Raket kachel vragen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Raket kachel vragen

Bericht door haddock »

Beste allemaal,
Mijn schuur/werkplaats is 8x4 met puntdakje en als ik hier bezig ben als het koud is steek ik mijn oude Etna Palermo aan om de boel op te warmen.
Het duurt natuurlijk even voordat de boel goed warm is maar dan is het ook behaaglijk en de kachel brand dan goed en rookloos.
Enig nadeel is dat je hem regelmatig moet bijvullen want tante Etna lust wel wat. Dit vind ik wel eens lastig, zeker als ik druk in de weer ben.
Ik heb destijds voor de Etna gekozen omdat ik hem gewoon mooi vind maar ik vermoed dat het rendement van deze oude dame meer conform de jaren 40 van de vorige eeuw is en er best wel wat zooi uit de pijp vliegt!
Ik vind het leuk om te stoken maar ik doe het dus niet alleen voor de fun. Ik heb verder geen verwarming in mijn werkplaats.
Eigenlijk zou ik een kachel moeten hebben die wat zuiniger is maar toch goed verwarmd en daarbij een rendement heeft die meer van deze tijd is.
Dan kom je (volgens mij dan) als snel uit bij een rocket stove.
Zelf bouwen kan natuurlijk maar daar heb ik eigenlijk te weinig tijd voor.
Het type kachel dat de rocket stove store verkoopt vind ik persoonlijk erg mooi maar zijn deze dingen echt zo goed als men beweerd?
Geen rook, geen stank, veel warmte en erg zuinig met stook hout???
Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Raket kachel vragen

Bericht door peterberg »

Je bedoelt denk ik de Gamera uit Bulgarije, ik heb er eentje aan de tand gevoeld in 2019. Hij brandde goed, maar alle rocket J-tubes hebben problemen met bijvullen, dat was bij deze niet anders. Daar moet je je niet teveel bij voorstellen, rook komt er dan nog steeds niet uit maar de CO steeg naar 2500 ppm en zakte binnen een minuut weer. Rook krijg je in dat stadium pas als de CO boven de 4000 ppm uit komt.

Sindsdien is er het een en ander aan gewijzigd, de nieuwere modellen hebben een gegoten vuurkamer en wat toetertjes en belletjes die er voor zorgen dat die pieken er grotendeels uit zijn. Die aanpassingen komen uit de ontwikkeling die ik in 2009 of 2010 heb gedaan. De makers in Bulgarije hebben inmiddels zelf een Testo en zijn dus in staat om de veranderingen ter plaatse te testen.

Zelf heb ik twee keer een demonstratie bijgewoond en dat was best leuk. Bijvullen moet nog steeds, een keer per uur of 45 minuten, schat ik. Dikke stukken mogen er niet in want dan gaat-ie smeulen en dat is uiteraard niet de bedoeling. Veel schoorsteen heeft het ding niet nodig, demonstraties worden meestal gedaan met een paar meter kale pijp er bovenuit en klaar. Voor zover ik begrepen heb kunnen demonstraties op aanvraag bij je thuis gedaan worden, gewoon buiten.

Rechtstreeks antwoord op je vraag: "Geen rook, geen stank, veel warmte en erg zuinig met stook hout???" is dus JA.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Raket kachel vragen

Bericht door remco d »

Ik heb er een. Ruikt hem alleen met te dik hout of te laat bijvullen. Bijvullen is wel vaak nodig. Is ook logisch, hij brandt heet en hard en er kan maar weinig in. Wel moet je veel kleiner kloven dan je gewend bent. Wat ik stook noemen de meeste mensen aanmaakhout. Alleen dan haal je de hoge temperaturen waarmee je dus een hoog rendement kan halen (peter verbeter me als ik dit verkeerd heb maar zo heb ik het begrepen).

Staat bij mij in de woonkamer, het geluid is dan een nadeel, hij brult een beetje waardoor de tv soms harder moet haha.

Ik bak er ook pannenkoeken op. Verder is de verkoper in Nederland een aardige vent, dat vind ik ook wat waard. Ik zou wel zeker het grootste model nemen. Goedkoop vind ik ze niet. Of het z'n geld waard is kan ik je over 20 jaar vertellen.

Mvg Remco
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Raket kachel vragen

Bericht door Martinus87 »

remco d schreef: 13 mar 2021, 13:37 Wel moet je veel kleiner kloven dan je gewend bent. Wat ik stook noemen de meeste mensen aanmaakhout. Alleen dan haal je de hoge temperaturen waarmee je dus een hoog rendement kan halen (peter verbeter me als ik dit verkeerd heb maar zo heb ik het begrepen).
Moet inderdaad kleiner dan de meeste kachels, formaat aanmaakhout. Ik ben ook bij de verkoper thuis geweest (inderdaad een aardige gozer) en heb bij hem een kindling cracker gekocht om aanmaakhoutjes te maken. Werkt geweldig, met een moker, en geen kans om aanmaakhout van je vingers te maken.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Raket kachel vragen

Bericht door remco d »

Martinus87 schreef: 13 mar 2021, 14:14

Moet inderdaad kleiner dan de meeste kachels, formaat aanmaakhout. Ik ben ook bij de verkoper thuis geweest (inderdaad een aardige gozer) en heb bij hem een kindling cracker gekocht om aanmaakhoutjes te maken. Werkt geweldig, met een moker, en geen kans om aanmaakhout van je vingers te maken.
Hier een omgezaagde boom met een autoband uitgerust. Vol zetten met stammetjes, 5 minuten met de bijl boos maken en de kruiwagen zit stampvol. Niks vasthouden met slaan.
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Raket kachel vragen

Bericht door Martinus87 »

remco d schreef: 13 mar 2021, 14:17
Hier een omgezaagde boom met een autoband uitgerust. Vol zetten met stammetjes, 5 minuten met de bijl boos maken en de kruiwagen zit stampvol. Niks vasthouden met slaan.
Dat is ook een goede optie inderdaad, maar als ik ‘s avonds even wat aanmaakhout wil maken vind ik het heerlijk dat dat gewoon in de garage kan. Een boomstam met autoband sleep ik niet zo snel naar binnen.
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Raket kachel vragen

Bericht door haddock »

Hallo,
@Peterberg, bedankt voor de duidelijke uitleg!
@Remco d, hoe vaak moet je hem per uur bijvullen? en ruik je hem buiten goed?
In mijn huidige Etna moet ik toch zeker om het kwartier een blok hout gooien.
Ik woon niet op het platte land dus rook en stank wil ik voorkomen. (ik wil graag blijven stoken als het koud is, en geen buren ruzie!)
Wat zou overigens het rendement van de Etna Palermo zijn?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Raket kachel vragen

Bericht door peterberg »

haddock schreef: 13 mar 2021, 16:10Wat zou overigens het rendement van de Etna Palermo zijn?
Ik ken de Etna Palermo niet, maar als het een potkachel model is dan is het rendement bedroevend. Al die kacheltjes zijn gemaakt om kolen te stoken, hout gaat er met een rotvaart doorheen.

Ik heb zelf zo'n potkacheltje gehad in mijn werkplaats, het is eigenlijk een verlenging van de schoorsteen, meer niet. Rendement van dat oubollige kacheltje schat ik op 50% maar waarschijnlijk is het nog minder. Verwarmen van de vogeltjes, dat deed-ie goed.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Raket kachel vragen

Bericht door haddock »

De Etna Palermo is inderdaad van origine een kolenkachel en is rechthoekig.
Mijn vorige kachel was een Enta SUN 1028, ook eigenlijk bedoeld als kolenkachel en was rond.
De laatste was te klein voor mijn werkplaats en daarom de Palermo gekocht.
Ik vind het mooie nostalgische kachels maar het ontwerp en het daarbij behorende rendement zijn uit het jaar kruik...
Eigenlijk horen deze kachels in een museum :wink:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Raket kachel vragen

Bericht door remco d »

haddock schreef: 13 mar 2021, 16:10 Hallo,
@Peterberg, bedankt voor de duidelijke uitleg!
@Remco d, hoe vaak moet je hem per uur bijvullen? en ruik je hem buiten goed?
In mijn huidige Etna moet ik toch zeker om het kwartier een blok hout gooien.
Ik woon niet op het platte land dus rook en stank wil ik voorkomen. (ik wil graag blijven stoken als het koud is, en geen buren ruzie!)
Wat zou overigens het rendement van de Etna Palermo zijn?
Als hij goed brandt ruik je hem totaal niet. Ik stook wat ik heb en dat zijn veel korte stukken conifeer. Dat moet je vaak bijvullen. Maar er kunnen lange lengtes in, halve meters dun kersenhout doet ie het wat langer op maar dat is logisch. Ik hou geen tijd bij. Vind het ook leuk om te doen. Maar in een werkplaats zou ik graag ook grotere stukken willen kunnen stoken. Dat houdt de werkplaats opgeruimd. In een groot dorp of stad zou ik geen hout stoken. Ik vraag mij directe buren regelmatig of ze iets van mij ruiken maar ze geven iedere keer aan dat ze totaal niks merken. Maar het is ook minstens 100 meter verderop...

Mvg Remco
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Raket kachel vragen

Bericht door haddock »

Hoi,
Bedankt Remco,
Ik gebruik meestal een oude grote zinken emmer die ik vul met blokken hout.
Daar doe ik wel een ochtend of middag mee en blijft de werkplaats aan kant.
Het word meestal een bende als ik met iets bezig ben :lol:
Mijn buren zijn wel dichtbij maar ik heb tot nu toe geen klachten al ruiken ze het opstarten wel eens.
In een straal van 80 meter of zo zijn er nog 3 stokers, ik denk met een openhaard.
Een ervan gooit er volgens mij van alles op dan ruik ik soms ook plastic en hoop ik maar dat mijn eigen buren niet denken dat ik het ben!
Vandaar dat ik wel interesse heb in een Rocket kachel met weinig/geen geur en uitstoot.
Met het opstarten van de Etna sta ik soms zelf ook in de kwalijke dampen en daar wil ik ook vanaf.
Dus erg leuk om de ervaringen hier te lezen!
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Raket kachel vragen

Bericht door remco d »

Mocht je een keer bij de gemeente Gennep in de buurt zijn, stuur maar een berichtje. Hij staat hier in de kamer nog wel een paar weken met regelmaat aan.
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Raket kachel vragen

Bericht door haddock »

Hallo Remco,
Bedankt voor het aanbod, ik zal het zeker in gedachten houden!
Hoe is de kwaliteit van de gebruikte materialen?
Bij zo'n Etna is alles oerdegelijk.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Raket kachel vragen

Bericht door remco d »

Vooralsnog prima maar hij is pas anderhalf jaar in gebruik. Het sluitinkje van de deur lijkt wat iel uitgevoerd maar houdt prima. Verder is de hele kern van vuurbeton en mocht deze stuk gaan dan kan hij vervangen worden. de 2 ruitjes die erin zitten hou ik niet mooi schoon maar dat heeft wellicht te maken met de ongelukkige stukken die er bij mij af en toe in gaan. Krom, noesten of net te dik. Dan is er relatief weinig brandbaar oppervlak en gaat de temperatuur omlaag. Verder zit er bar weinig aan en op wat stuk kan gaan, het is een ontzettend simpel ding.
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Raket kachel vragen

Bericht door haddock »

Ik lees ergens dat de pijp van de rocket stove niet geisoleerd hoeft te zijn en een uitgang heeft van 130mm.
Nu is mijn bestaande pijp 100mm (zo groot is de uitgang van de Etna) en de eerste anderhalve meter enkelwandig en daarna door mijn zoldertje en dak dubbelwandig geisoleerd met een trekkap erop. Er is best een verloop van 130 naar 100 te krijgen maar kan dit?
Of zou dit niet goed zijn voor de werking van de rocket stove?
Plaats reactie