Warm tapwater voor huishoudelijk gebruik

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Warm tapwater voor huishoudelijk gebruik

Bericht door Jan-Sietze »

Hallo,

Ik wil van het gas af! Maar wel in een 'voordelige' volgorde...

Gas wordt hier uitsluitend gebruikt voor warm tapwater en om op te koken,
de CV is het hele jaar niet aan geweest omdat we fanatiek de houtkachel gebruiken.
De ketel, Nefit Turbo uit 1995 draait alleen voor de boiler
Het gasverbruik is 480 kuub per jaar.

Als is de stekker uit de ketel trek, heb ik warm water nodig voor het gezin.
Twee volwassenen met drie kinderen...

Het idee is een elektrische boiler plaatsen mét zonnecollector
- Hoeveel liter capaciteit moet zo'n boiler hebben.
- hoe snel kan ik elektrisch water bij verwarmen als de inhoud van de boiler op is.

Als ik op zonneboilers zoek wordt er gesproken over bij verwarmen met gas, dat kan toch ook anders ?


Graag hoor ik jullie ervaringen en ideeën over een praktisch haalbaar systeem.


Oja, onze spaarpot is niet eindeloos diep, en hoeft niet leeg...
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Warm tapwater voor huishoudelijk gebruik

Bericht door dormos »

Je zou ook koken en tapwater op LPG of flessengas kunnen overwegen. Bij mij is het gas er uit, alleen koken doen we nog op gas.
Het gasfornuis is voorzien van ander sproeiers om op flessengas te kunnen werken. Ik heb hiervoor een goedgekeurde LPG fles welke bij een tankstation gevuld kan worden. Schijnt officieel niet te mogen maar is veilig vanwege de 80% vulbeveiliging. Heb zelf s een keer gehad dat de eigenaar van het tankstation kwam kijken, maar tioen 'ie de fles zag was het OK.

Als je dat niet aandurft kun je ook gewoon flessengas gebruiken maar dat is een stuk duurder. Er zijn ook geisers op LPG of flessengas te koop. Als je ook tapwater op die manier verwarmt dan zul je wel vaker een fles moeten wisselen.
Ik zelf heb naast de duurdere LG fles een kleinere caravan tank met butagas om snel tijdelijk te kunnen wisselen als tijdens het koken het gas opeens op is. Kan me voorstellen dat dat ook wel fijn is als je je douchewater op die manier verwarmt.
Voor koken moet ik ongeveer 4x per jaar de fles vullen a 15 Euro per keer.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Warm tapwater voor huishoudelijk gebruik

Bericht door fireblade »

wij hebben een electrische boiler van 150 liter, geen last dat het warm water öp" is. Staat op de laagste stand, dus als we water tekort hebben kan het warmer, en heb je dus meer warm water met bijmengen van koud ter beschikking. Boiler heeft een legionellaprogramma met 1x per week extra opwarming. In combinatie met de zonnepanelen hebben we in de zomer voor het grootste deel gratis gebruik, en dmv een schalelklok geen opwarming gedurende de nacht, wanneer we ook geen warm water nodig hebben.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Warm tapwater voor huishoudelijk gebruik

Bericht door Albert van WdJ »

Jan-Sietze schreef: 10 mar 2021, 19:04 Het idee is een elektrische boiler plaatsen mét zonnecollector
- Hoeveel liter capaciteit moet zo'n boiler hebben.
- hoe snel kan ik elektrisch water bij verwarmen als de inhoud van de boiler op is.

Als ik op zonneboilers zoek wordt er gesproken over bij verwarmen met gas, dat kan toch ook anders
Ik heb een elektrische boiler van 120 liter, die gevoed wordt vanuit óf mijn Solior zonneboiler of vanuit de indirect gestookte boiler (die opgewarmd wordt tijden het stoken van de hout-cv). De schakeling tussen Solior en indirect gestookte boiler is handmatig via 2 kogelkraantjes.
Daarnaast heb ik 6 PV panelen á 300 Wpiek extra gelegd en een energiezuinige douchekop aangeschaft.
We douchen hier met 3 volwassenen en 2 kinderen. Boiler staat op 60 graden C afgesteld. Het warm water is nooit op. De boiler is aan van ca 15:00 -23:00 uur.
De zonnepanelen wekken op jaarbasis ongeveer net zoveel op als dat de boiler verbruikt.

Ik houd het gas wel aan. Want ik heb geen zin om met flessen te slepen. We koken op gas en ik heb een gasgestookte wasdroger. Hoewel die laatste maar af en toe gebruikt wordt. En in de zomer al helemaal niet.
Daarnaast kan ik soms geen hout stoken, en dan is het handig wanneer de gasketel gewoon draait. Gasverbuik daardoor op jaarbasis is ca. 350m3
Change, before you have to.
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: Warm tapwater voor huishoudelijk gebruik

Bericht door Jan-Sietze »

Bedankt voor de reacties.

Goed om te horen dat 120 tot 150 liter voldoende is voor een gezin,
en anders maar het douchen meer spreiden.

Het gebruik van LPG of butaan/propaan gasflessen is een optie, maar wel een noodoplossing.
Ik ben 'lui van nature' en doe liever één keer een grote aanpassing aan mijn elektrische installatie
dan dat ik 4 keer per jaar een LPG tank moet vullen of gas moet wisselen.


Ik heb nog geen zonnepanelen, maar met de verbouwing wel rekening gehouden met het maximaal te benutten dakoppervlak.
(3,75m breed bij 5,10m hoog, geen zonbelemmering).
Nu had ik zelf al mooie panelen gevonden (8 stuks; 450 Wp - 1868mm x 1134mm )
Alleen is er geen installateur die ze wil komen monteren.


Dus ja; Chance before you have to.
Maar wat doen we eerst...!
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
Plaats reactie