Friswaterstation

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Friswaterstation

Bericht door Ramon »

Ik denk net als wouter dat dat lastig wordt.
Heb je je druk al op 2.5 bar gezet en pomp maximale stand, evt op ontluchtingsstand?

Kan je niet alleen de wisselaar omdraaien dan? Of is dat een heidens karwei?
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Druk verhogen kan ik nog wel proberen.
Pomp draait al maximaal.
Er zit geen ontluchtfunctie op de pomp.

Alleen de wisselaar anders aansluiten is een heel karwei, de leidingen van de wisselaar passen niet zomaar op een andere plaats, en er zit een terugslag klep bij de pomp, deze kan ik niet omdraaien. Dan is het makkelijker om de hele unit te draaien.

Waarom heeft een ontluchting bovenop geen effect? Stijgt lucht niet altijd naar het hoogste punt?

Als ik met de hand voel, voelt de wisselaar wel overal even heet aan.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Wouter Gillis schreef: 10 mar 2021, 10:39 Een ontluchting op die plek haalt de lucht niet uit de wisselaar.
Zijn er behalve de aansluitingen die in gebruik zijn, geen andere afgedopte aansluitingen in de wisselaar langs waar je kan ontluchten? Dat is bij mij het geval.
Groet Wouter
Heb je misschien wat info over jou friwa? En of een foto, dan heb ik wat vergelijking materiaal.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Friswaterstation

Bericht door Ramon »

Kan je nog een foto van je 3wegklep maken en posten boven je friwa?

Om te checken of die goed zit. Meestal moet de pomp nl achter de klep en niet ervoor.

Maar als je aanvoer 60 is en je retour ook (en blijft!!!) , moet dat "goed" zijn.

Als je cv aanvoer en retour allebei heel heet zijn, 60+, en je hebt ontoereikend sww, kan het maar aan 1 ding liggen...

Ontoereikende warmte overdracht.

Dat kan aan de wisselaar liggen, te klein, maar dat geloof ik niet.

Dus moet het lucht zijn. Ik weet wel een paar trucjes om te ontluchten, maar dat is lastig uit te leggen.

Druk op 2,5 bar.
Pomp voluit laten pompen, en dan stekker erin en eruit. 5sec erin, 1 sec eruit, enz. Dit minuut volhouden.
Eventueel zachtjes met rubberhamer op wisselaar tikken.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Friswaterstation

Bericht door Wouter Gillis »

In de omcirkelde plaats zit momenteel enkel water. Mocht daar lucht zitten, zou je geen aanvoer van 70 graden halen. Als lucht de oorzaak is van het probleem, zit die gevangen in de wisselaar zelf. Daar geraakt die niet vanzelf uit. Omdat de wisselaar op z'n kop hangt, wordt dit vermoedelijk bemoeilijkt. Dus als het kan, zou ik de wisselaar correct plaatsen.
Groet Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Friswaterstation

Bericht door Wouter Gillis »

Edit, Ramon was me voor en jijzelf ook
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Friswaterstation

Bericht door Wouter Gillis »

Screenshot_20210310_140904.jpg
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

De 3-wegklep is met afstandvoeler en werkt als mengklep om de aanvoer naar de friwa te begrenzen tot 70 graden.

Deze werkt goed.

Ik heb er ook eentje op mijn vergasser om een constante retour naar de vergasser te hebben van 65 graden.

En 1tje naar het huis om de aanvoer te begrenzen tot 70graden.

Ik heb al mijn mengkleppen waar mogelijk altijd in de retour. Alle werken zover goed.

De truc met het ontluchten ga ik nog eens proberen, deze heb ik wel eens eerder gehoord.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Friswaterstation

Bericht door Ramon »

Zet VOOR het ontluchten het mixventiel op een zo LAAG mogelijke temperatuur. Dat kan de pomp in een kort circuitje rondpompen, om een zo hoog mogelijk debiet te halen.

Je hoort aan de pomp of hij lucht meepompt of niet. Als je een borrelend geluid hoort, wacht dan even iets langer met de pomp weer aan te zetten, geef het lucht de tijd om ergens anders heen te gaan in het circuit, of eruit te halen.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Het ontluchten heeft niet het gewenste resultaat behaald, of is misschien niet goed gelukt.

Om alles toch uit te sluiten denk ik toch dat ik 1 dezer dagen / weken de hele unit om te draaien en te monteren zoals bedoeld.

Als het dan nog niet werkt, ja....
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Friswaterstation

Bericht door Kriske »

Druk mss onvoldoende in je buffer , dat probleem heb ik ook al gehad hier en de mijne hangt ook ondersteboven - lol
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Kriske schreef: 11 mar 2021, 15:30 Druk mss onvoldoende in je buffer , dat probleem heb ik ook al gehad hier en de mijne hangt ook ondersteboven - lol
Hoi kriske. Wil je dat misschien even toelichten wat je daar precies mee bedoeld? En welk friswaterstation heb jij?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Friswaterstation

Bericht door TLS »

ik heb m'n friswaterstation zelf gemaakt, met een platenwisselaar half zo groot als die in jouw systeem. Mijn cv water is slechts 50°C, wordt met standaard pompje door de wisselaar gestuurd, kan je perfect mee douchen. De orientatie maakt volgens mij niet uit, zolang primair en secundair circuit maar tegenstroom aangesloten zijn. Ik denk dat je iets over het hoofd ziet, of er iets behoorlijk fout is.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Hoi TLS,

Bedankt voor je bijdrage. Wat is jou cv aanvoer temp en retour temp. En warm vers water temp?

Ik heb er ook aan gedacht om er 1tje zelf te maken, maar op ebay staan ze soms voor een leuke prijs compleet te koop. Ik dacht nu plug en play, maar helaas.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Friswaterstation

Bericht door TLS »

ik heb er eentje gemaakt op basis van dit bij de 'econo webshop'
Plaatwarmtewisselaar PWT Model PWT 20 - 40 platen, 3/4" US aansluiting, 0.456 m2
Artikelnummer: 2453 €157,49 1 €157,49
NBR warmte-isolatie voor warmtewisselaar Model voor PWT 20 - 10 tot 40 platen
Artikelnummer: 2470 €25,55 1 €25,55

ze hebben ook een goede online rekentool, ik zie dat de site momenteel offline is.
de wisselaar-oppervlakte is van belang.

gewoon flow-detectie op drinkwatercircuit dat primair de circulatiepomp aanlegt. Ik heb geen procestemperaturen, ik heb het aangelegd en gevoeld dat het goed was :shock: . Voor een heet bad gebruik ik m'n warmtepomp in booster mode(duurt 5 minuten vooralleer je effectief een 'boost' hebt) en heeft de wisselaar primair zo'n 55°C. In retrospect moest ik de leidinglengtes zo kort mogelijk gehouden hebben, ik heb een vrij lange opwarmtijd (bijna 60s).

ik snap niet waarom al die commerciële friswaterstations zoveel kosten.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie