isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door fietser »

Hallo,

wij hebben een oud huis met een ruimte van 9x10 meter die wij willen opdelen in 3 kleinere ruimten door twee wanden te plaatsen. Tevens willen wij de steens muur isoleren. Nu heb ik twee zeer uitgebreide documenten over lichtleem, echter is dit wel erg veel informatie om allemaal door te lezen. Misschien kunnen jullie mij op weg helpen om keuzes te maken?

Ik zou voor houtwolvezel isolatieplaten kunnen kiezen (bijv. Gutex). Maar ik zie dat er ook projecten zijn waar strobalen als isolatie van buitenmuur gebruikt worden, i.c.m. een afwerking van riet en leem. En dan is er nog lichtleem, een mengsel van leem en bijv. stro, waar, als ik het goed begrijp, er relatief weinig leem en veel stro wordt gebruikt.

Ik vraag mij nu af, wat de voor - en nadelen van de drie genoemde opties zijn. Zo vraag ik mij af hoe gevoelig strobalen als isolatie zijn voor ongedierte? Ik zou denken dat lichtleem dan de voorkeur geniet omdat deze geïmpregneerd is met leem? Hetzelfde geldt wellicht voor brandwerendheid, zou hier lichtleem t.o.v. strobalen de voorkeur genieten? Waarom worden strobalen dan toch gebruikt als isolatie van buitenmuren? En hoe verhoudt bijv. een Gutex houtwolvezelplaat zich tot de andere twee genoemde opties?
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door Keon »

Je hebt toch al een topic over het isoleren van uw muren? Waarom een bijkomend topic?

Wil je de muren nu langs buiten isoleren misschien?
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door fietser »

Keon schreef: 28 feb 2021, 14:08 Je hebt toch al een topic over het isoleren van uw muren? Waarom een bijkomend topic?

Wil je de muren nu langs buiten isoleren misschien?
Dank voor je reactie. Klopt, maar dat ging aanvankelijk over houtwolvezelisolatie, hoewel dat later ook breder werd...

Het gaat om het isoleren van zowel buiten - als binnenmuur.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door Keon »

Sorry, het is me nog niet duidelijk, wil je nu de buitenmuren aan de buitenzijde isoleren of niet?
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door fietser »

Hallo, ik wil de buitenmuren aan de binnenzijde isoleren omdat het om een historisch pand gaat met beschermd dorpsgezicht. Tevens wil ik scheidingswanden plaatsen om de grote ruimte (9x10 meter) op te delen in kleinere ruimten.

Op dit moment is het plan om de scheidingswanden met SLS op de bouwen (vurenhout), en tussen deze delen willen ik dan lichtleem aanbrengen. Inmiddels heb ik iets meer over lichtleem gelezen en vandaag heb ik tevens een proef muurtje gemaakt waarbij mij opviel dat de basisleem die ik nog overhad van de woonkamer niet heel gemakkelijk mengde met water.

Ik twijfel nog of ik de lichtleem die in het SLS houten frame wordt gedrukt aan beide zijden wil afsluiten met rietmatten. Ik zie ook foto's waar dit zonder een rietmatten gaat en waar gelijk wandverwarming op het frame en lichtleem wordt geplaatst. In het geval van werken zonder rietmatten zou ik dan bijv. houten platen tijdelijk tegen het sls frame kunnen schroeven als bekisting en later weer verwijderen.

Ik wil aan weerszijden van de scheidingswanden wandverwarming plaatsen, afgestuct met basisleem. De opbouw van een scheidingswand zou er dan zo uitzien, 'bovenaanzicht':

* basisleem +/- 1 cm
* wandverwarming + basisleem +/- 2 cm
* nog niet zeker: rietmat +/- 1 cm
* SLS vurenhout balken met daar tussen lichtleem: 9 cm
* nog niet zeker: rietmat +/- 1 cm
* wandverwarming + basisleem +/- 2 cm
* basisleem +/- 1 cm

Een soortgelijke werkwijze wil ik dan ook voor de buitenwanden, die aan de binnezijde geïsoleerd worden, gaan toepassen. Ik realiseer mij dat het veel arbeidsintensiever is dan een kant-en-klaar product als houtwolvezelisolatie, maar omdat de lambda waarde van lichtleem, als ik het goed lees, zelfs lager uit kan vallen dan die van houtwolvezelisolatie, en omdat je ruwe materialen kunt gebruiken, en vanwege de vele positieve eigenschappen van lichtleem, zie ik dit op dit moment wel zitten. Stro isolatie valt af omdat ik denk dat impregneren met leem de brandwerendheid verhoogt t.o.v. alleen stro, en wellicht is het ook minder vatbaar voor ongedierte.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door Keon »

Voor de scheidingswanden maakt het allemaal niet zoveel uit.

De risico's van binnenisolatie van de buitenmuren werden u al eerder uitgelegd in uw ander topic.

Lichtleem zal nooit een lagere Lambda-waarde halen dan houtvezelisolatieplaten... dat heb je verkeerd gelezen vrees ik. De toevoeging van leem haalt de isolatiewaarde van de gebruikte vezels naar beneden.

Hier staat wel een leuk topic over uw plan van aanpak met lichtleem.

In dat topic spreken ze over "het terug uitdampen van eventuele condens naar binnen toe"... kan zijn maar dan pas in de zomer... beste methode om aan de binnenzijde te isoleren is volgens de principes van het Polderhuis (zie uw ander topic).
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door fietser »

Hallo,

dank voor je reactie. Gutex thermoroom platen hebben een lamdawaarde van rond de 0,04. Volgens het boek "Bauen mit Leichtlehm" op pagina 203, afbeelding 295, zie ik dat lichtleem van 300 kg/m3 een lambda van 0,1 zou hebben, 400 kg/m3 een lambda van 0,12, etc. Ik had mij dus vergist! Goed om hier even op geattendeerd te worden.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door fietser »

Inmiddels blijkt het lichtleem experiment niet geslaagd - de testmuur voelde niet erg solide. Ik vraag mij tevens af of een scheidingswand uberhaupt moet isoleren als de buitenmuren al geïsoleerd worden? Uiteindelijk wil ik de nieuwe in kamers opgedeelde ruimte van 9x10 meter een beetje verwarmen. Zou het afdoende zijn om alleen de binnenzijde van de buitenmuren te isoleren en de scheidingswanden niet te isoleren?

In dat geval heb ik het volgende bedacht, hebben jullie daar nog op - of aanmerkingen over: ik ga 4x9 cm balken gebruiken, de muur wordt dan ten minste 9 cm dik. De balken komen hart-op-hart 60 cm. Weerszijden worden met jute bespannen. Dan gebruik ik een tijdelijke bekisting (indien nodig) aan 1 of beide zijden en giet de muur vol met leem waar een beetje stro aan toegevoegd is (ik denk dat dat sterker wordt dan leem zonder stro?). Ik boor vooraf in het (horizontale) midden van de balken 2 cm gaten met verticaal hart-op-hart afstand van 10 cm. Daar doorheen komt dan de wandverwarming en evt. elektra.

Zo zou ik een 9 cm dikke leemmuur krijgen met daar in elektra en wandverwarming. Het laatste laagje jute stuc ik af met enkele millimeters leem.

Zien jullie nog bezwaren in deze opzet?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door ritsaert snijder »

ik ben fan van hempcrete voor oude gebouwen bij een totale renovatie. Spul is goed vochtregulerend, goed isolerend en doet het heel goed als geluidsisolatie. Kalk heeft heel goede eigenschappen, beter als leem. Houten frame en een schuifbekisting. Leidingen er in en volstorten.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef: 07 mar 2021, 18:21Leidingen er in en volstorten.
Koper en kalk mogen elkaar niet raken!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door fietser »

Wederom dank voor jullie reacties. Kalkhennep vind ik een hele goede tip, echter heb ik inmiddels al houten balken besteld dus rest alleen de optie van het zelf aanmaken van kalkhennep en dit tussen de houten delen aanbrengen. Ik verwacht dat dit nog aardig arbeidsintensief is t.o.v. kant-en-klare flexibele houtwolvezelplaten, dus ga ik toch voor de laatste optie. Ik zie ook dat er kant en klare blokken kalkhennep zijn die je kunt 'metselen' tot muur, dat was achteraf bezien ook een interessante optie geweest. In ieder geval heb ik toch weer wat opgestoken van dit topic, dank daarvoor.

Waarschijnlijk gaan de scheidingswanden er zo uizien: 60 cm h.o.h. SLS houten balken met daar tussen flexibele houtwolvezelplaten. Dit wordt aan weerszijden afgetimmerd met een milieuvriendelijkere versie van de OSB-plaat die ook dampopen zou moeten zijn. Dan verwacht ik dat we een sterke muur hebben met goede geluidsisolatie. De 10 cm flexibele iso plaat zal wellicht wat overkill zijn, maar past wel mooi in de 9 cm dikke balk (4x9 SLS). Tegen de houtplaten willen we dan rietmatten bevestigen welke voor een goede hechting met de leem moeten zorgen. Tegen de rietmatten komt de wandverwarming en deze wordt vervolgens met leem afgestuct.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door Keon »

fietser schreef: 03 mar 2021, 08:26 Ik vraag mij tevens af of een scheidingswand überhaupt moet isoleren als de buitenmuren al geïsoleerd worden? Uiteindelijk wil ik de nieuwe in kamers opgedeelde ruimte van 9x10 meter een beetje verwarmen. Zou het afdoende zijn om alleen de binnenzijde van de buitenmuren te isoleren en de scheidingswanden niet te isoleren?
Dat ligt aan de temperatuursverschillen die je verwacht tussen de kamers onderling... is dat minder dan 10°C dan is thermisch isoleren niet erg zinvol.

Blijft over, geluidsisolatie.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door fietser »

Hallo, dan een vraag over praktische toepassing van de houtwolvezelplaten: de houten balken zijn 4x9cm, de wanden worden daarom 9 cm dik. Als ik naar de hardere en zachtere platen van Gutex kijk, zie ik alleen 80 mm en 100 mm. Stel ik kies Gutex Thermoflex (de zachtere plaat), dan twijfel ik of ik deze plaat samen kan drukken van 100 naar 90 mm dik tussen de wand. Ik zou wel 80 mm kunnen plaatsen, maar dan zit er een luchtspleet van 1 cm tussen afgetimmerde wand en isolatie. Is een dergelijke luchtspleet nog voor - of nadelig vraag ik mij af? Het gaat hier dus om een scheidingswand, binnen.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door Keon »

Combineer die platen dan met een zachte isolatie zoals bijv. vlaswol... De Gutex Thermoflex heb je anders ook in 30 en 60 mm... samen is dat nog altijd 90 :-)

Misschien nog beter: 30 mm Gutex + 30 mm vlaswol + 30 mm Gutex... dan heb je een meteen een soort massa-veer systeem voor de geluidsisolatie.
Laatst gewijzigd door Keon op 17 mar 2021, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door Ramon »

Ik zou voor 80mm gaan. Geen 100 en geen 60 + 30... 1cm lucht geeft niet, mits het maar tegen elkaar goed aansluit, onderling, of de luchtstrook zit aan de goede kant, binnenshuis. (Tussen gips en isolatie)
Plaats reactie