Off grid systeempje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Off grid systeempje

Bericht door pelletpower »

Zo, voor een offgrid systeempje ben ik op zoek naar wat info. Als batterij gaat de accu van Ian fungeren,24 volt. Hier wil ik een kettingzaag 230 v op aansluiten. Qua omvormer neig ik naar iets goedkoops, Victron is gewoon erg duur. Dat is een 2200 W zaag, omvormer 3000 W wordt spannend. Maar wat met de aarde? Iemand een idee hoe dit het beste op te lossen? Aardlek automaat er ook tussen? Aardpin slaan is wat lastig elke keer.
Bedankt alvast.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Off grid systeempje

Bericht door LeaD »

Als de kettingzaag dubbel geïsoleerd is ( figuur met een dubbel vierkantje op het kentekenplaatje ), heeft deze geen aardaansluiting op zijn stekker .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Off grid systeempje

Bericht door benthuis »

pelletpower schreef: 12 mar 2021, 09:48 Qua omvormer neig ik naar iets goedkoops, Victron is gewoon erg duur. Dat is een 2200 W zaag, omvormer 3000 W wordt spannend. Maar wat met de aarde?
Hier is misschien nog wat materiaal van een project. 24v omvormer en nog wat spul....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Off grid systeempje

Bericht door pelletpower »

Als de kettingzaag dubbel geïsoleerd is ( figuur met een dubbel vierkantje op het kentekenplaatje ), heeft deze geen aardaansluiting op zijn stekker .
Das een goeie, bedankt. Zaag heeft inderdaad geen aarde. Toch ben ik wat huiverig voor de kabel die door het veld loopt, daar zit een aarde draad in. Maar wat doet die? Aardlek net als thuis zit niet op een generator.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Off grid systeempje

Bericht door pelletpower »

benthuis schreef: 12 mar 2021, 14:41
pelletpower schreef: 12 mar 2021, 09:48 Qua omvormer neig ik naar iets goedkoops, Victron is gewoon erg duur. Dat is een 2200 W zaag, omvormer 3000 W wordt spannend. Maar wat met de aarde?
Hier is misschien nog wat materiaal van een project. 24v omvormer en nog wat spul....
Dat zou heel leuk zijn, ga je vandaag effe bellen.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Off grid systeempje

Bericht door TLS »

pelletpower, indien je generator een helemaal 'zwevend' net maakt (IT-net), dan kan je daat een TN-type net van maken door de N aan de aarde te verbinden (zo maak je er een TN-net van); stroom-afwaards kan je de gebruikelijke 300 of 30mA differentieel-automaten gebruiken en zullen die hun werk doen wanneer nodig.

Om zeker te zijn dat je generator/inverter zelf nog géén aardverbinding maakt zou ik aanraden om bij wijze van test de N-PE verbinding met een automaat te verwezelijken zodat je (redelijk)zeker niks doorfikt. Daarna uiteraard terug met vaste verbinding werken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie