Friswaterstation

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Hoi hein.

Het klopt, hij werkt ook op tegenstroom. Alleen denk ik, omdat ik hem nu op de kop heb hangen, het warme cv water gelijk door de wisselaar schiet en zo bijna geen kans heeft om warmte over te dragen.

Ik ga proberen om hem spoedig weer terug te draaien, met de aansluitingen naar beneden, Zoals in de handleiding staat, en dan kan ik vergelijken of het dan wel werkt.

Als ik zo een beetje rond kijk op google zie ik wel dat bijna Bij alle friswaterstations, het hete cv water onder de wisselaar binnenkomt en er boven weer uitgaat, tenminste degene met een wisselaar aan de Zijkant.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Friswaterstation

Bericht door Ramon »

Welke pomp wordt er gestuurd dmv de pwm regeling?
Zit daar niet de fout in?
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Ik heb er maar 1 pomp opzitten, de pomp voor het cv water door de Warmtewisselaar te sturen. Deze regelt toeren terug zodra het verswater op temperatuur is.

Ik heb geen circulatiepomp.

Ik merkte nu trouwens ook dat als ik veel drinkwater aftap, dit niet meer goed op temperatuur komt.

Ik denk toch echt dat ikzelf de fout heb gemaakt door hem op de kop te monteren.

Ik zie anders niets wat er fout zou moeten zijn.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Friswaterstation

Bericht door Ramon »

Zot er ook geen lucht in het cv systeem?
Ik kan me voorstellen dat je m op deze manier heel slecht lucht vrij krijgt.

Ik zou m nog niet omdraaien! Ik denk dat dat toch niet het probleem is.

Als je retour 60 graden is, wat wil zeggen dat heel je warmtewisselaar minimaal 60 graden is, zou je plenty warm water moeten hebben...
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Lucht is het niet. Alle lucht is eruit.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Ik zit er nu toch sterk aan te denken dat er iets met de platenwisselaar niet goed is, of dat deze vervuild is ofzo. Er blijkt eigenlijk dat er nauwelijks warmte overdracht plaats vindt.

Er zit deze wisselaar in:

https://www.swep.net/globalassets/suppo ... manual.pdf
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Friswaterstation

Bericht door jgroot »

ik ken heel het ding niet he, maar moet er niet een bepaald drukverschil over het friswaterstation zijn? M.a.w. moet er niet een inregelafsluiter tussen die ervoor zorgt dat het water niet als een malle er doorheen stroomt zonder dat er warmteoverdracht plaatsvindt?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Friswaterstation

Bericht door Ramon »

rob21tq schreef: 07 mar 2021, 19:36 Lucht is het niet. Alle lucht is eruit.
Weinig warmte overdracht duidt op lucht.
Ik denk nog steeds dat 3/4 van de wisselaar vol zit met lucht.

Als hij vervuild zou zijn stroomt er moeilijk water door.
Screenshot_20210309-092250_Drive.jpg
Je water zou simpelweg door de eerste plaat omhoog/naar beneden kunnen en zo weer terug. Dan zit bij de rest van de platen lucht ertussen. Moeilijk weg te krijgen hoor!

Wat is je druk van je cv systeem? Kun je de druk eens op 2,5 bar zetten? Kun je de pomp van je cv systeem op ontluchten zetten? En zo hard mogelijk laten draaien een tijdje?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Friswaterstation

Bericht door Ramon »

Ik geloof vast dat het lucht in je cv zijdige kant can je platenwisselaar is.

Je zou eigenlijk tijdelijk je pomp om moeten draaien, om het lucht er naar boven uit te krijgen. Nu trekt hij alles naar beneden.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Nu je het zo uitlegt kan ik mij daar wel wat bij voor stellen. Ik zal nog een wat gaan proberen.

Bedankt alvast.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Zou het ook kunnen dat de wisselaar verkeerd is aangesloten? Dat hij een slag is gedraaid?
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

48A41268-F97C-4752-94AA-ED43B41097B5.jpeg
Om het lucht verhaal uit te sluiten zou ik hierboven omcirkeld een Ontluchtingskraantje kunnen plaatsen.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Friswaterstation

Bericht door jgroot »

dat kan in elk geval geen kwaad.

Je kunt ook de pompschroef er een beetje uitdraaien om daar nog wat te ontluchten. Het kan zeker nog een luchtprobleem zijn. Wat je nog kunt proberen is om de retourafsluiter (cv zijdig) een kwartslag dicht te zetten om te kijken of dan de temperatuur wat hoger komt.

verder nog om dingen uit te sluiten/dubbelchecken:
- de driewegklep op de juiste manier aangesloten?
- heb je ook de juiste knop voor de juiste temperatuur?
- instellingen op de friwa juist?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Friswaterstation

Bericht door Wouter Gillis »

Een ontluchting op die plek haalt de lucht niet uit de wisselaar.
Zijn er behalve de aansluitingen die in gebruik zijn, geen andere afgedopte aansluitingen in de wisselaar langs waar je kan ontluchten? Dat is bij mij het geval.
Groet Wouter
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Hoi wouter. Er zit wel een ontluchtings dopje op 1 van de buizen vlak bij de wisselaar, maar omdat hij nu op de kop hangt zit dit dopje onder en niet boven. Er zal hier dus geen lucht uit komen.

Waarom kan ik niet gewoon op de omcirkelde plek ontluchten? Dit is toch het hoogste punt?

Alvast bedankt.
Plaats reactie