Double Shoebox Rocket nummer 3

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door remco d » 18 apr 2021, 07:59

Ik denk dat tls doelt op de grootte van de stukken hout. Normaal gekloofd hout gaat niet in de huidige modellen van ramepa.

Gaaf ontwerp! Ik merk wel met mijn huidige kachel (grootste model van ramepa) dat met zachthout de ruitjes vrij snel vuil worden. Valt nu niet op omdat de ruitjes klein zijn en één ervan bovenop zit.

Mvg Remco

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2396
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door peterberg » 18 apr 2021, 14:46

remco d schreef:
18 apr 2021, 07:59
Ik denk dat tls doelt op de grootte van de stukken hout. Normaal gekloofd hout gaat niet in de huidige modellen van ramepa.
In de DSR3 van 130 mm gaat dat ook niet. Het meeste van het gekochte steenbeuken was te dik omdat de vuurkamer maar 20 cm breed is. Bijna alles nog een keer kloven lost dat op, hoewel het dan nog steeds niet klein genoeg is voor de Ramepa.
Hetzelfde ontwerp in 180 mm systeem maat kan die grote stukken vrijwel zeker aan.

Wat ik (nog) niet heb getest is wat bijvullen oplevert met een paar grote brokken. Maar als ik uit ga van een ongeveer gelijk patroon bij al deze ontwerpen dan moet dat gewoon gaan. De certificatie test voorziet daar niet in dus heb ik dat (voorlopig) achterwege gelaten. Bovendien is de temperatuur overdag nu te hoog, stoken betekent dat alle ramen en deuren open moeten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door TLS » 19 apr 2021, 11:48

dat is wel een nadeel, de meeste eigenaars kopen gewoon de standaard blokken eik/beuk en hebben niet eens een kliefbijl om alles nog eens te halveren. Kan daar geen oplossing op gevonden worden?
5.7kWp, 27kWh lifePO4 batt., Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2396
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door peterberg » 19 apr 2021, 13:09

TLS schreef:
19 apr 2021, 11:48
dat is wel een nadeel, de meeste eigenaars kopen gewoon de standaard blokken eik/beuk en hebben niet eens een kliefbijl om alles nog eens te halveren. Kan daar geen oplossing op gevonden worden?
Een grotere versie bouwen is een oplossing, of het vuurkamertje breder maken en minder hoog. Aan de andere kant heb je niet persé regulier hardhout nodig, op zachthout afval van een zagerij doet het ding het net zo goed. Tenslotte heeft alle hout per kg vrijwel dezelfde verbrandingswaarde.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Ramon
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door Ramon » 22 apr 2021, 12:43

TLS schreef:
19 apr 2021, 11:48
dat is wel een nadeel, de meeste eigenaars kopen gewoon de standaard blokken eik/beuk en hebben niet eens een kliefbijl om alles nog eens te halveren. Kan daar geen oplossing op gevonden worden?
Kliefbijl kopen...

De meesten hebben wel een kliefbijl, maar waarschijnlijk geen zin.
Je moet van die blokken ook aanmaakhout maken.

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door TLS » 23 apr 2021, 10:18

De meeste moderne mannen kunnen niet om met een kliefbijl, en hun vrouwen storen zich aan de rommel die het geeft en het potentieel gevaar. De meeste kachels die nu worden verkocht zijn voor gezelligheid of eventueel bijverwarming. De kopers zijn de gegoede middenklasse of prestige die hun hout kopen en er geen gedoe mee willen. Ik denk enkel mee richting commercialisatie van Peter z'n project...
5.7kWp, 27kWh lifePO4 batt., Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2396
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door peterberg » 13 jun 2021, 11:59

Het is stil sinds half april, twee maanden van speuren naar materialen en leveranciers. Eerlijk gezegd is de meeste tijd heengegaan met wachten op reacties en het daadwerkelijk leveren van het gevraagde.
Het grootste probleem vormde tot nu toe de horizontale naverbrander. Het is een belangrijk onderdeel en tevens thermisch het zwaarst belast. Het is niet moeilijk om bij Quinsys in België isolerende buizen te bestellen, met heel goede specificaties en stevig genoeg voor een consumenten product. Wel vervelend dat veel van het bindmiddel om de vezels bij elkaar te houden er uit gestookt moet worden. En een vacuüm gevormde buis van Superwool heeft ook nadelen, de vezel krimpt fors boven 1000 ºC dus er kunnen barsten in komen. Een bindmiddel gedeeltelijk uit klei bestaand en een 30 mm wanddikte lost dat wel op. Maar de vezels kennen een soort half-waarde tijd, 10 dagen na inademing ben je al de helft van de vezels weer kwijt. Vervelend dat boven 800 ºC de vezels gaan transformeren naar kristallen (Kristaboliet) en dan niet meer oplosbaar zijn in het longvocht. Geen half-waarde tijd, je raakt ze nooit meer kwijt.

Om een idee te geven: steenwol zoals in de bouw wordt gebruikt kent een half-waarde tijd van 40 dagen, voor keramische vezels met een specificatie van 1430 ºC geldt 70 dagen, en superwool 10 dagen mits onverhit. Alles volgens de firma die dit soort vacuüm gevormde producten maakt voor metaal gieterijen, bijvoorbeeld. Ik heb ook nog andere bedrijven (in Nederland) benaderd die ook aan gieterijen leveren. Twee van die bedrijven leveren wel, maar de buizen die ik heb geprobeerd waren dun (8mm), net iets te krap (125 mm) voor mijn doel en werden zeer bros en stoffig na verhitting. Eentje vervormde zelfs zo sterk dat de optimale verbranding beïnvloed werd. Ook al geen optie voor een consumenten product.

Volgende stap: iets zoeken in de trant van gebakken chamotte buizen die tegen de ongelijke temperatuur verdeling kunnen. Na veel gebedel per mail en nog meer wachten heb ik drie soorten buis binnen gekregen (allemaal 140 mm binnen diameter) die mogelijk aan het doel beantwoorden. De eerste is een 1400 ºC specificatie chamotte buis met een wand dikte van 15 mm, gemaakt door Hart Keramik in het oosten van Duitsland tegen de Tsjechische grens. De tweede, vier stuks, ook door Hart gemaakt, specificatie 600 ºC, wand dikte 10,5 mm. De derde, twee langere stukken, gemaakt door Westerwälder Electro Osmose, temperatuur specificatie 600 ºC, wand dikte 8 mm.

Al deze buizen zijn geproduceerd en gecertificeerd voor gebruik in een schoorsteen kanaal, er moet ook isolatie omheen en nog een omkasting van speciale beton blokken. Mogelijk is dat de reden van die beperktere temperatuur weerstand. De eerste buis van 15 mm dik heb ik in lengte richting in twee helften geslepen, de poort er uit en in de ontwikkel kachel gebruikt. Komt wat langzamer op gang, maar toch niet zoveel als verwacht en het achterste deel van de buis wordt roodgloeiend, binnen en buiten. In de bovenste helft waren na afkoeling twee barsten zichtbaar, allebei +/- 13 cm van achter af. Plus een verkleurde plek achterin, met een begrenzing op 12 cm.

De tweede buis van 10,5 mm was harder, ik heb er een nieuw diamant zaagje voor gekocht. Die buis heb ik ook gedeeld, met een extra deelnaad op 12 cm vanaf achter in de bovenste helft. Na drie zeer heftige stoken en roodgloeiend is die tot nog toe heel gebleven, ook geen verkleuring waar te nemen.

De derde soort is en mooie buis, erg glad binnen en buiten. Heel homogeen van materiaal maar helaas bros van structuur. Een van de twee buizen kwam gebarsten van de pallet af, het stuk dat ik op maat heb gemaakt brokkelde nogal, de scherven vlogen om mijn oren met mijn kleine haakse slijper.

Die derde soort buis is afgeschreven als niet bruikbaar vanwege verwerking problemen, de eerste als te zwaar dus is de tweede overgebleven. Daar heb ik gisteravond een complete testrun mee uitgevoerd en ik ben niet ontevreden. Nog steeds heel, zie foto.

Afbeelding

De deelnaden zijn redelijk tot goed te zien, het geheel ligt op een bed van superwool om de boven doorlaat te limiteren. In de uiteindelijke versie moet al die wol uit de gasstroom. De belading bestond uit ongeveer 3,5 kg steenbeuken en vuren plankjes, de stukken op de bodem hadden nog groter kunnen zijn. Dwars onder de lading twee stukken stalen vierkant staf om een beetje ruimte onder de brandstof te houden. Dat is gunstig voor het einde van de stook, dan brandt alles gelijkmatiger op dan zonder.

Afbeelding

De beluchting gaat geheel via het frame van de deur, links en rechts een sleuf van 15 mm breed, beginnend op 100 mm van de drempel en omhoog. In de boven dorpel zat altijd al een sleuf maar die was de laatste tijd gehalveerd in breedte met een strip. Die strip ligt er bovenop en verschoof per ongeluk toen de stook al was gestart. Ik heb het maar zo gelaten om te zien hoe het zich zou ontwikkelen en ik moet zeggen: het valt me niet tegen.

Afbeelding

De stook kwam rustig op gang, het kritische punt lag nog steeds tussen 10 en 20 minuten na de start. Tot 13 minuten stond de deur op een kiertje, daarna dicht en heb ik het ding niet meer aangeraakt. Het CO niveau volgt aardig die van de O², geen grote schokken of signalen van overproductie van brandbare gassen. In mijn beleving is dit niet een geweldige stook maar dat is het doel ook niet, stabiliteit is veel belangrijker. De resultaten zijn ruim binnen de komende EU normering, dat geeft weer wat vertrouwen in de verdere ontwikkeling.
Nu weer wachten tot het warme weer een beetje voorbij is, in de tussentijd ga ik maar wat tekenen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

pelletpower
Berichten: 2768
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door pelletpower » 14 jun 2021, 17:56

Dat is weer een knap stukje onderzoek Peter! Halfwaardetijden van zulke spullen had ik nog nooit van gehoord!

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2396
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door peterberg » 14 jun 2021, 18:56

Dit was ook voor mij onbekend terrein, maar het klinkt wel logisch.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2396
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door peterberg » 18 okt 2021, 17:45

Het complete ontwerp van de (hopelijk) verkoopbare versie van de DSR3 is klaar. Hoewel... de tekenaars van inmiddels twee bedrijven vinden het helemaal niet klaar, ze willen alleen AutoCad bestanden hebben en rekenen een fors bedrag om die op te schonen. Omdat ik op dit moment geen werk omhanden heb ben ik maar begonnen met de website bij te werken, het wordt hoog tijd dat de double shoebox rocket daar ook op te vinden is.

Afbeelding

Het kacheltje is maar een klein ding, 130 cm hoog, 60 cm vierkant. De afvoerpijp van 130 mm diameter komt uit de bovenkant en begint 10 cm boven de bodem. De hele kern zit in een stalen bak waarvan de voorkant gevormd wordt door het deurkozijn. Als er 10 boutjes worden los gedraaid dan kan het hele ding uit de romp worden geschoven. De kern bestaat voornamelijk uit 10 mm dikke keramische ovenplaten met 25 mm steenwol er omheen. Het wordt een ding met relatief weinig massa, als zodanig is het een koers weg van de grote massakachels.

De bovenste ruit is vast, alleen de vuurkamer heeft een deur. De kern staat op een andere bak waar de lucht in wordt toegevoerd. Die lucht komt van onder de kachel, de luchtbak heeft een klepje die geopend kan worden met het hendeltje aan de voorkant. Er zijn maar twee mogelijkheden, open en dicht, niets er tussen in. De luchttoevoer is zo gekozen dat er ook lucht van buiten aangevoerd kan worden. Verder is er nog een veegluikje aan de achterkant wat eventueel ook kan dienen als afvoergat.

Een aslade is niet aanwezig en is naar mijn mening ook niet nodig, op de bodem kan een laag as van 5 cm dik liggen voordat er wat uit gehaald moet worden. Dat rekje dat in de vuurkamer zichtbaar is ligt het hout op, op die manier kan er ook wat lucht onder. Er is geen secundaire luchttoevoer, alles wordt aangevoerd via het deurframe, exclusief in de bovenste helft van de vuurkamer. Doordat er altijd vrij veel ruimte boven de brandstof is komt er toch voldoende verse lucht bij de poort. En niet te vergeten: die lucht is ook knap heet doordat het deurframe heel snel heel heet wordt. Dat heb je dan als de vlammen naar de voorkant toe branden.

En oh ja, de zijkanten zijn bekleed met platen speksteen of graniet, er is nog niet besloten wat het moet worden. Die platen staan los, ze vormen geen integraal deel van het ding. Op deze manier is het geheel met een steekwagentje en een busje met laadklep te hanteren en te vervoeren. Ter plekke moet er dan nog wel wat in elkaar gezet worden. Geen idee van het gewicht, dan gaan we nog merken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 1890
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door benthuis » 18 okt 2021, 20:01

Peter, heb je al een idee over het vermogen?

(En een gevoel wat ie ongeveer moet gaan kosten?
We hebben hier een CV kacheltje in gebruik, maar zouden deze best voor een demo/0-model willen verruilen.)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)

pelletpower
Berichten: 2768
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door pelletpower » 18 okt 2021, 20:28

Hier is misschien ook wel interesse. We zijn voorzien maar het is wel een heel leuk ding geworden.

Maar hoe zit de trek nu eigenlijk in elkaar met die horizontale pijp? Klopt het dat normaal gesproken de riser voor de trek zorgt?

Mooi man.

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2396
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door peterberg » 18 okt 2021, 21:19

benthuis schreef:
18 okt 2021, 20:01
Peter, heb je al een idee over het vermogen?
(En een gevoel wat ie ongeveer moet gaan kosten?
We hebben hier een CV kacheltje in gebruik, maar zouden deze best voor een demo/0-model willen verruilen.)
Het is een 130 mm systeem, een volle lading is ongeveer 3,5 kilo. Maal 4 kWh per kilo en een overall rendement van pakweg 85%. Grofweg zo'n 12 kW, denk ik. Klopt ook wel, er komt een enorme bak hitte van het ontwikkelmodel af. Twee keer achter elkaar valt niet te doen tenzij het hard vriest, anders bakken we de tent uit.
Er is nog geen flauw idee van een prijs. Het eerste 0-model is veel te duur, dat is altijd. Als we het ding goedgekeurd hebben gekregen dan volgt een voorzichtige serie van 10 stuks. In het hele traject is dat de grootste investering heb ik het vermoeden. Het hangt heel sterk af van de kosten van productie van deze dingen. Uiteindelijk is het idee om een tijdje zelf alleen de kern in te bouwen, dus zelf alleen de platen op maat zagen en de superwool knippen.
Overigens, het ontwikkelmodel wil je gewoon niet hebben, het ding is spuuglelijk en helemaal niet geschikt om lang mee te gaan. Was de bedoeling ook niet, om de 5 keer stoken moet er weer wat gerepareerd worden en zelfs dat kan niet eeuwig doorgaan...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2396
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door peterberg » 18 okt 2021, 21:29

pelletpower schreef:
18 okt 2021, 20:28
Maar hoe zit de trek nu eigenlijk in elkaar met die horizontale pijp? Klopt het dat normaal gesproken de riser voor de trek zorgt?
Mooi man.
Dank voor het compliment.
In elke batchrocket moet de schoorsteen al trek genereren, het is niet echt een zelf-startend systeem. Hier is dat nog wat erger, het gas traject gaat een paar keer 180 graden de bocht om. Dat is een van de redenen om de afvoerpijp intern in het ding te plaatsen, die begint dan meteen op te warmen. Verder is de massa van de kern heel laag en dik geïsoleerd, dus die warmt snel op. Als dat niet genoeg blijkt te zijn dan heb ik nog de optie om een verticale sleuf in die pijp te maken, vlak onder het deksel. Aanvankelijk gaat daar dan wat hete gassen doorheen totdat de hoofdstroom op gang komt en vrijwel alles de omweg neemt via de bodem.

Als het ding klaar is dan moet-ie eerst weer hierheen om te tunen voordat we naar Arnhem gaan om de certificatie test te doen. Het kan zijn dat de nummer 0 zelfs niet langs de poedercoater gaat.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

pelletpower
Berichten: 2768
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door pelletpower » 19 okt 2021, 06:55

Is knap spannend allemaal!

Hoe is die grafiek over de stook nu te lezen? Is die Tiesto bruikbaar om even vlug te meten of is het beter iets anders aan te schaffen?

Plaats reactie