeft op zonnecollectoren"? collectoren leveren warm water, panelen leveren elektriciteit.

Je hebt al een buffervat zonder spiralen. Dat kan je ook voorzien van losse platenwisselaars i.p.v daarvoor een extra vat met spiralen te gebruiken.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Demaker
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2021, 11:47

Re: opstelling houtvergasser

Bericht door Demaker »

Goedemorgen paul.

Ja sorry zat een foutje in de tekening het buffer in de woning is een boiler van 300 liter. Heb hem even aangepast. De drieweg klep is inderdaad een soort laddomat deze is geleverd en hoort bij de kachel. Deze moest er tussen van de fabrikant . die zegt er het volgende over

PROTECTION AND PROLONGATION OF THE BOILER’S LIFE-TIME
rEGUMAT ATTACK-OVENTrOP
When the temperature of return water flowing into the boiler is low (under 50°C), it comes to production of harm¬ful acids, condensate and tar on the steel walls of boiler, and thereby to their damage. suitable protective solution to eliminate this harmful effect and to extend life of the boiler is to use the mixing device – regumat ATTACK-OV-ENTrOP. By installation of device, the boiler and the heating circuit are created. The mixing device Regumat ATTACK¬OV¬ENTROP keeps constant temperature of the return heating water flowing into the boiler over 65°C, when the thermo¬static head is set on the level 5–6 and prevents damage of the steel walls. The mixing device ATTACK-OVENTrOP guaran-tees significantly longer life of the boiler.The regumat consists of three¬way mixing valve, thermo¬static head with capilar, bypass, valve for self¬force circulation (alt. natural circulation), three¬grade circulating pump, closing valves, thermometers and isolation. This solution is advanta-geous, because it is compact, enables simple operation and ensures protection of the steel boiler ́s heat exchanger.

Komt dit jou bekent voor? ik heb een ATTACK SLX 20–55 PROF. Hier kan je wel de info ervan vinden https://houtcvwinkel.nl/pages/ketels

En ja heb panelen liggen in totaal 30 dus ik verwarm de boiler in de zomer elektrisch en heb er ook een in het buffervat hangen zodat ik die ook kan verwarmen bij afwezigheid of zoiets

En ik heb nu ook een platen wisselaar zitten tussen de buffer en de vloerverwarming. Ik heb de kachel al staan en loopt ook al. Ik heb eerst een schuur gebouwd waar we nu in wonen tijdelijk en heb de woning er naast gebouwd vandaar. Maar heb het gevoel dat ik met de wisselaar in het buffer meer profijt heb.

ik zie dat jij in veendam woont. dat is aardig in de buurt. geen zin om eens mee te kijken ? ik woon in elp bij westerborck
schema kachel 2.pdf
(38.47 KiB) 101 keer gedownload
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: opstelling houtvergasser

Bericht door Paul Joosten »

Je hebt een PB.

Dat verhaal over de driewegklep lijkt wel in de haak en 300L voor een hygiëneboiler klinkt al een stuk beter. Blijft de vraag of je wel zoveel buffervolume wilt hebben en of je overal voldoende expansieruimte hebt.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: opstelling houtvergasser

Bericht door Paul Joosten »

We zijn inmiddels heel wat maanden verder. Hoe staat het met je plannen en hoe heeft je installatie de winter doorstaan?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie