Wat met zaagsel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Wat met zaagsel?

Bericht door Sandman79 »

Ik heb me een woodmizer LT-15 zaag besteld, om van stammen planken en balken te zagen, (leek me wat duurzamer als er direct brandhout van te maken ;) ) , maar zo een ding maakt nogal wat zaagsel natuurlijk.

Is het de moeite om er eventueel houtpellets van te persen? Of eventueel houtbriketten?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door TLS »

ik heb destijds m'n zaagsel nog een tijdje bij gehouden in carton-dozen (20*20*20cm die ik dan af en toe met een paar gewone blokken erbij heb gebrand.
Lukt redelijk maar niet als op zich staande brandstof.Persen lijkt me een gans gedoe...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door kockie »

In eerste instantie in de tuin zou ik zeggen. Hoeveel verwacht je te zagen?
Ik ken wel iemand met verstand van zaken, die komt hier waarschijnlijk vanzelf antwoord geven.
#jaloers :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door pelletpower »

Als hout droog genoeg is om te stoken, is zaagsel dat ook. Van de winter een zaagselkachel in mekaar gepruld. Werkt goed, geen rook, dus verbranding zal wel goed zijn.
Pellets kun je vergeten, briketten zou een optie zijn met een budget van een mille of tien.
Terug naar de zaagsel kachel dus. Is te maken van twee oliebarrels en wat buis. Brandt een uur of vijf.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door pelletpower »

Btw, als hout te nat is om te stoken is t ook niet te persen. Niet in pellets niet in briketten.

Woodmizer is wel te gek.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door Sandman79 »

TLS schreef: 24 apr 2021, 07:56 ik heb destijds m'n zaagsel nog een tijdje bij gehouden in carton-dozen (20*20*20cm die ik dan af en toe met een paar gewone blokken erbij heb gebrand.
Lukt redelijk maar niet als op zich staande brandstof.Persen lijkt me een gans gedoe...
Hi TLS, Op de woodmizer zit een een 7.5 KW motor, die met een lintzaag door stammen gaat. Ik ga veel doosjes van 20*20*20 moten hebben vrees ik!, maar wel een mooi idee :)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door Sandman79 »

kockie schreef: 24 apr 2021, 10:08 In eerste instantie in de tuin zou ik zeggen. Hoeveel verwacht je te zagen?
Ik ken wel iemand met verstand van zaken, die komt hier waarschijnlijk vanzelf antwoord geven.
#jaloers :mrgreen:
Hi Kockie,

Hangt er een beetje vanaf. Mijn job is net gestopt, en weet nog niet of ik terug achter een baan ga zoeken in loondienst.... afhanelijk daarvan kan er wel wat kuubs meer of minder gezaagd worden.

Sowieso ligt er 60 kuub al op stam gekapt te wachten bij mijn vader, Heb ik nog 150 kuub in mn bosjes staan, (Grove den die er grotendeels uitgaat om om te vormen naar een meer gevarieerd loofbos), Ik zou nog via een buurman van mn vader 200 kuub dode fijnspar kunnen hebben eventueel, dezelfde buurman heeft ook nog 600 kuub aan kastanje liggen, bedoeld als brandhout, maar daar zal ook nog wel wat uit te halen zijn , en nog wat restjes eik en valse accacia etc..

Wil een deel van mijn gevelbekleding van de woning, en een tuinhuis zelf zagen, en dan is ie eigenlijk alweer voor een deel terugbetaald...
Misschien tegen het najaar nog eens een forumdag organiseren, dan neem ik hem mee ;). Kunnen dan misschien ook zaagselkachels maken naast een wat andere dingen? :D
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door Sandman79 »

pelletpower schreef: 24 apr 2021, 17:55 Als hout droog genoeg is om te stoken, is zaagsel dat ook. Van de winter een zaagselkachel in mekaar gepruld. Werkt goed, geen rook, dus verbranding zal wel goed zijn.
Pellets kun je vergeten, briketten zou een optie zijn met een budget van een mille of tien.
Terug naar de zaagsel kachel dus. Is te maken van twee oliebarrels en wat buis. Brandt een uur of vijf.
Er is wel wat budget, maar ook weer niet zo groot voor briketten :)
Zaagselkachel lijkt wel goed idee, ik heb 2 werkplaatsen van 100m² , en dan eventueel nog werkplaats van een kameraad hier of daar, waar dat nog wel handig voor is. Zeker dan het droge zaagsel uit de dode fijnsparren...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door Ramon »

Heb je geen hydraulische pers? Mal maken, zaagsel erin, beetje water (of afgewerkte olie :oops: ), en persen maar. Kun je goedkoop leuke briketten persen...
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door Sandman79 »

20-tons houtkliever.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door 1980 »

Zit te bedenken om zo'n extruder pers te maken
Zitten niet zoveel onderdelen aan namelijk
En volgends mij is iets vochtig houtzaagsel ook goed te persen,
Door het persen word het knap heet en droogt het weer snel

Zou hem zoals ik het nu bedenk op de aftakas maken van de minitractor

Dan kost die ook niet zoveel
En op youbuis staan er zat voorbeelden
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door Sandman79 »

Heb je wat linkjes? ik zal er blijkbaar radicaal overheen kijken... :)
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door 1980 »

Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door Paide »

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat met zaagsel?

Bericht door pelletpower »

Paide schreef: 01 mei 2021, 20:04 ook leuk: viewtopic.php?f=3&t=3959&p=58504
Die werkt goed! Ook geprobeerd van de winter.
Plaats reactie