Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Slooij »

ik denk als het egt helemaal zou uit gepraat (gevochten) word en de meterstand is eerlijk met bewijs zou het om een lage verbruikers energie prijs gaan.😉
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Slooij »

maarja als er natuurlijk een toevoer leiding met stikstof word bevroren om de meterstand lager te doen uit komen is dit sadoptage en niet eerlijk van de consument😃
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Jan-Sietze »

Je zou bijna wel zo gaan denken...

Maar Leander geeft zelf (telefonisch) aan dat de digitale meter 'zichzelf' corrigeert.
Wat er in rekening is gebracht (472 kuub) komt 'wel aardig' overeen met mijn opgenomen meterstanden.
De afwijking zit 'm in het moment van aflezen / uitlezen liander.

Wordt vervolgt.
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Slooij »

oké ik ben benieuwd het is niet leuk als zo iets gebeurd ik heb dat ook met verschillende dingen en soms krijg ik mijn gelijk en soms niet😀
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door dormos »

en soms krijg ik mijn gelijk en soms niet /quote]

Ooit bedacht dat je het dan misschien ook gewoon niet hebt?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Ramon »

Tuurlijk is dat zo. Het gaat er toch niet om, of je gelijk hebt?
Soms zijn dingen nu eenmaal vreemd.

10 of 15 jaar geleden, wilde ik een review van verschillende camera's lezen. Ik werd doorgestuurd naar de site van de consumentenbond. Ik kon het artikel niet helemaal lezen, maar om het wel te kunnen lezen, moest ik lid worden.

Ik denk, ik wordt wel lid. Vroeger had je plenty sites waar je lid moest worden, of je eigen aanmelden.

Nergens werd met 1 woord gerept over kosten. Toen ik lid was geworden, kon ik het artikel helemaal lezen. Ik hoefde geen rekeningnummer oid in te vullen, niets wat erop wees dat ik een betaald lidmaatschap was aangegaan.

Ik kreeg al post na een week binnen. Niet opengemaakt, want ik dacht zal wel reklame zijn. Tot ik zoveel brieven kreeg, dat ik ze openmaakte, en er achter kwam dat ik al een paar rekeningen plus aanmaningen had, en zelfs met de deurwaarder gedreigd werd.

Ik gebeld.
Ik: hoe kan ik nu betaald lid zijn? Heb helemaal niks van bedragen gezien?
Cons: staat in de disclaimer.
Ik: ik heb nergens mijn rekeningnummer in hoeven vullen oid, dus ik kan zomaar mijn buurman ook lid maken?
Cons: ja in principe wel, maar u heeft na aanmelding 2 weken opzegtermijn.
Ik: Dan ga ik nu heel mijn straat lid maken, zul jij merken hoeveel zich afmelden, wordt allemaal ongeopend bij stort gegooid.
Cons: dat kunt u doen.
Ik: ik ga niet betalen
Cons: Dan komt de deurwaarder.
Ik: stuur maar langs.

Nog 2 dreigbrieven gehad, nooit deurwaarder gezien.

Wat wil ik hiermee zeggen?
De consumentenbond had gelijk. Ik heb niet goed de disclaimer doorgelezen.
Maar ik vond dat ik volledig in mijn recht stond.

Na 3 maanden was de website aangepast, en was het wel duidelijk dat het betalend lidmaatschap was...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Ramon »

Bij 99 van de 100 sites staat: vandaag voor ... besteld, morgen in huis.

Bij 1 van de 100 staat: vandaag voor ... besteld, morgen verzonden.


Net of je benieuwd bent, wanneer het verzonden wordt... :x

Ik noem het: misleidend
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door JantjeV8 »

Je verhaal over de consumentenbond vind ik ook uit misleiding voortkomen. Je redenatie omtrent 'morgen verzonden' niet. Dat heeft die verkoper uit ervaring zo neer gezet. Die verkoper besteedt het transport uit en heeft dat daarna niet zelf meer in de hand. Hij zal er wel eerder te veel klachten over gehad hebben. Net als die consumentenbond. Die verkoper liegt er waarschijnlijk minder door dan die verkopers die zeggen 'morgen in huis'.

En voor wat dat tarief betreft. We krijgen allemaal een meter in bruikleen. Die getallen rekenen we af. Als dan diezelfde firma jouw precies de getallen laat afrekenen die je meter aangeeft, maar met het tarief gaat lopen goochelen via calorische waarden of iets dergelijks, dan ben je de zaak gewoon aan het bedonderen. Die firma weet dat de consument die calorische waarde niet kan controleren. Als de consument de rekening niet exact betaald omdat de dollarkoers varieert pikt de gasleverancier dat ook niet. Het is gewoon een trucje om meergeld binnen te harken.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Ramon »

Ik bedoel eigenlijk:

Als ik bij 99 van de 100 sites lees: vandaag voor ... besteld, morgen in huis,

Lees je bij die 1 van de 100 dat ook. Je leest: vandaag, en morgen.

Vervolgens is het een verkapte aliexpress site, en zit je 2-4 weken te wachten...
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Slooij »

ja idd helemaal mee eens en wat denkt je dan van dat schip in het sues kanaal die alles blokkeerde en zelf ook heel veel beloofde producten bij had. nu hoorde ik dat over een tijdje een telefoon hoesje wat normaal gesproken 9 euro kost inclusief verzend kosten dan 16 euro gaat kosten omdat de transporteur een hogere kosten gaat innen omdat wie mag weten dat in zijn broekzak steekt. nu is die kosten om iets van de andere kant van de wereld te verkrijgen niet egt hoog als ik hier over na denk maar als daar 7 euro exclusief belasting boven op komt is het nog niet veel. stel het word verzonden vanaf een fabriek (fabriekje) vanuit China dan moet er iemand met een scooter of een vervoermiddel naar de distributeur gaan in China die distributie word dan verzameld en verzonden over heel de wereld inclusief mijn pakketje. het pakketje komt na een vervoer over de weg (rails)in een container in de kraan te hangen en aan boord van een schip gehesen, vervolgens iedereen aan boord worden na voor verwarmde motoren de trossen los gegooid en gaat het colosale schip in mens groot als het hier de Rotterdamse haven in word gesleept varen. dit duurt als er geen schip dwars in het kanaal licht ongeveer wat ik heb gehoord 3 weken continue varen. dan staat het hier op de nieuwste terminal op de maasvlakte die het diepste is uit gebaggerd voor dit soort schepen. dan word het gecontroleerd en gesorteerd en ik weet niet precies wat daar allemaal word gedaan maar uit eindelijk staat de bezorger op Zaterdag voor de deur en bied het pakketje aan dat is toch geweldig al denk ik daar nu zelf over na. :fff :D
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 24 jun 2021, 19:39 Ik bedoel eigenlijk:

Als ik bij 99 van de 100 sites lees: vandaag voor ... besteld, morgen in huis,

Lees je bij die 1 van de 100 dat ook. Je leest: vandaag, en morgen.

Vervolgens is het een verkapte aliexpress site, en zit je 2-4 weken te wachten...
Aha, oke, duidelijk. Snap wat je bedoeld.
Nou, en ik lees ....m³ op m'n gasmeter, en niet anders.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door pelletpower »

Slooij schreef: 25 jun 2021, 00:53 ja idd helemaal mee eens en wat denkt je dan van dat schip in het sues kanaal die alles blokkeerde en zelf ook heel veel beloofde producten bij had. nu hoorde ik dat over een tijdje een telefoon hoesje wat normaal gesproken 9 euro kost inclusief verzend kosten dan 16 euro gaat kosten omdat de transporteur een hogere kosten gaat innen omdat wie mag weten dat in zijn broekzak steekt. nu is die kosten om iets van de andere kant van de wereld te verkrijgen niet egt hoog als ik hier over na denk maar als daar 7 euro exclusief belasting boven op komt is het nog niet veel. stel het word verzonden vanaf een fabriek (fabriekje) vanuit China dan moet er iemand met een scooter of een vervoermiddel naar de distributeur gaan in China die distributie word dan verzameld en verzonden over heel de wereld inclusief mijn pakketje. het pakketje komt na een vervoer over de weg (rails)in een container in de kraan te hangen en aan boord van een schip gehesen, vervolgens iedereen aan boord worden na voor verwarmde motoren de trossen los gegooid en gaat het colosale schip in mens groot als het hier de Rotterdamse haven in word gesleept varen. dit duurt als er geen schip dwars in het kanaal licht ongeveer wat ik heb gehoord 3 weken continue varen. dan staat het hier op de nieuwste terminal op de maasvlakte die het diepste is uit gebaggerd voor dit soort schepen. dan word het gecontroleerd en gesorteerd en ik weet niet precies wat daar allemaal word gedaan maar uit eindelijk staat de bezorger op Zaterdag voor de deur en bied het pakketje aan dat is toch geweldig al denk ik daar nu zelf over na. :fff :D
Is dat geweldig? Toch van de zotte? Al die prullaria. Een goed recept om met zijn allen zo snel mogelijk naar de kloten te gaan.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door dormos »

Er wordt erg veel bijgehaald, en veel mensen vinden er iets van maar zo zit het gewoon:

Verbrandingswaarde of calorische waarde
De calorische waarde is de hoeveelheid energie in een kubieke meter (m3) aardgas. Een ander woord voor calorische waarde is verbrandingswaarde. De hoeveelheid warmte die vrijkomt bij de verbranding van gas bepaalt namelijk de waarde.
De calorische waarde van het gas uit Slochteren (provincie Groningen) geldt als basis verbrandingswaarde. De Nederlandse gasprijzen zijn gebaseerd op deze basis waarde.


Verschillende calorische waarden voor gas
Niet al het gas komt uit Slochteren. Er wordt ook gas gewonnen in andere provincies en op de Noordzee. De calorische waarde van deze gasvelden is hoger of lager dan het gas uit Slochteren.

Is de calorische waarde hoger, dan levert 1 m3 gas bij verbranding méér warmte dan 1 m3 gas uit Groningen. Er is dus minder gas nodig om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen. Is de calorische waarde lager, dan is meer gas nodig om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen.

Het gas met verschillende calorische waarden, wordt met elkaar gemengd tot het de basis calorische waarde zo dicht mogelijk benadert. Toch kunnen er kleine afwijkingen voorkomen. Door deze kleine, onvermijdelijke afwijkingen in calorische waarde van gas krijgt u soms minder of meer energie per kubieke meter.


Correctiefactor bij een afwijkende calorische waarde
De gasmeter van uw woning constateert een verschil in calorische waarde niet en registreert zowel bij hoog-, als laagcalorisch gas dezelfde kubieke meters. Omdat de gasprijzen gebaseerd zijn op de basis verbrandingswaarde, moet het gemeten gasverbruik bij calorische afwijkingen dus worden aangepast.

De correctie op de calorische kwaliteit van het gas is de zogenaamde correctiefactor. Op uw energierekening kunt u zien of een correctie is toegepast. Meestal staat dit bij de meterstanden. U ziet het gemeten verbruik (gasmeter) en het omgerekend of herleid verbruik: het gemeten verbruik vermenigvuldigd met de correctiefactor. Uw werkelijke verbruik is dan hoger of lager dan uw gasmeter heeft aangegeven.


Vaststelling calorische waarde aardgas
De Nederlandse Gasunie stelt maandelijks de calorische waarde van het geleverde aardgas vast. Wanneer er sprake is van een correctie, de calorische waarde, wordt deze verrekend via de prijs of via de hoeveelheid.


Bron: https://www.energieleveranciers.nl/ener ... che-waarde

Je betaalt dus voor afgenomen energie en niet voor m3. Dit is wettelijk zo geregeld en daar is niets illegaals bij.

Gewoon minder energie afnemen en je valt wel onder het lagere capaciteitstarief. M3 zijn daarbij niet relevant, de M3 die bepalend is voor je capaciteitstarief is een gestandardiseerde M3 op basis van calorische waarde.
Laatst gewijzigd door dormos op 25 jun 2021, 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Ramon »

M3
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door dormos »

M3
aangepast
Plaats reactie