Rocket stove starten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Rocket stove starten

Bericht door RuudBalk »

Trekbegrenzer plaatsen! :idea:
Groet.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket stove starten

Bericht door Pietje »

peterberg schreef: 29 okt 2021, 12:47Dat lijkt me iets te kort door de bocht.
Dat er uitzonderingen zijn is mooi. Waar het mij om gaat is dat er bij deze kachel, op het moment dat er rook uit de schoorsteen komt, geen vlammen in de heat riser van deze kachel zitten. De houtgassen zijn er evenals temperatuur, de tijd en turbulentie. Dan is mijn conclusie dat de zuurstof ontbreekt. En dat is goed mogelijk als de zuurstof die de kachel in gaat primair al helemaal opbrandt.

TS zou eens een koker 25x25 in de vuurkamer moeten leggen om zuurstof overbrand aan de achterkant van het vuur te krijgen om te zien of dat de situatie verbetert.

Het zou me niet verbazen dat deze kachel minder breed onderzocht is als de kachels die Peterberg onder handen heeft genomen. Met breed bedoel ik 'gevoelig voor toleranties en veranderingen in de omgeving'.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Een kokertje of pijpje plaatsen is altijd te proberen natuurlijk.
Vandaag een beetje wind en een bak regen hier in het zeeuwse.
Met klein hout en een gasbrandertje de rocket flink opgestart totdat hij goed warm was.
Buiten geen rook gezien en je moet goed naar de trekkap kijken anders zou je niet weten dat hij aan staat.
Het lijkt er toch op dat bij flinke (stormachtige) wind er teveel trek in het systeem zit.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove starten

Bericht door peterberg »

Ik ben het met Ruud Balk eens, een trekbegrenzer is een oplossing. Die moet geplaatst worden in dezelfde ruimte als de kachel, maar dat is in jouw geval niet zo'n probleem.
Ik heb er in mijn werkplaats eentje zitten, tijdens testen was het belangrijk om vergelijkbare omstandigheden te hebben.
Zie https://www.schoorsteenwinkel.info/a-43 ... s-rco-rvs/
Je hebt er natuurlijk ook een T-stuk voor nodig. Prijzig, maar dan ben je van te sterke trek verlost.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Hoi Peter,

Als het goed is stuurt Laureano mij een klep op die ik in de pijp kan monteren.
Maar de trekbegrenzer van de schoorsteenwinkel ziet er wel professioneel uit.
Hoe werk zo'n ding? moet je die instellen?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove starten

Bericht door peterberg »

haddock schreef: 01 nov 2021, 12:19Hoe werk zo'n ding? moet je die instellen?
Het ding werkt met een contragewichtje en een draaipunt van de klep die een stuk onder het midden zit. Dat gewicht is in te stellen, de Testo was het eens met de ingestelde waarde. De EU certificatie test wordt uitgevoerd met een onderdruk van 12 Pa, plus en min 2.
Als de klep open gaat trekt de schoorsteen dus valse lucht, dat nivelleert de onderdruk. Als er veel windvlagen zijn dan schommelt de klep voortdurend heen en weer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie