Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door kockie »

dormos schreef: 25 jun 2021, 13:28 M3
Eentje vergeten :wink: heb ik voor je aangepast :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Ramon »

Vaststelling calorische waarde aardgas
De Nederlandse Gasunie stelt maandelijks de calorische waarde van het geleverde aardgas vast. Wanneer er sprake is van een correctie, de calorische waarde, wordt deze verrekend via de prijs of via de hoeveelheid.
Stel...

Je hebt een domme meter, eentje die niet elke dag/week/maand/jaar de meterstand doorgeeft...

En je hebt een hout cv kachel, dus je verbruikt in de winter, minder gas dan in de zomer (sww)

En je hebt in de zomer laagcalorisch gas, en in de winter hoogcalorisch gas...

Hoe constateren ze bij de energieleverancier van welk type gas je hoeveel verbruikt heb?

Of zijn dat weer standaard modellen? 400 m3 gas, is in de winter 200 m3, lente en herfst 150 m3, zomer 50 m3???

Terwijl het bij mij dan juist was:
Winter 50 m3, lente en herfst 200 m3, zomer 150 m3
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door fireblade »

da's een goeie, ze weten zeker ook niet welk gas waar naar toe gaat. Het blijft dus nattevingerwerk, alleen maar ten voordele van de energieleveranciers. Zo gaat het ook met de transportkosten denk ik....iemand in Zeeland die Gronings gas krijgt betaalt dan de hoofdprijs zeker.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Paul Joosten »

Ramon schreef: 25 jun 2021, 19:35
Vaststelling calorische waarde aardgas
De Nederlandse Gasunie stelt maandelijks de calorische waarde van het geleverde aardgas vast. Wanneer er sprake is van een correctie, de calorische waarde, wordt deze verrekend via de prijs of via de hoeveelheid.
Stel...

Je hebt een domme meter, eentje die niet elke dag/week/maand/jaar de meterstand doorgeeft...

En je hebt een hout cv kachel, dus je verbruikt in de winter, minder gas dan in de zomer (sww)

En je hebt in de zomer laagcalorisch gas, en in de winter hoogcalorisch gas...

Hoe constateren ze bij de energieleverancier van welk type gas je hoeveel verbruikt heb?

Of zijn dat weer standaard modellen? 400 m3 gas, is in de winter 200 m3, lente en herfst 150 m3, zomer 50 m3???

Terwijl het bij mij dan juist was:
Winter 50 m3, lente en herfst 200 m3, zomer 150 m3
Wanneer je dit zo dwars zit en je nog maar heel beperkt gas gebruikt kan je natuurlijk ook besluiten om het gas er helemaal uit te gooien. Voor je SWW zijn er prima elektrische alternatieven. Met het uitgespaarde vastrecht en ketelonderhoud kan je mogelijk zelfs goedkoper uitkomen...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door fireblade »

het gas eruit gooien doe ik in dit stadium nog niet, omdat je nog niet weet war die hele energietransitie ons gaat brengen. Misschien wel waterstofgas, dan is het balen als je leiding weg is, en gaat het heel veel geld kosten om een nieuwe te laten leggen. En misschien kun je om gezondheidsredenen niet meer het werk doen wat er voor houtstook allemaal nodig is, toch makkelijk als het gas weer aankan. Of je moet een vervanger hiervoor hebben.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door dormos »

Gasleiding verwijderen kost niets dankzij een aantal mensen op Tweakers.
Een nieuwe gasansluiting kost ongeveer 950 Euro mocht je 'm weer terugwillen.
Zoals eerder in deze draad gemeld kost 300M3 vebruik je ongeveer 1 Euro per M3 inclusief alle kosten.
Als je na 3 jaar besluit dat je toch een gasaansluiting wilt dan heeft je dat niets gekost of bespaard. Elk jaar langer bespaar je 300 Euro per jaar.
Binnen 3 jaar stroomt er geen waterstof door jouw gasleiding, en als je denkt dat je nog wel 3 jaar houtstook aankunt dan is er 0 risico.

Vaak is het beter besluiten te nemen op basis van feiten dan op basis van onderbuikgevoel of angst.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Albert van WdJ »

dormos schreef: 28 jun 2021, 09:23 Vaak is het beter besluiten te nemen op basis van feiten dan op basis van onderbuikgevoel of angst.
Angst is bijna altijd een slechte raadgever.

Maar er kunnen best wat besluiten in deze genomen worden op gevoel en feiten.
Iedereen weet dat je een keer te oud wordt om hout te hakken/slepen/opslaan etc. Hoe zorg je dan voor warmte?
Je kan ook in alle redelijkheid verwachten dat er een keer beperkingen komen op houtstook in de stad en/of dorpen. In hoeverre kan je dan nog met hout je woning verwarmen.
Op houtstook zullen altijd een bepaald soort mensen blijven mopperen en klagen. En het is ook nog wel eens terecht. Je kan dan ook beslissen om voor je omgeving te stoppen of te minderen met houtstook en een andere manier van verwarmen kiezen.

Dan is een nog aanwezige gasleiding wel heel prettig.
En financieel is dat altijd nog veel goedkoper dan je meterkast verzwaren om een warmtepomp te kunnen laten draaien.

Dat zijn allemaal overwegingen op basis van én feiten én gevoel.
Vaak zijn feiten beter om op te besluiten. Maar soms heb ik m'n gevoel bij beslissingen ook nodig.

En als laatste: Aardas is wel een heel mooie brandstof. En het is een brandstof waarmee we veel ervaring hebben en geavanceerde toestellen om het te verbranden met hoog rendement.
Met waterstof moet je nog maar afwachten. Dat gas sijpelt echt overal doorheen. Waarschijnlijk zijn bestaande gasleidingen niet eens geschikt om dit gas veilig te vervoeren. En hoe veilig is het om in je woning te gebruiken? En als het gemaakt moet worden met fossiele brandstof is het al helemaal nutteloos. Dan kan je toch beter gelijk fossiel stoken. etc.

Maar ik dwaal ernstig af van het onderwerp van deze draad. Misschien is dit meer voor een discussie in een andere draad.
Change, before you have to.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door fireblade »

@ Dormos,Albert van WdJ
2 jaar geleden een plotselinge zware ingreep moeten ondergaan, en was er een abrupt einde gekomen aan de houtstook, en al het werk wat dat met zich meebrengt. Op dat moment toch blij dat er nog gas was om deze periode te overbruggen. Dus vandaar mijn overweging om het maar te laten zitten totdat een ander alternatief zich aandient. Tot zolang houden we het gas er maar in. En aangezien het in ons geval om grote afstanden gaat zal het een veelvoud van die 950 worden. Evenals het verzwaren van de 220v elektrakabel, het is niet simpel een paar zekeringen erbij plaatsen....
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door dormos »

Volegns mij hadden we het hier over de mensen die minder dan 500M3 per jaar verbruiken en daar een gasaansluiting voor aanhouden.
Daar ging mijn rekenvoorbeeld ook over. Voor dat beetje SWW heb je geen verzwaarde meterkast of warmtepomp nodig.
Koken kan op flessengas/LPG en SWW kun je prima met een boiler of desnoods een geiser op flessengas/LPG maken.

Het enige gas dat ik nog nodig heb is om te koken en heb daarvoor de bestaande 5-pits gaskookplaat voorzien van andere sproeiers. Legale navulbare LPG fles moet 3-4 keer per jaar gevuld a 15 Euro.
SWW dmv houtvergasser, maar in de zomer uit de electrische boiler waardoor het water van de houtvergasser altijd al stroomt.
Valt mooi samen met het moment waarop m'n zonnepaneln de meeste stroom leveren.

Bij weinig M3 gewoon eens gaan rekenen en op basis daarvan je besuit nemen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Albert van WdJ »

dormos schreef: 28 jun 2021, 10:00 Volegns mij hadden we het hier over de mensen die minder dan 500M3 per jaar verbruiken en daar een gasaansluiting voor aanhouden.
Daar ging mijn rekenvoorbeeld ook over.
Klopt.
Ik zei ook: "Ik dwaal ernstig af".
Mea culpa.
Change, before you have to.
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Jan-Sietze »

De 'klacht' ligt nu bij de Autoriteit Consument & Markt.

Liander heeft weer een 'herberekening' gedaan en komt weer uit op een SJV van 510 m³
Maar waar het omslagpunt ligt kunnen ze mij niet vertellen...
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door JantjeV8 »

Vorige week heeft Enexis bij ons een slimme meter gehangen. Dus de gas- en stroommeter zijn beiden vervangen.

Een dag of 2 later krijg je een mail van (in ons geval) Essent met wat instructies en uitleg. Prima. De meters staan standaard ingesteld op automatisch uitlezen en de data overzenden. Voor dat zenden gebruikt hij jouw eigen wifisignaal. Hoe dat kan weet ik niet, want er is geen wifiwachtwoord ingegeven.

Ik wil dat automatisch overzenden uitschakelen. Ook dat kan. Dan moet je contact opnemen met je netwerkbeheerder (Enexis) zodat zij dat op afstand af kunnen schakelen. Mail dus gestuurd, ben benieuwd.

Los daarvan. Bij het aanvragen van die uitschakeling moet je een EANcode ingeven. Die EANcode kun je opzoeken via een of andere website waar je vanzelf naar toe verwezen wordt. Het viel mij op dat op die website een fel groen gekleurde keuzeblokje naar je lonkte met de tekst: "Weten welke calorische waarde uw gas heeft"? (Of zoiets). Ik heb daar niet op verder geklikt, de EAN code zoeker werkte overigens ook niet. Maar daar komt dat besodemietertrucje dus ook terug. Man man, men stuurt de onwetende consument zo'n dicht begroeid bos in, je hebt geen idee wat je aan het doen bent, laat staan dat je het gevoel hebt dat je het goed doet. Veelste commercieel gemaakt. Je neemt 10m³ af en betaald dan die 10m³, neem je 1.000m³ af dan betaal je die. Wat is daar nu moeilijk aan.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door dormos »

https://www.stedin.net/klantenservice/v ... w)%20WiFi.
De slimme elektriciteitsmeter beschikt over een communicatiemodule die de meterstanden voor elektriciteit en gas doorstuurt. Via een beveiligde telecomverbinding (GPRS, CDMA of LTE-M). Er wordt geen gebruik gemaakt van (uw) WiFi.
Maakt dus geen gebruik van jou wifi. Zo komen dus de praatjes in de wereld.

Je EAN code staat gewoon op je jaarafrekening.
Als je het niet vertrouwt mbt het uitschakelen van het op afstand uitlezen (niet geheel onterecht denk ik) dan kun je overwegen om alumiumfolie om je meter te doen. Schijnt goed te werken.

Een kuub gas heeft niet altijd dezelfde energieinhoud, vandaar de correctie. Bij benzine is dat bijvoorbeeld wel zo, en dat is ook wettelijk zo vastgelegd. Daarom kun je bijvoorbeeld op elke liter benzine even ver rijden. Bij gas kan dat minder goed, en het kan dus zijn dat je van een bepaald type gas meer of minder kuuubs nodig hebt voor dezelfde hoeveelheid warmte. Gronings gas was bijvoorbeeld laagcalorisch en is waarschijnlijk de referentie voor de energieinhoud per kuub. Aangezien er steeds meer gas geimporteerd wordt is de kans groter dat je per kuub meer energie geleverd hebt gekregen, en daarvoor wordt de correctie doorgevoerd.

Jij zou het toch ook niet gek vinden dat een liter benzine waar je 12 kilometer kunt rijden duurder is dan een liter waar je 10 kilometer op kunt rijden? Bij gas is dat ook zo, maar dat wordt achteraf gecorrigeerd.

Het capacitetitstarief is dus eigenlijk gebaseerd op de hoeveelheid energie die je afneemt, omgerekend naar een standaard M3. Het was wellicht duidelijker geweest als je aansluiting gespecificeerd zou zijn voor de hoeveelheid energie die je afneemt.

Bij een aansluiting van <500M3 en een energieinhoud van 35,17MJ/M3 heb je dus eigenlijk een aansluiting van <17.585MJ.
Na correctie heeft de topicstarter blijkbaar 17.937MJ afgenomen en dus valt hij in het hogere tarief.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door pelletpower »

Kern van de zaak is dat je verbruik bij wijze van spreken in m3 gemeten wordt en in kg afgerekend. In principe op zijn minst verwarrend. Als je afgerekend wordt volgens de calorische waarde, meet dan ook zodanig.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef: 05 jul 2021, 09:25 https://www.stedin.net/klantenservice/v ... w)%20WiFi.
De slimme elektriciteitsmeter beschikt over een communicatiemodule die de meterstanden voor elektriciteit en gas doorstuurt. Via een beveiligde telecomverbinding (GPRS, CDMA of LTE-M). Er wordt geen gebruik gemaakt van (uw) WiFi.
Maakt dus geen gebruik van jou wifi. Zo komen dus de praatjes in de wereld.
Die laatste opmerking heeft me terug doen lezen van hetgeen ik voorheen gelezen had. Daar moet ik mezelf corrigeren. Ik was in de 'vragenlijst' terecht gekomen, en wel in een uitleg waarbij met een additionele wifi usb-stick (of zoiets) ook informatie verzonden zou worden. Ik las dat dus als de overdracht van de 'normale' informatie, dat is dus niet zo. Het slimme ding heeft een eigen zend-module. Die wifi-dinges kun je bijbestellen voor eigen gebruik.

Overigens kun je die slimme meter dus niet geheel uitzetten qua uitleesgedrag. Maar dan wordt de informatie weer wat troebel. Ergens lees ik dat je, indien je de automatische uitlezing hebt uit laten zetten, je zelf jaarlijks de standen moet doorgeven. Elders wordt omschreven dat dan nog altijd de meterstanden automatisch worden verzonden, maar dan de overige adviezen en bemoeienissen worden beperkt. De stand van de meter verandert dan van 'standaard' naar 'administratief'.
Plaats reactie