Heftruck accu's testen en laden

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD »

Bij het egaliseren worden de minder geladen cellen op hetzelfde niveau gebracht als de volle cellen . Beetje professionele lader doet dit automatisch 1 x per week of om de zeven laadbeurten . Je komt deze laders maar heel zelden tegen .
De gasvorming ( zowel H2 als O2 ) kan worden omgezet in water door dopjes te installeren die uitgerust zijn met recombinatiekorrels . Ook die korrels vragen onderhoud, deze gaan dichtslibben door het antimoon die ook in het lood aanwezig is en vrijkomt door het gebruik van de accu .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door Ramon »

Screenshot_20210320-151446_Samsung Internet.jpg
Dit komt van de site van tvh:

Ze restoren "goed tot medium goed onderhouden accus" van 5 a 6 a 7 jaar oud, en die zitten door sulfatisering op 40% van de capaciteit.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 20 mar 2021, 08:19 Bij het egaliseren worden de minder geladen cellen op hetzelfde niveau gebracht als de volle cellen . Beetje professionele lader doet dit automatisch 1 x per week of om de zeven laadbeurten . Je komt deze laders maar heel zelden tegen .
Het hangt deels van je lader af, meer van je batterij. Je battery management systeem, bms, moet die functie hebben. Als hij dat niet heeft, moet je een stekker met 24 aansluitingen
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD »

En de techniek zit hem in zeer hoge maar korte stroompulsen . Met een labovoeding (of een goede batterij met een zonnepaneel ), functiegenerator ( of een 555-timer ic ), paar dikke spoelen en een paar flinke mosfets mooi na te maken .

Een 6V 180 Ah gesulfateerde tractiebatterij wordt bij mij met pulsen van 300 A geladen . Slaagkans 75 % . Nadien elk jaar een onderhoudsoplading met een kleine pulser . Verlenging van de levensduur tot nu toe : zo een 5 jaar !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door TLS »

LeaD schreef: 20 mar 2021, 18:08 En de techniek zit hem in zeer hoge maar korte stroompulsen . Met een labovoeding (of een goede batterij met een zonnepaneel ), functiegenerator ( of een 555-timer ic ), paar dikke spoelen en een paar flinke mosfets mooi na te maken .

Een 6V 180 Ah gesulfateerde tractiebatterij wordt bij mij met pulsen van 300 A geladen . Slaagkans 75 % . Nadien elk jaar een onderhoudsoplading met een kleine pulser . Verlenging van de levensduur tot nu toe : zo een 5 jaar !
ah ok, ik heb weinig ervaring met tractiebatterijen. Een gesulfateerde batterij is niet 't zelfde als een versleten batterij, u maakte nogal een sterke claim over kapotte batterijen terug naar nieuwstaat brengen :P
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD »

Wat verslijt er dan aan een batterij ? Water niet genoeg ververst ? :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD »

De loden platen willen wel eens uiteen vallen, meestal door overbelasting . Soms scheuren de platen wel eens aan de verbindingen door trillen zoals bij een tractor waar de batterij in de neus zit . Deze zijn niet meer te herstellen en dan ook overleden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door Ramon »

Nou ik geloof het nog steeds niet. Een accu slijt wel degelijk. Er is niks op aarde wat gebruikt wordt, wat niet slijt.

Waarom worden er nog nieuwe accus verkocht dan?

Je kan wel zeggen: door verkeerd gebruik van een accu gaat de accu kapot, maar dat is niet zo. Door een accu goed te gebruiken gaat hij ook geen eeuw mee, en ik geloof niet dat je een accu terug kan brengen in de nieuwstaat.

Sterker nog, als je naar de grafiek kijkt, zie je dat wanneer tvh een accu gedesulfateerd heeft, deze minder hard "slijt/terugloopt" dan een nieuwe.

Helaas, maar dat gaat er bij mij niet in. Mooie reclame stunt. Ik geloof zeker dat je de levensduur kunt verlengen, door te desulfatiseren, maar het is niet zaligmakend. Neem dat nu maar van mij aan.

Er zijn in het verleden al zoveel technieken toegepast om accus langer mee te laten gaan. Ze werken allemaal kortstondig.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD »

Ik spaar elk jaar ongeveer 1000 € aan batterijen die ik niet meer heb moeten vervangen gedurende de laatste 5 jaar . Tel daar bij nog eens de alternatoren die ik ook niet heb moeten vervangen, ik heb er de laatste 5 jaar 1 defect gehad waarbij de rollagertjes waren vastgelopen door stof . Geen enkele regelaar meer stuk nog ingesleten sleepringen . Voorheen was dat maandelijkse kost .
Ik heb ook 1 liftje lopen uitgerust met afgedankte batterijen, 0V bij ontvangst en nooit gedacht daar nog leven in te krijgen, na opladen met de desulfator, heeft wel weken geduurd, doen die het nu ook al een jaar of vier goed .
Van diverse klanten: Hallo, mijn machine staat met een platte batterij, meestal de lichten laten branden..., en ik kan de batterij niet meer opladen . Oplossing : de desulfator . En nogmaals, een slaagpercentage van 75 %, dus het herstelt ook niet alles .

Waar kan een batterij nog aan kapot gaan : dendrietvorming . Ook hier is een oplossing voor, als u er tijdig bij bent natuurlijk .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD »

Voor wie graag eens iets bouwt, youtube : "Bedini ssg" - generator en maak gebruik van neodium magneten met een gat in zodat je deze kan vastschroeven, lijmen gaat niet en met hoge toerentallen vliegen deze letterlijk door de kast heen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door Ramon »

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD »

Werkt voor geen meter .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door Ramon »

En waarom dit niet en die andere wel?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD »

Veel te klein, probeer maar eens een condensator van een grootorde Farrads in een creditcard in te bouwen . Idem voor de spoelen . Om de sulfaatkristallen te breken heb je een zeer hoge stroom nodig en dat lukt niet met een klein toestel .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door TLS »

Ik geloof er ook geen hol van. Moest uw systeem werken zou u beter een bedrijf starten, op geen tijd zou u schatrijk zijn.

There's no such thing as a free lunch...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie