Balken met spijkers schulpzagen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Balken met spijkers schulpzagen

Bericht door kockie »

Een tijd geleden heb ik geholpen een paar kippenstallen te slopen, het hout (spanten en gordingen) mocht ik meenemen, "schoon" onbehandeld hout, alleen met veel, heel veel, spijkers. Er zijn al een aantal zaagbladen op versleten om 't slechte hout op ketelmaat te zagen, maar nu ben ik bezig met een herbestemming voor een aantal balken. Ze moeten daarvoor alleen geschulpt worden. Welk zaagblad kan ik daar het best voor gebruiken. Ik heb al een aantal "nagelvaste" gebruikt, maar na een paar balken blijken deze helemaal niet zo nagelvast. Google heb ik al gebruikt, dat heeft onvoldoende opgebracht, nu ben ik op zoek naar ervaringsdeskundigen.

Een van de problemen is dat de spijkers zijn afgebroken en in het hout zitten en niet zomaar te verwijderen zijn...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Balken met spijkers schulpzagen

Bericht door pelletpower »

Pfoe, das een lastige. Een paar weken geleden een zaagmachine aangesloten bij een sloper, sorry recycle bedrijf. Daar werd met een metaaldetector gecontroleerd of alles eruit was. Wel gaaf om te zien dat het circulaire echt op gang komt. Het was niet prullen daar, maar ging om echte hoeveelheden en grote afnemers. Bij jou in de buurt Pietje.

Mijn nagelbestendig zaagblad is inmiddels ook vervangen door een cheapo exemplaar.

Kant en klare oplossing heb ik niet voor je, misschien een denailer? Goed gevaarlijk maar daar kom je ook een eind mee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Balken met spijkers schulpzagen

Bericht door kockie »

De spijkers die zichtbaar waren zijn eruit getrokken, een heleboel zijn afgeknapt na 40 jaar in een kippenschuur gezeten te hebben, die zie je niet meer en krijg je er ook niet echt meer uit. Je hoort ze wel met zagen. Soms voel je ze ook :fff Stofkap/bril/gehoorbescherming is geen overbodige luxe.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Balken met spijkers schulpzagen

Bericht door dormos »

Wellicht een zaagblad voor een metaal afkortzaag? Zal voor de spijkers werken maar weet niet hoe die het in hout doen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Balken met spijkers schulpzagen

Bericht door kockie »

Dat zou bij afkorten nog wel gaan, maar bij schulpzagen moet je dan wel heeeeeeel veeeeeeel geduld hebben heb ik gemerkt. In mijn geval met een blad voor aluminium die onbeschadigd uit de strijd kwam na een aantal balken, maar ik vastgegroeid aan de grond....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Balken met spijkers schulpzagen

Bericht door pelletpower »

Die Ridgit probrren. Die is grof en voor staal
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Balken met spijkers schulpzagen

Bericht door Ramon »

Dan zou ik een grove lintzaag voor metaal doen....

Veel dunnere snede, dus minder hard duwen en zaagt/lost VEEL beter/sneller, plus minder dikke zaagsnede = meer hout

Ik heb ook nog een wortelzaagblad :lol: voor aan de bandenzaag
Die rookt/schroeit erdoorheen...
Laatst gewijzigd door Ramon op 12 mei 2021, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Balken met spijkers schulpzagen

Bericht door kockie »

Die heb ik dan weer niet staan. Ik heb nu een paar goedkope bladen besteld, daar eerst maar eens mee verder. Het budget is eerlijk gezegd niet al te hoog, dit om de WAF acceptabel te houden. :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Balken met spijkers schulpzagen

Bericht door Ramon »

En een hardmetaal blad? Na 2 balken gaat hij dan roken, slijptol langs de punten, en gaan met die banaan weer. Met widia punten gaat dat niet/heel lastig.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Balken met spijkers schulpzagen

Bericht door Slooij »

ja dat is moeilijk. iets wat scherp is word altijd bod naarmate het snijd. ik weet wel het hardste deel in het te snijden product moet overwonnen worden om het gereedschap scherp te houden. een hardmetalen snij blad is voldoende.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie